علائم نشان دهنده راه فرار؛ قربانی زیبایی مراکز جمعیتی

به گزارش وبلاگ ماکارون، معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه علائم نشان دهنده راه های خروج و فرار باید به گونه ای باشد که افراد کم بینا، ناشنوا و... نیز آن ها را تشخیص دهند، گفت: در برخی از مراکز جمعیتی این علائم برای اینکه در محیط جلب توجه نکنند از دید خارج بوده یا بسیار کوچک در گوشه ای از دیوار قرار گرفته است.

علائم نشان دهنده راه فرار؛ قربانی زیبایی مراکز جمعیتی

محمود قدیری در گفت وگو با وبلاگ ماکارون، در این باره اظهار کرد: ایجاد و تعیین کردن راستا خروج ایمن و تعیین، یکی از فاکتورهایی است که استانداردهای خاص خود را دارد. این مهم به علت تاثیر بسیارش یکی از نکاتی است که توسط تمام آتش نشانی های دنیا مورد توجه است.

وی با بیان اینکه این فاکتور حین وقوع حادثه و به خصوص وقوع زلزله اهمیت بسکمک پیدا می کند، گفت: بر اساس کدها و مقررات ملی ساختمان راه های خروج باید از هر گونه مانع خالی بوده و ساخت آن طوری باشد که نفوذ دود و حرارت به آن سخت و تقریبا غیر ممکن باشد. این تعریف ساده ای است، بر همین اساس نباید هیچ گونه مانعی در راه های خروج وجود داشته باشد چون فرض بر این است که حین زلزله فرد آنقدر دچار استرس است که تنها فکرش فرار است.

قدیری ادامه داد: در این شرایط اگر مانعی در راه خروج واقع شده باشد ممکن است که افراد به زمین بیفتند و..

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با تاکید بر اینکه عرض راه های خروج نیز باید از استاندارد خاصی برخوردار باشد، گفت: در مراکز تجمعی عرض معبر نباید از 110 سانتی متر کمتر باشد و به ازای هر نفر 0.8 سانتی متر باید به 110 سانتی متر اضافه شود. این محاسبات به صورت تجربی بوده و محاسبات ریاضی نیست. حالا هم نرم افزاری ایجاد شده که راه های فرار انسان را برنامه ریزی می کند و مدل های مختلف آن تعیین می شود.

قدیری با بیان اینکه اصولا افراد هنگام وقوع زلزله یا حادثه های دیگر از راه هایی خارج می شوند که پیش از آن از طریق آن، به محل وارد شده بودند، شرح داد: این نتیجه بر اساس یک آزمایش گرفته شده است. پس در واقع یکی از راه ها این است که ورود کنترل شود، چرا که حین وقوع حادثه مردم معمولا از همان دری خارج می شوند که از آن وارد شده بودند.

وی درباره لزوم افزایش تعداد و تاثیر علائم نشان دهنده راستا خروج گفت: علائم باید واضح و بزرگ باشد، به طوری که حتی فردی که ترسیده و از شدت ترس شوکه شده است هم علائم را تشخیص دهند. علائم باید ساده اما موثر باشد. به عنوان مثال حین وقوع آتش سوزی در مسجد ارگ اگر مردم از یک در فرار نمی کردند شاید جان خود را از دست نمی دادند.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران افزود: راستاهای خروج نه تنها باید از نظر ریاضی و هندسی طراحی شود که باید به شکلی برنامه ریزی شود که فردی که وارد ساختمان می شود بداند که در زمان اضطرار از کدام در فرار کند و کدام در نزدیک تر است.

قدیری اظهار کرد: ساختمان هایی که تأییدیه سازمان آتش نشانی تهران را دارند قطعا دارای راه های خروج ایمن هستند، مگر ساختمان هایی که تاییدیه ایمنی دارند اما دهه 75 به قبل ساخته شده باشد و نتوانند پایه گذاری کنند که به آن ها شرایط دیگری را پیشنهاد می دهیم.

وی گفت: محیط هایی مثل سینماها، تئاترها، مجتمع های تجاری، هایپر مارکت ها و... باید نسب به نصب این علائم هشداری که واضح و تعیین باشند دقت داشته باشند. نباید وضوح و تعیین بودن علائم راه خروج فدای زیبایی شود. در برخی از مراکز جمعیتی این علائم برای اینکه در محیط جلب توجه نکنند از دید خارج هستند یا بسیار کوچک در گوشه ای از دیوار واقع شده است. در حالی که این علائم باید به گونه ای باشد که افراد با ویژگی های فردی مختلف آن را تشخیص دهند.

قدیری تاکید کرد: علائم نشان دهنده راه های خروج و فرار باید به گونه ای باشد که افراد کم بینا، نابینا، ناشنوا و... آن ها را تشخیص دهند. باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.

وی با بیان اینکه حین وقوع حادثه با آدم های متفاوتی سر و کار داریم گفت: این افراد الزاما در زمان اضطرار بهترین روش را انتخاب نمی کنند مگر آن که ما به آن ها کمک کنیم. کمک کردن ما نیز باید به این صورت باشد که آنها به راحتی راه های خروج را پیدا کنند. یقینا زمان وقوع زلزله یا حوادث دیگر افراد در شرایط عادی نیستند.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: شرایط تعیین کردن راه های خروج در مراکز جمعیتی پایتخت بد نیست، اما به ظرافت های آن اهمیتی داده نشده است. این ها باید بسیار تعیین باشد و حتی نورتاب باشد که اگر برق قطع شد باز هم امکان دیده شدن آن ها وجود داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "علائم نشان دهنده راه فرار؛ قربانی زیبایی مراکز جمعیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم نشان دهنده راه فرار؛ قربانی زیبایی مراکز جمعیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید