راهنمای خرید برترین دوربین دوچشمی برای رصد آسمان شب

به گزارش وبلاگ ماکارون، یکی از ساده ترین و لذت بخش ترین راه های سفر فضایی بدون ترک زمین، خرید دوربین دوچشمی و پایش کیهان از روی صندلی راحتی در یک شب زیر آسمان صاف و تاریک است. اما برای داشتن برترین تجربه، خوب است دوربین های دوچشمی را انتخاب کنید که برای کار نجومی و رصد آسمان طراحی شده اند.

راهنمای خرید برترین دوربین دوچشمی برای رصد آسمان شب

در این نوشتار با نگاهی به توصیه های اسپیس، همه چیزهایی را که در خصوص نحوه انتخاب دوربین دوچشمی برای رصد آسمان باید بدانید جمع آوری نموده ایم. اگر قصد استفاده گسترده تری از این ابزار اپتیکی دارید، می توانید 8 نکته کلیدی برای خرید دوربین دوچشمی را مرور کنید و سپس هنگامی که برای خرید یک دوچشمی آماده شدید، به مجموعه ما از کاربردی ترین دوربین های دوچشمی، نگاهی بیندازید.

دیدن با مغز

چشم انسان به طرز شگفت انگیزی برای درک نور و رنگ و واکنش به روشنایی و تاریکی سازگار است اما این مغز است که تصویر متحرک و سه بعدی شما از جهان را می سازد و تفاوت در داده های بین چشم چپ و راست شما به وسیله فکر، به عنوان اطلاعات سنجش عمق پردازش می شوند.

حتی اگر فواصل بسیار زیاد در کیهان، درک عمق را به چالش بکشد، با آگاهی قبلی از اهداف رصدی، می توانید تا حدی جهان را به صورت سه بعدی ببینید و دوربین دوچشمی این تمرین فکری را سریع تر و آسان تر می نماید.

دوربین های دوچشمی افزونه ای برای کره چشم هستند که با دور نگه داشتن چشم ها از اطلاعات پرت نماینده حواس، تمام مدارهای بینایی مغز را بر لذت بردن از شگفتی های فضا متمرکز می نمایند.

بسته به نوع دوچشمی، می توانید 25 یا حتی 50 برابر ستاره های بیشتری نسبت به چشم غیرمسلح، ببینید و این تنها به علت بزرگ نمایی نیست، بلکه به علت پدیده باریکی ادراکی (Perceptual Narrowing) و تمرکز تمرکز روی آسمان است.

دوربین دوچشمی در مقایسه با تلسکوپ

تلسکوپ ها بزرگ هستند و برای پایداری باید روی سه پایه ها یا جعبه های مخصوص قرار بگیرند. هنگام استفاده از تلسکوپ باید با بازوی کشیده عدسی شیئی را تنظیم کنید اما دوربین های دوچشمی می توانند محکم در حدقه چشم جای بگیرند تا باز هم پایداری بیشتری داشته باشند. اینجاست که دوربین های دوچشمی حتی نسبت به فزونین تلسکوپ های موجود فزونی دارند.

تلسکوپ ها اجرام را بزرگ تر نشان می دهند اما کار اصلی آن ها جمع آوری نور است. با بزرگ نمایی بیشتر، یک جرم کم نورتر به نظر می رسد. این موضوع به ویژه هنگام رصد اهداف اعماق آسمان مانند دنباله دارها، کهکشان ها و خوشه های ستاره ای باز، مشکل ساز است.

بیشتر تلسکوپ ها از یک چشمی استفاده می نمایند اما دوربین دوچشمی واقعا دو چشم برایتان فراهم می نماید و دو برابر فرصت دارید تا مغز خود را به نور ستاره عادت دهید. به یاد داشته باشید، دیدن در فکر شما اتفاق می افتد و برای لذت بخش ترین تجربه، باید حواستان را روی هدف متمرکز کنید.

تلسکوپ ها فقط منطقه کوچکی از آسمان را نشان می دهند اما دوربین های دوچشمی با میدان دید وسیع تر، به اسکن آسان آسمان برای یافتن اهداف گوناگون یاری می نمایند و درک بهتری از شیوه ارتباط اجرام کیهانی با یکدیگر، از جمله صورت های فلکی فراهم می نمایند.

بسیاری از تلسکوپ ها آسمان را معکوس یا آینه وار نشان می دهند، اما دوربین دوچشمی جهان را از منظر واقعی به نمایش می گذارد. تلسکوپ ها بعلاوه با توجه به فناوری ساخت و مقدار مواد استفاده شده، گران قیمت هستند اما دوربین های دوچشمی را می توان با قیمت های مناسبی تهیه کرد.

دوربین دوچشمی مناسب

اکنون به این فکر کنید که هنگام انتخاب فزونین دوربین دوچشمی برای رصد آسمان شب باید در پی چه چیزی باشید. در اینجا چند نکته اساسی را بیان می کنیم.

آنالیز مشخصات

درک چند عدد به شما یاری می نماید بهتر تصمیم بگیرید که کدام دوربین دوچشمی برای اهداف خاص شما مناسب ترین گزینه است. این اعداد به ترتیب اهمیت به صورت زیر هستند.

میدان دید

در مشخصات دوربین دوچشمی یک یا دو راه برای شناخت میدان دید وجود دارد. ممکن است چیزی شبیه این در مشخصات نوشته شده باشد: 298 فوت (90 متر) در 1000 یارد یا 5.7 درجه؛ این اعداد برابرند. اگر فقط عرض میدان بر حسب درجه به شما داده گردد، به سادگی می توانید به ازای هر 1 درجه 52 فوت را محاسبه کنید.

برای مقایسه، مشت گره نموده شما در حالی که بازوی خود را در حالت کشیده نگه داشته اید، حدود 10 درجه از آسمان شب را پوشش می دهد و یا پهنای قرص ماه حدود 0.5 درجه است.

مفهوم x

روی هر جفت دوربین دوچشمی اعدادی می بینید که با یک x از هم جدا شده اند. برای نمونه 12×70 یا 25×100 و غیره. عدد اول مقدار قدرت دوچشمی است. به این معنی که این دوربین دوچشمی چه مقدار بزرگ نمایی دارد؟ عدد دوم قطر لنز بزرگ جلوی ابزار رصدی را به میلی متر نشان می دهد.

توجه به سن

مقدار یک دوربین دوچشمی هم نکته ای است که باید به آن توجه داشت. برای نمونه از تقسیم مقدار شیئی بر توان تلسکوپ قطر هر یک از آن دایره های کوچکی به دست می آید که از آن ها نگاه می کنید.

به این نقاط روشن (با شکل دیسک-مانند) مردمک خروجی گفته می گردد و نوعی دیافراگم مجازی محسوب می شوند. دوربین های دوچشمی با قدرت بالاتر، مردمک های خروجی کوچک تری فراوری می نمایند. مثلا دوربین دوچشمی 12×60 مردمک خروجی 5 میلی متری فراوری می نماید یا دوربین دوچشمی 60×8 به شما 7.5 میلی متر مردمک خروجی می دهد.

مردمک خروجی تقریبا باید با مردمک چشم مطابقت داشته باشد و طبیعی است که چشم های انسان هم با افزایش سن تغییر می نمایند. مثلا یک فرد میانسال که چشمانش با تاریکی سازگار شده است به قطر مردمک حدود 5 میلی متر باز می گردد اما مردمک چشم یک کودک 12 ساله می تواند تقریبا به 8 میلی متر گگرددگی برسد.

دوربین های دوچشمی با قدرت پایین که معمولا کوچک ترند، اغلب قطر مردمک خروجی بزرگ تری فراوری می نمایند. بنابراین به ویژه اگر در بزرگسالی دوربین دوچشمی می خرید، این موضوع را در نظر بگیرید.

بعلاوه هنگام خرید دوچشمی های گران قیمت، شکل مردمک های خروجی را که در چشمی ها به صورت شناور دیده می شوند، آنالیز کنید تا کاملا گرد باشند. با دسترسی به آسمان تاریک هم می توانید تغییر روشنایی ظاهری با افزایش بزرگنمایی را آنالیز کنید.

اگر بتوانید دوربین دوچشمی واقعی را مستقیم در مقابل خود نگه دارید، اپتیک ضعیف می تواند به وضوح کناره های تصویر را از بین ببرد. هنگام خرید اینترنتی هم می توانید به برند و پیشینه فروشنده توجه داشته باشید و نقدهای یک محصول را بخوانید. برای نمونه اپتیک های برندهای سلسترون، نشنال جئوگرافیک و الیمپوس در طول سال ها به خوبی آزمون خود را پس داده اند.

قدرت کمتر اما کاربردی تر

پیکربندی های مختلفی در بازار وجود دارد و یک سایز قطعا برای همه مناسب نیست. بعضی از آسمان نگران، بزرگنمایی بیشتر را ترجیح می دهند تا هزاران نقطه نوری را درون خوشه های ستاره ای متراکم و یا ساختارهای ظریف را در کهکشان ها تشخیص دهند. بعضی دیگر تجربه پیاده روی فضایی با میدان دید وسیع و همه جانبه را انتخاب می نمایند و وزن کم و قابلیت حمل را به قدرت دوربین دوچشمی ترجیح می دهند. بعضی هم به دوربین های بزرگی علاقه دارند که تنها با سه پایه می توان از آن ها استفاده کرد.

اما در کل فزونین دوربین دوچشمی آن هایی هستند که می توانید همواره همراه خود داشته باشید. بنابراین محصولی را خریداری کنید که به احتمال زیاد چه در حیاط یا در سفر یا هر مکان دیگری، بیشتر از آن استفاده خواهید کرد. اگر این تنها دوچشمی شماست، پیشنهاد می گردد که عدسی شیئی آن بزرگ تر از 50 میلی متر (عدد بعد از x مانند 7×40) و بزرگنمایی آن بیشتر از 10x نباشد.

دقت کنید حتی این دوربین های دوچشمی کوچک تر به شرطی که از عدسی های باکیفیتی استفاده نمایند، واقعا کاربردی خواهند بود. مثلا با یک دوچشمی 8×35 می توانید در روز پرندگان را دیدن کنید و در شب بدون اذیت شدن بازوهایتان، به دیدنی پایکوبی ستاره ها بپردازید. اتفاقا میدان دید وسیع تر، معمولا یک مزیت برای دیدنی آسمان محسوب می گردد.

مثلا هنگام رصد بارش شهابی شما هرگز نمی دانید که تیرهای بعدی شهاب دقیقا کجا ظاهر می شوند و با داشتن میدان دید گسترده تر شهاب های بیشتری را خواهید دید. بنابراین پیش از انتخاب بزرگ ترین ابزارهای رصدی، حتما به دقت درباره ابعاد و وزن دوچشمی و اهدافی که با آن رصد خواهید کرد فکر کنید.

ضد آب بودن

قرار گرفتن در معرض باران و منطقه ها مرطوب امری ناگزیر هنگام فعالیت های رصدی است، بنابراین بسته به زمان، مکان و نحوه استفاده از دوربین دوچشمی، ضد آب بودن هم اهمیت پیدا می نماید. بسیاری از دوربین های دوچشمی مدرن دارای روکش لاستیکی برای محافظت در برابر آب و ضربه هستند.

اما دوربین های دوچشمی ارزان تر ممکن است با مشکل وجود آب داخلی حتی هنگام عرضه از کارخانه همراه باشند. هوای مملو از بخار آب با محبوس شدن داخل ابزار می تواند باعث مه گرفتگی، خطای تصویری یا زنگ زدگی دوربین دوچشمی شما گردد. بنابراین در پی مواردی باشید که پیش از عایق بندی اپتیک، گازهای اضافی آن با نیتروژن تخلیه شده باشد.

اتصال سه پایه

گاهی ثابت بودن دوچشمی می تواند بسیار یاری کند و بنابراین باید قابلیت قرارگیری روی پایه داشته باشد. برای این کار، مطمئن شوید که دوربین دوچشمی شما یک تکیه گاه برای اتصال پایه دارد.

مشکل سه پایه های عادی این است که بیشتر آن ها امکان خم کردن مناسب برای پوشش تمام آسمان را ندارند اما بازوهای ویژه ای برای دوربین های دوچشمی وجود دارد که می توانند این نقص را رفع نمایند.

اهمیت منشورهای Porro

در بازار امروز، سریع ترین راه برای شناسایی دوربین های دوچشمی که می توانند برای کاوش کیهان مفید باشند، تأیید طرح منشوری آن هاست. حدود سال 1850 میلادی ایگنازیو پوررو (Ignazio Porro) متخصص اپتیک اهل ایتالیا دریافت که یک بلوک شیشه ای مثلثی با گوشه 90 درجه، مسیر نور را دوبار منحرف می نماید و باعث می گردد تصویر نهایی با زاویه یکسانی نسبت به واقعیت، ظاهر گردد.

هنگامی که دو منشور هندسی معمولی Porro در زوایای عمود به هم چسبانده می شوند، در یک فضای فشرده، تصویر را اصلاح می نمایند. با استفاده از این تنظیم، اشیاء به درستی در تصویر ظاهر می شوند و آنچه می بینید، همان چیزی است که واقعا وجود دارد.

منشورهای Porro تقریبا همواره بیرون بخش چشمی قرار می گیرند. یعنی بازتر از لنزهایی هستند که چشم خود را روی آن قرار می دهید. این منشور به دوربین های دوچشمی ظاهر کلاسیک و خمیده می دهد و به طور طبیعی آن را برای قرارگیری در دست مناسب می نماید.

دوربین های دوچشمی جمع وجورتر اما اغلب از منشور سقفی (Roof Prism) استفاده می نمایند که سبک تر هستند و می توان آن ها را بسیار ارزان تر از منشورهای Porro ساخت.

استفاده از دوربین دوچشمی آسمان شب روی زمین

اگر علاوه بر رصد آسمان شب، قصد دارید با خرید دوربین دوچشمی از آن برای دیدنی بازی ها، کنسرت ها، دیدنی پرندگان، قایق ها یا هر فعالیت زمینی دیگری بهره ببرید، دو نکته مهم وجود دارد: فوکوس نزدیک و وزن کم.

فوکوس نزدیک

هرچقدر دوربین های دوچشمی برای نجوم تخصصی تر می شوند معمولا نقطه فوکوس عمیق تری هم خواهند داشت چون برای نگاه به اجرامی که میلیاردها کیلومتر دورتر و اساسا در بی نهایت هستند، طراحی شده اند. اما پرندگان و جانوران و دیگر موارد روی زمین بسیار نزدیک ترند. بنابراین برای مقابله با این استفاده دوگانه، مطمئن شوید که دوربین دوچشمی تازه شما می تواند در فاصله نسبتا نزدیک هم فوکوس کند.

وزن کم

پیش از خرید مطمئن شوید که دوربین دوچشمی برای در دست گرفتن، خیلی سنگین نباشد، چون بسته به سرعت حرکت هدف، شاید احتیاج باشد تا ساعت ها آن را نگه دارید.

مرکز جرم باید در قسمت منشورها باشد و به راحتی بالای کف دست قرار بگیرد. عدسی های شیئی بیش از حد بزرگ در جلو، با ایجاد اهرم باعث فشار به مچ دست می شوند. خستگی عضلانی هم باعث کژفهمی تصاویر می گردد و این اهمیت انتخاب یک دوربین دوچشمی سبک تر را زیاد می نماید.

بعضی دوربین های دوچشمی مناسب برای فعالیت نجومی

دوربین دوچشمی سلسترون مدل 20×50 upclose G2

نمی توان از ابزارهای رصدی نجومی سخن گفت و برند سلسترون (Celestron) را نادیده گرفت. این برند طیف متنوعی از دوربین های دوچشمی از نمونه های ارزان تا پرچم دارهای گران قیمت را شامل می گردد.

دوربین 20×50 این شرکت در حقیقت یک دوربین دوچشمی عالی برای دیدنی پدیده های زمینی از کنسرت تا پرندگان محسوب می گردد اما بعلاوه گزینه ای مطلوب برای شروع کنکاش در دل آسمان شب است.

این دوربین از شیشه BaK-7 برای منشور Porro خود استفاده می نماید که با چند لایه اندود شدن، توانایی انتقال نور را بهبود می دهد و در نتیجه تصاویر روشن تر و واضح تر با کنتراست بالا و بزرگنمایی 20 برابر در اختیار شما قرار می دهد.

بدنه آلومینیومی مستحکم و ضد آب بودن هم آن را به گزینه ای عالی برای سال ها استفاده تبدیل می نماید. از دیگر نکات مثبت این دوچشمی، بدنه ارگونومیک آن است که با روکش لاستیکی و فرورفتگی های متناسب با انگشتان، به راحتی کار و نلغزیدن در دست یاری می نماید.

این دوربین بعلاوه دارای شیار مخصوصی برای اتصال به سه پایه هم درنظر گرفته شده است که برای رصد طولانی تر به یک هدف، بسیار کاربردی خواهد بود.

دوربین دوچشمی برسر مدل Nautic 7×50

این دوربین دوچشمی برند Bresser هم از منشور Porro بهره می برد و با توجه به کیفیت شیشه ها، دیدی شفاف را در اختیار کاربر می گذارد. دوربین Nautic همان طور که نام آن هم نشان می دهد، به ویژه برای کاربردهای دریایی و محیط های مرطوب طراحی شده است.

به همین علت هم دارای بدنه ای مقاوم و کاملا ضد آب است که امکان استفاده در هر شرایط سختی را فراهم می نماید. علاوه بر این وجود یک قطب نما با نور داخلی هم به جهت یابی یاری خواهد نمود.

چشمی های این دوچشمی کاملا قابل تنظیم است و با توجه به میدان دید گسترده که 136 متر در 1000 متری است، به خوبی می توان از آن برای شروع رصد آسمان شب و شناسایی دقیق تر صورت های فلکی استفاده کرد.

دوربین دوچشمی بینوکولارز مدل 180.100

اگر در پی یک دوربین دوچشمی با قیمت مناسب و کاربری مطلوب برای آسمان شب هستید و در عین حال هزینه کردن برای برندهای بیشتر شناخته شده اولویت شما محسوب نمی شوند، این دوچشمی Binoculars گزینه مناسبی خواهد بود.

بهره گیری از منشور Porro، بزرگنمایی بین 7 تا 15 برابر، لنز شیئی 50 میلی متری و چشمی 22 میلی متری دیدی کاملا واضح را پیش روی چشمان شما قرار می دهد. ضد آب بودن و بدنه مستحکم فلزی باعث می گردد تا در شرایط مختلف امکان استفاده از این دوچشمی باشد و در عین حال زیبایی آن هم حفظ شده است.

دوربین دوچشمی نیکون مدل Binocolo HD 10×50

نیکون هم در جهانی اپتیک برند صاحب نامی است و این موضوع درباره ابزارهای رصدی آن هم صدق می نماید. بدنه مجذوب کننده به سبک دوربین های این برند، نخستین چیزی است که در مواجهه با این دوچشمی جلب توجه می نماید.

قطر دهانه 50 میلی متر، وزن مناسب و میدان دید 374 فوت در 1000 یارد از جمله ویژگی های این دوچشمی محسوب می گردد. بدین ترتیب با کیفیت اپتیک بالا و قطر دهانه مناسب، ابزاری همیشگی و مناسب برای شروع رصد شگفتی های آسمان شب خواهد بود.

دوربین دو چشمی سلسترون مدل SkyMaster 15X70

در نهایت دوربین سری تخصصی اسکای مستر سلسترون می تواند گزینه ای کاملا ایدئال برای رصد آسمان شب با هزینه ای معقول باشد. این دوچشمی با وزن بیش از 1 کیلوگرم تا حدی سنگین است اما باز هم امکان در دست گرفتن آن برای کوتاه مدت هست.

قابلیت نصب روی سه پایه هم کار با آن را بسیار آسان تر می نماید. با قطر شیئی 70 میلی متر، این دوچشمی بزرگنمایی 15 برابری دارد که برای رصد مداوم و تفریحی آسمان شب بسیار مطلوب است.

با بهره گیری از شیشه های BaK-4 برای منشور، دیدی شفاف حتی در شرایط کم نور فراهم می نماید و گزینه ای عالی برای یک شب رصدی کامل، از عصر تا سپیده دم محسوب می گردد. موضوعی که با ضد آب بودن و داشتن بدنه لاستیکی برای جذب ضربه، کاربردی تر هم هست.

جمع بندی

آسمان شب، صرف نظر از اینکه با دوربین دوچشمی، تلسکوپ یا حتی چشم غیرمسلح به آن نگاه می کنید، واقعا جای شگفت انگیزی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در پی آسمان صاف و تاریک در شب باشید و سپس به بالا نگاه کنید و لذت ببرید. لذتی که با یک دوربین دوچشمی حتی در آسمان کلان شهرها هم می تواند کاملا عمیق تر گردد و شما را شگفت زده کند.

عکس ها: دوربین دوچشمی و ساختار آن

Credit: Space / Jeremy Lips & Dave Brody

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای خرید برترین دوربین دوچشمی برای رصد آسمان شب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید برترین دوربین دوچشمی برای رصد آسمان شب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید