تلویزیون در کار ما دخالت نکرد

به گزارش وبلاگ ماکارون، کارگردان مستند حکایت دل درباره شرایط کار در دوران کرونا می گوید، گاهی شخصیت های پیشکسوت فرهنگی و هنری از ما می خواستند که به خاطر کرونا ساخت مستند درباره آن ها را به عقب بیندازیم اما هرگز نگفتند که با ما همکاری نمی نمایند.

تلویزیون در کار ما دخالت نکرد

مستند حکایت دل، برنامه ای از شبکه چهار سیماست که در هر قسمت به سراغ یکی از چهره های شاخص و برجسته و پیشکسوت فرهنگی و هنری می رود و زندگی حرفه ای آنان را بازگو می نماید.

این مستند هفته گذشته با پرداختن به زندگی و شخصیت پری صابری پخش شد.

بیژن شکرریز ـ کارگردان مستند حکایت دل ـ درباره دشواری های ساخت فصل دوم این برنامه در زمان کرونا، به وبلاگ ماکارون گفت: ساخت مستند در این دوران خیلی سخت بود، زیرا شرایط حساسی است؛ به خصوص وقتی شما سراغ شخصیت هایی می روید که ارزش علمی، فرهنگی و هنری دارند و دیگر مثل آن ها نخواهد آمد، باید خیلی رعایت کنی. در این زمینه باید بگویم تهیه نماینده در تامین هزینه ها خیلی همراه بود؛ سن همه شخصیت ها بالا بود و وسواس هایی داشتند که حق هم داشتند. جان خود من و همکارانم هم مهم است و البته بزرگوارانی که جلوی دوربین قرار می گیرند؛ به خصوص اینکه این ها بازیگر نیستند و مثل برخی از بازیگرها دستمزدهای آنچنانی نمی گیرند که بگوییم باید بیایند جلوی دوربین.

شکرریز درباره همکاری شخصیت های فرهنگی ـ هنری با سازندگان مستند حکایت دل که پخش آن به تازگی از شبکه چهار سیما شروع شده است، گفت: کسی نبوده که به خاطر کرونا به ما همکاری نکند؛ فقط گاهی زمان بیشتری از ما می خواستند تا اوضاع کرونا بهتر گردد اما همدلی نموده اند و آن ها هم مشتاق بودند که کار انجام گردد.

او اضافه نمود: در زمان کرونا ما با نظر تهیه نماینده، تعداد عوامل را کمتر کردیم و برای همین در گروه کارگردانی و تصویربرداری فشار زیاد بود؛ مثلا سه دستیار فیلمبردار به یک دستیار تبدیل شد و این برای فیلمبردار کار سختی بود. در برخی مواقع حتی من می گفتم دستیارم هم نیاید تا نیروها کمتر باشند.

این تهیه نماینده از پری صابری و دکتر سمیعی گیلانی به عنوان شخصیت های برجسته ای نام برد که فقط یک نفر مانند آن ها در جامعه وجود دارد و اضافه نمود: ما باید به این شخصیت ها احترام می گذاشتیم؛ حتی زمانی که کرونا نبود هم در زمان تصویربرداری ما تابع زمان آن ها بودیم. در واقع گروه در اختیار آن ها بود آن ها در اختیار گروه نبودند.

شکرریز در سرانجام در پاسخ به این پرسش که تلویزیون در انتخاب شخصیت ها چقدر دخالت داشته و اعمال نظر نموده است؟ گفت: به هیچ عنوان اتفاق نیفتاده که برنامه ای را ما بخواهیم پخش کنیم و تلویزیون موافقت نکند. کارگردانی که کاراکتری را پیشنهاد می دهد قطعا قبلا درباره آن فکر نموده است. من چون اهل قلم هستم و با کتاب سرو کار دارم، کاراکتر ها را بر اساس شناختی که قبلا داشتم با همدلی سیدعلیرضا حسینی ـ تهیه نماینده ـ انتخاب کردم و بعد به تلویزیون پیشنهاد کردیم و تلویزیون به هیچ عنوان روی انتخاب افراد و نوع ساختار نظری نداده است؛ البته تلویزیون پیشنهاد سازنده برای بهتر شدن کار داشته که این حق سرمایه گذار است ـ چه در سینمای ایران و چه در سینمای جهان ـ اما اینکه برای من تکلیف کاراکتر روشن نمایند به هیچ عنوان نبوده است.

حکایت دل، به همت گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما دوشنبه شب ها ساعت 21 پخش می گردد و سه شنبه ها ساعت 14 تکرار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تلویزیون در کار ما دخالت نکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلویزیون در کار ما دخالت نکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید