سخت تر کوشش کن (Try Harder)؛ مستندی دیدنی و تامل برانگیز

به گزارش وبلاگ ماکارون، مستند سخت تر کوشش کن فیلمی از دبی لام است که ما را به درون دنیای یکی از دبیرستان های تیزهوشان در سان فرانسیسکو به نام لاول های می برد. این فیلم هم خیلی خوب به مطالعۀ شخصیت ها پرداخته و هم بیننده را به تامل دربارۀ کوشش هایی که برای موفقیت انجام می شوند وامی دارد. این مستند، پنج دانش آموز بسیار سخت کوش را دنبال می نماید که عمیقا در ذهنشان جا افتاده که حتما باید در یکی از برترین دانشگاه ها مثل هاروارد یا استنفورد پذیرفته شوند. تماشای این نوجوان های با انگیزه که برای پذیرفته شدن در برترین دانشگاه ها کوشش می نمایند درست مثل تماشا یک مسابقه هیجان انگیز ورزشی یا یک مسابقۀ تلویزیونی است.

سخت تر کوشش کن (Try Harder)؛ مستندی دیدنی و تامل برانگیز

به گزارش وبلاگ ماکارون؛ بیشتر مدت زمان فیلم در درون مدرسه می گذرد، اما در عین حال خلاقیت و ابداع بصری زیادی در فیلم هست و فقط محیط کلاس را نشان نمی دهد. در یک صحنه دوربین روی پوستر های علمی روی دیوار های اتاق یکی از دانش آموزان به نام آلوان کای (که دوست دارد جراح مغز بشود) زوم می نماید. در این صحنه او دارد با هیجان و اشتیاق راجع به معلم فیزیک دبیرستان صحبت می نماید. در اینجا دوربین طوری پوستر ها را نشان می دهد که تصاویر زیست شناسی شبیه به نقاشی های عمیق انتزاعی به نظر می رسند. به این ترتیب لام و فیلمبردارش (لو ناکاساکو) با مهارت بسیار زیاد، عمق تصاویر را نشان می دهند تا به ما بفهمانند که دیدگاه عمیق تر و وسیع تری هم وجود دارد که این بچه ها آن را ندارند.

کارگردانی لام در این فیلم بسیار خوب است. او فشاری را که روی دوش دانش آموزان است به خوبی به تصویر کشیده است. اندازه صداقت و روراستی دانش آموزان در این فیلم بسیار بالاست به طوری که انگار کارگردان از قبل با آن ها آشنا بوده است. لام در این مستند موضوع مادران نگران را هم به خوبی مورد آنالیز قرار داده است. تمرکز فیلم بیش از همه بر تجربیات یک دانش آموز دورگه به نام ریچل اشمیت است. ریچل می خواهد به این اسطوره که دانش آموزان سیاه فقط با سهمیه در دانشگاه های سطح بالا پذیرفته می شوند سرانجام بدهد.

سخت تر کوشش کن فیلمی فوق العاده و هوشمندانه است که پر است از رویا ها و شخصیت های دوست داشتنی و ظریف. این فیلم با وجود فضای شاد و مفرحی که دارد به مضامینی بسیار سخت پرداخته است و فشار های روی جوانان و ایرادات نظام آموزش نخبگانی در آمریکا را به تصویر کشیده است. سخت تر کوشش کن فیلمی آرام و در عین حال جسور است. فیلمی که برای پیروز شدن به هیچ کوشش سختی نیاز ندارد.

  • کارگردان: دبی لام (Debbie Lum).
  • نویسنده: اسپنسر ناکاساکو (Spencer Nakasako).
  • شخصیت ها: آلوان کای (Alvan Cai)، ریچل اشمیت (Rachael Schmidt) و دیگران.
  • امتیاز: 7.7/10

منبع: nytimes

منبع: فرارو

به "سخت تر کوشش کن (Try Harder)؛ مستندی دیدنی و تامل برانگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سخت تر کوشش کن (Try Harder)؛ مستندی دیدنی و تامل برانگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید