دندان نهفته؛ علل و راهکار

به گزارش وبلاگ ماکارون، گاهی وقتی دندانپزشک عکس بزرگ دندان شما را نگاه می کند به شما می گوید که دندان عقل نهفته دارید و یا یک دندان نیش در سقف دهان شما نهفته است. در این شرایط می دانید که باید با این دندان نهفته چه کنید، آیا هر دندان نهفته ای را باید از دهان خارج کرد و دور انداخت؟ تا به حال فکر کرده اید که می توان دندان های نهفته را به

دندان نهفته؛ علل و راهکار

دندان نهفته؛ علل و راهکار

نویسنده:دکتر گلرخ ثریا

مسائل آشکار دندان های نهفته

گاهی وقتی دندانپزشک عکس بزرگ دندان شما را نگاه می کند به شما می گوید که دندان عقل نهفته دارید و یا یک دندان نیش در سقف دهان شما نهفته است. در این شرایط می دانید که باید با این دندان نهفته چه کنید، آیا هر دندان نهفته ای را باید از دهان خارج کرد و دور انداخت؟ تا به حال فکر کرده اید که می توان دندان های نهفته را به کمک ارتودنسی به قوس دندانی آورد؟

دندان نهفته دندانی است که به دلیل ممانعت دندان های مجاور، تنگی فک و کمبود فضای لازم، تراکم و سفتی بیش از حد استخوان در زمان تعیین و خاص خود رویش نیافته و ممکن است روی آن پوشیده از استخوان یا مخاط یا هر دو باشد. بیشتر دندان های نهفته به ترتیب اهمیت دندان های عقل، دندان های نیش و دندان های آسیاب کوچک اند. اغلب دندان های عقل از آنجایی که آخرین دندان های بزرگسالی هستند که رویش می یابند با کمبود فضا در قوس فکی مواجهه می شوند و نهفته می مانند.

ضرورت اقدام سریع برای خارج کردن دندان های نهفته در سنین بالا به این دلیل است که با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و ریوی، فشار خون، بیماری قند، بیماری های سیستم ایمنی، فک جوش شدن، عدم انعطاف کافی استخوان فک و فرایند کند ترمیم استخوان و مخاط؛ خارج کردن این دندان ها پیچیده و حتی غیر ممکن خواهد شد.

چرا باید به داد دندان نهفته رسید؟

میانگین سنی رویش دندان های عقل سن 20 سالگی می باشد و باید تا سن 25 سالگی رویش آنها پایان یافته باشد. جراحی دندان های عقل در این زمان به دلیل جوانی بیمار همراه با ترمیم سریع خواهد بود. اگر دندان عقل در فک نهفته باقی بماند و خارج نشود، ممکن است مسائل زیادی برای شما به وجود بیآورد که ما به مهم ترین آنها اشاره کرده ایم. از قلم نیاندازید که دندان عقل پس از 20 سالگی خیلی کمتر امکان رویش خواهد داشت پس اگر تا این سن رویش پیدا نکرده بود باید به فکر جراحی آن باشید.

دندان نیش خوابیده در فک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای رادیوگرافی معمولی به دندانپزشکی رفته باشید ولی با کمال تعجب متوجه شده باشید که یکی از دندان های نیش تان در فک تان نهفته است. این دندان ها معمولا در سقف دهان نهفته می مانند و این باعث می شود که شما در یک طرف یک دندان نیش نداشته باشید. طبق توصیه انجمن ارتودنتیست های آمریکا، بهتر است بچه ها از سن حدود 6 سال تحت مشاوره و نظر ارتودنتیست باشند تا در مورد مسائل فکی و دندانی آنها را راهنمایی کنند. در این سنین معمولاً درمان ارتودنسی انجام نمی شود، اما بررسی وضع دندان های شیری و رشد فک ها می تواند از برخی ناهنجاری ها پیشگیری کند یا مسائل را کاهش دهد. اگر در زمان مناسب دندان نیش شیری فک بالا نیفتد یا دندان شیری مجاور آن به دلیل پوسیدگی زودتر از زمان طبیعی بیفتد، سیر رویش دندان های نیش دایمی ممکن است تغییر کند و به طرف سقف دهان حرکت کند و در کام نهفته شود. این موارد، درمان های مشکل تر و طولانی تری نیاز خواهد داشت. حال اگر کودک در زمان مناسب تحت مشاوره قرار بگیرد و ترمیم شیری ها یا خارج کردن به موقع آنها تجویز شود، بسکمک از این گونه مسائل روی نخواهد داد. رشد و تکامل دندان دایمی در کودکی در داخل استخوان فک روی می دهد. بنابراین عوامل تغذیه ایی در دوران کودکی همان طور که بر رشد عمومی بدن اثر دارد، بر رشد و تکامل دندانی هم اثر می گذارد.

بیرون کشیدن دندان خوابیده در فک

اگر شما چنین دندان خوابیده در فکی داشته باشید نباید چندان نگران شوید چون دندانپزشکان می توانند به شما کمک کنند تا این دندان را به قوس دندانی تان باز گردانید. برای این کار شما به همکاری متخصص جراحی فک و دهان و صورت و متخصص ارتودنسی نیاز دارید. در مرحله نخست یک رادیوگرافی بزرگ از هر دو فک شما تهیه می شود تا موقعیت دقیق دندان نهفته نیش در آن تعیین شود. این دندان ها معمولا در کام و یا در زیر لپ شما نهفته هستند در این مرحله جراح فک و صورت سر این دندان را در دهان شما باز می کند و در مرحله بعد به این دندان سیم ها و براکت های ارتودنسی بسته می شوند تا با استفاده از نیروهای ارتودنسی دندان بیرون کشیده شده و در قوس دندان های شما قرار بگیرد.این درمان چند ماه طول خواهد کشید ولی در نهایت شما مهم ترین دندان فکتان را که قوی ترین دندان در میان دندان هاست و وجود آن برای گاز زدن غذا ها و هم زیبایی صورت و لبخند ضروری است، در فک تان خواهید داشت.

دندان نهفته چه خطری دارد؟

با خارج کردن دندان های نهفته از مسائل زیر جلوگیری کنید:

بروز بیماری های لثه و تحلیل استخوان در دندان های مجاور

پوسیدگی دندان های مجاور و یا عدم امکان پر کردن آنها

تحلیل ریشه دندان مجاور به دلیل فشار تاج دندان نهفته

مزاحمت دندان نهفته برای روکش ها یا بریج یا حتی دست دندان

پیدایش کیست ها یا تومورها که درمان آنها گاهی با برداشتن قسمتی از استخوان فک همراه خواهد بود

دردهای عصبی صورت

شکستگی فک پایین در ناحیه دندان نهفته در اثر ضربه به فک پایین به دلیل کمبود استقامت استخوان

چرخش دندان های مجاور و یا نامرتب شدن دندان های قدامی

بیماری های مفصل گیجگاهی- فکی و صداهای ناشی از آن.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "دندان نهفته؛ علل و راهکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندان نهفته؛ علل و راهکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید