برترین موزه های دوحه قطر

به گزارش وبلاگ ماکارون، دوحه (Doha) به عنوان مرکز قطر توانسته خودش را به عنوان مقصد گردشگری برجسته ای به جهانیان بشناساند و برگزاری جام جهانی 2022 در آنجا نیز در این زمینه به آن ها یاری شایانی نموده است. در این شهر موزه های مختلفی به چشم می خورند که فرهنگ و تاریخ این کشور را به نمایش گذاشته اند و در این مطلب به معرفی برترین موزه های دوحه می پردازیم. همراه با ما باشید.

برترین موزه های دوحه قطر

1. موزه هنر اسلامی

Museum of Islamic Art

موزه هنر اسلامی (Museum of Islamic Art) بر روی جزیره ای قرار گرفته است که به وسیله انسان ها و به شکلی مصنوعی ساخته شده است. این جزیره در فاصله هفت کیلومتری از کورنیش قرار گرفته است و معماری به نام آی ام پی (I.M. Pei) که ساخت موزه لوور پاریس را در کارنامه خودش دارد، مسئول ساخت این موزه بوده است.

این سازه از جمله جاهای تماشای دوحه به شمار می رود که حتما باید از آن تماشا کنید. در داخل آن نیز هنرهایی از 1400 سال تاریخ اسلام در معرض نمایش گذاشته شده اند که شامل کاشکاری های ایرانی از قرن سیزدهم میلادی، دست نوشته ای از قرن دهم میلادی و بعلاوه خیمه ای متعلق به قرن سیزدهم میلادی اشاره نمود.

2. موزه هنرهای مدرن عرب متحف

Mathaf: Arab Museum of Modern Art

موزه هنرهای مدرن عرب متحف (Mathaf: Arab Museum of Modern Art) در حومه مسکونی دوحه و در نزدیکی مرکز همایش های قطر (Qatar Convention Center) قرار گرفته است. در این موزه مجموعه ای از هنرهای معاصر عربی متعلق به قرن بیستم و بیست و یکم میلادی گردهم آورده شده و در معرض نمایش قرار گرفته اند. در اینجا بیش از 9000 اثر هنری دیده می گردد که همگی آن ها به صورت همزمان در اینجا به نمایش گذاشته نمی شوند.

3. موزه ملی قطر

National Museum of Qatar

موزه ملی قطر (National Museum of Qatar) در اسکله شهر دوحه قرار گرفته است که به عنوان کورنیش دوحه شناخته می گردد. این ساختمان بسیار برجسته و خیره نماینده به وسیله معماری به نام جین نوول طراحی شده است که برای ساخت موزه لوور ابوظبی (Louvre Abu Dhabi) معروفیت دارد.

ساختمان موزه ملی قطر به نحوی طراحی شده تا شبیه به یک رز بیابانی بسیار بزرگ به نظر برسد که کریستال های گچی تشکیل شده در بیابان هستند. در داخل این ساختمان نیز 11 گالری و نمایشگاه وجود دارد که به فرهنگ، تاریخ و سنت های قطر می پردازد.

4. مرکز هنری کاتارا

Katara Art Center

درون روستای فرهنگی کاتارا در شمال شهر دوحه، مرکز هنری کاتارا (Katara Art Center) قرار گرفته است که در آن همه چیزهای مربوط به هنر در معرض نمایش گذاشته شده اند که از جمله آن ها می توان به گالری هنرهای بومی، ورکشاپ های هنر مدرن، آثار هنری ساخته شده از مواد بازیافتی و موارد دیگر اشاره نمود. در مرکز هنری کاتارا بعلاوه فضایی به موسیقی، فیلم و عکاسی اختصاص یافته است.

5. موزه های مشیرب

Msheireb Museums

موزه های مشیرب (Msheireb Museums) در مرکز تاریخی شهر دوحه در نزدیکی سوق واقف (Souq Waqif) قرار گرفته است. این موزه ها درون چهار ساختمان سنتی و بازسازی شده قطری قرار گرفته اند که به روشی مدرن سعی دارند تا روزهای قدیم در قطر را برای مردم بازآفرینی نمایند. در این موزه ها در مجالس سنتی و اتاق های نشیمن قدیمی، مواردی همچون فیلم های تعاملی و تئاترهایی از صحنه های خانوادگی و تاریخی به نمایش گذاشته شده اند.

6. موزه ماشین شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی

Sheikh Faisal Bin Qassim Al Thani Car Museum

موزه ماشین شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی (Sheikh Faisal Bin Qassim Al Thani Car Museum) در لبه شهر و در آستانه نمایان شدن تل ماسه های بیابانی قرار گرفته است. این موزه همانطور که از نامش پیدا است، مجموعه شخصی شیخ فیصل را در معرض نمایش قرار می دهد. این مجموعه در قالب موزه ای مختص فرش، موزه ای مربوط به تاریخ منطقه و موزه ای مربوط به بیش از 600 ماشین تقسیم شده است. در موزه ماشین آن می توان انواع ماشین های قدیمی و اسپورت را مشاهده کرد.

7. گالری الرواق

QM Gallery ALRIWAQ

گالری الرواق (QM Gallery ALRIWAQ) درست در کنار موزه هنر اسلامی قرار گرفته است ولی همچون آن یک موزه نیست و بیشتر گالری ای است که مجموعه ای دائمی در آن به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر آثاری که همواره در این گالری وجود دارند، فضایی نیز برای نمایش آثاری به صورت موقت نیز دیده می گردد که در آن، آثار هنری مختفی به چشم می خورند.

8. موزه تمبر پستال عرب

Arab Postal Stamps Museum

موزه تمبرهای پستی عرب (Arab Postal Stamps Museum) در روستای فرهنگی کاتارا قرار گرفته است که موزه ای کوچک است و در آن، نمونه تمبرهای مختلفی از 22 کشور عرب به نمایش گذاشته شده اند. بازدید از این مجموعه رنگارنگ و دلنشین می تواند شما را بیشتر با رویدادها، تاریخ و فرهنگ های کشورهای عرب منطقه آشنا کند.

9. گالری المرخیه

Al Markiya Gallery

گالری المرخیه (Al Markiya Gallery) به عنوان قدیمی ترین گالری خصوصی دوحه شناخته می گردد که در بها دادن به هنرمندان جوان و نوپای منطقه تخصص دارد و در عین حال نیز آثار هنرمندان مختلف را نیز به نمایش می گذارد. یکی از بخش های جالب توجه این موزه، نمایشگاهی است که در آن، آثار هنرمندان زیر چهل سال قرار دارند.

10. گالری آنیما

Anima Gallery

گالری آنیما (Anima Gallery) در اسکله جزیره مصنوعی پرل (The Pearl) قرار گرفته است و به هنرهای محلی و منطقه ای می پردازد اما هنرهای معاصر بین المللی نیز در آن به نمایش گذاشته می شوند. در این گالری، کافه بسیار خوبی نیز به چشم می خورد که در آنجا می توانید از غذاها و آبمیوه های سالم استفاده کنید.

منبع: فوت و فن / tripsavvy

به "برترین موزه های دوحه قطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین موزه های دوحه قطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید