آیا خواب های شفاف شما را می کُشند؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، فکر می کنید اگر خواب ببینید مرده اید یا در حال مردن هستید، آیا در زندگی واقعی هم خواهید مرد؟

آیا خواب های شفاف شما را می کُشند؟

این موقعیت را تجسم کنید: نیمه های شب است و شما در خواب ناز به سر می برید. در خواب رویای پرواز مانند یک ابرقهرمان را می بینید و تکان های شنل بلند خود را در باد حس می کنید. زمینِ زیر پایتان را از زیر نظر می گذرانید و حتی به اختیار خودتان تصمیم می گیرید که چه زمانی فرود بیایید. این حالت به این علت است که رویای شما یک رویای معمولی نیست. برخلاف خواب های تکه پاره و گیج نماینده ای که در زندگی طبیعی می بینید، این بار فکر شما کاملاً مطلع است که در حال خواب تماشا هستید. شما ممکن است حتی بتوانید حرکات خود را در خوابتان کنترل کنید.

وقتی شما خواب هستید و خواب می بینید اما هنوز مطلعید که در حال خواب تماشا هستید پدیده رویای شفاف یا رویای مطلعانه (lucid dream) رخ می دهد. در این نوع خواب، مغز در مرحله ای بین حالت خواب عمیق REM و بیداری کامل قرار گرفته است.

بنا به تعریف ویکی پدیا، رؤیای شفافیارؤیای مطلعانه یاLucid Dream بهرؤیاییاطلاق می گردد که رویابین در آن از این واقعیت که در حال رؤیا تماشا است، مطلع می گردد. در رؤیای شفاف رویابین همچنان توانایی کنترل محیط فیزیکی را ندارد ولی به صورت مطلعانه روی رؤیا کنترل دارد و می تواند صحنه رؤیا را به میل خود تغییر دهد. به همین علت بسیاری از فانتزی ها و غیرممکن ها می توانند قابل تجربه باشند.

هنگامی که رویای شفاف می بینید، رخدادها را می توانید خیلی واقعی احساس کنید. مثلاً فرض کنید در حال رانندگی در یک جاده مواج و پر از سراشیبی و سربالایی هستید. به بالای یه تپه می رسید و حالا راستاتان در سراشیبی قرار گرفته است. ترمز می گیرید و ناگهان متوجه می شوید که ترمزها از کار افتاده است. به تدریج بر سرعت خودرو افزوده می گردد و کنترل خودرو را از دست می دهید. سعی می کنید خودتان را در راستا جاده نگه دارید و با وجود این که می دانید ترمز بریده اید، باز هم مدام پایتان را روی ترمزها فشار می دهید. این را هم می دانید که به زودی تصادف می کنید و خواهید مرد… مدتی بعد واقعاً همین اتفاق در خواب رخ می دهد و شما می میرید! مرگ ناگهانی شما تأثیر هیجان انگیزی در خوابتان دارد. اما اگر در خواب ببینید که مرده اید، آیا واقعاً می میرید؟

خدا رو شکر، پاسخ منفی است. حداقل ما این طور فکر می کنیم که جواب منفی است زیرا حقیقت این است که اگر کسی در رویای شفاف خود مرگ خود را ببیند و بمیرد، ما راهی برای فهمیدن آن نداریم. این شخص قطعاً فرصتی برایش نمی ماند که تجربه رویای خود را با ما به اشتراک بگذارد زیرا دیگر در این جهان نیست!

شاید رویای مرگ خیلی هم بد نباشد و حتی فوایدی نیز برای فکر ما داشته باشد. قبل از هر چیز، خوب است بدانید که اگر شما یادتان باشد که خواب دیده اید، حتی اگر خوابتان بد یا ترسناک باشد، حداقل می دانید که چرا در ساعات آینده و در زمان بیداری احساس تشویش و بی قراری می کنید.

در هر حال، ممکن است با چنین رویای شفافی تمام روز احساس بی تابی و تشویش داشته و مدام منتظر رسیدن لحظه مرگ خود باشید؛ بدتر از همه این است که بدانید در رویای شفافی جان خود را از دست داده اید که حتی ممکن است به سختی جزییات آن را به یاد آورید. کارشناسانِ این نوع خواب ها بر این باورند که درک پذیرش مرگ در خواب به افراد یاری می نماید مرگ در زندگی واقعی را راحت تر بپذیرند. شاید اگر خواب مرگ خود را ببینید و با آن رو به رو شوید، دیگر از مردن هراسی به دل راه ندهید. در نهایت، باید قبول کنید که به قول معروف این شتری است که دیرو یا زود دم خانه هر کسی می خوابد؛ یک روز نوبت دیگران است و یک روز نوبت شما.

مطالعات دانشگاهی به این نتیجه رسیده اند که رویاهای شفاف می توانند تحمل کابوس ها را هفت برابر بیشتر نمایند. شرکت نمایندگان در این آزمایشات متوجه شدند که اگر مطلع باشند که در کابوس شبانه هستند و خواب می بینند، حدود 60 درصد از مواقع احساس راحتی می نمایند و خیالشان راحت می گردد که حتی اگر در رویایشان بمیرند، باز هم این فقط یک رویاست.

منبع: فوت و فن / health.howstuffworks.com

به "آیا خواب های شفاف شما را می کُشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خواب های شفاف شما را می کُشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید