لزوم فرهنگ سازی درباره حفظ محیط زیست

به گزارش وبلاگ ماکارون، محیط زیست شاید در نگاه اول یک موضوع کلی باشد و رسیدگی به آن مربوط به سازمانی به نام سازمان محیط زیست ولی حقیقت چیز دیگری است.وقتی دقیق تر نگاه کنیم، می بینیم که یک پدیده ساده زیست محیطی چه قدر بر تمام عرصه ها تاثیر می گذارد.

لزوم فرهنگ سازی درباره حفظ محیط زیست

لزوم فرهنگ سازی درباره حفظ محیط زیست

نویسنده:دکتر رضا عزتیان/ رییس اداره بهداشت حرفه ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت دکترای مهندسی محیط زیست

محیط زیست شاید در نگاه اول یک موضوع کلی باشد و رسیدگی به آن مربوط به سازمانی به نام سازمان محیط زیست ولی حقیقت چیز دیگری است.

وقتی دقیق تر نگاه کنیم، می بینیم که یک پدیده ساده زیست محیطی چه قدر بر تمام عرصه ها تاثیر می گذارد.

مولفه های زیست محیطی در اطراف ما، همه افراد جامعه را درگیر می نمایند و رسیدگی به آن وظیفه همه افراد و سازمان ها است. آلودگی هوا موجب مهاجرت پرندگان از شهرها می گردد که در ظاهر اتفاق ساده ای است. اما همین اتفاق ساده موجب به هم خوردن سیستم اکولوژی آن منطقه و خسارات ناشی از آن می گردد. این پرندگان صیاد طبیعی انواعی از حشرات هستند که با شکار آنها، تعداد این حشرات را در حد تعادل نگاه می دارند. با مهاجرت پرندگان از منطقه این حشرات به سرعت زیاد می شوند که این موضوع موجب ناراحتی ساکنان می گردد. انسان ها برای از بین بردن این حشرات اقدام به سم پاشی می نمایند که خود سم پاشی هم بر سلامت انسان ها تاثیر منفی می گذارد. در اثر از بین رفتن این حشرات، آفت های گیاهی ای که غذای این حشرات بودند از بین نمی فرایند و به سرعت تکثیر می شوند و این چرخه معیوب همچنان ادامه می یابد.

مطلعی های به دست آمده به نظر می رسد در سال های اخیر باید نگاه به مسایل محیط زیست تغییر کند و افراد خود را هم در برابر آن مسوول بدانند. نگاهی که هنوز جای آن در بسیاری از حوزه های زیست محیطی خالی است. اما برای این مساله اولویت بندی هایی ضروری است.

به نظر نگارنده اولین و مهم ترین نکته در این موضوع نقش مطلع سازی مردم و فرهنگ سازی درباره محیط زیست است، یعنی با این موضوع به شکلی برخورد گردد که محیط زیست جزو دغدغه های روزمره و اولویت های مردم قرار گیرد. جا دارد که این مساله به صورت درس های کلاسیک به دانش آموزان ارایه گردد که اگر تا به حال نشده باشد، بسیار جای تاسف دارد.

نکته مهم دیگری که در این خصوص می تواند جزو اولویت های محیط زیست قرار گیرد، اجرای قوانین موجود در کشور است. آنچه مسلم است این است که مشکل اصلی ما در حوزه محیط زیست و فراتر از قانون گذاری های تازه، اجرای قوانین موجود است که در بسیاری از موارد به آنها عمل نمی گردد. وقتی قانون های موجود به مرحله اجرا در نیایند، طبیعتا نمی توان انتظار داشت وضع قوانین تازه بتواند مسئله ای را حل نماید.

در مرحله بعد نکته ای که می تواند در حوزه محیط زیست شرایط را بهبود بخشد، تکمیل شدن قوانین و برطرف نواقص و خلأهای آن است. بعضی از مسائل وجود دارند که هنوز راه حل اساسی برای آن وجود ندارد. برای مثال، یکی از عوامل حفظ محیط زیست حفظ منابع است ولی ما هنوز راه حل جامعی برای جدا کردن آب شرب و آب برای سایر امور نداریم و هر روز چندین مترمکعب آب شرب به این علت از بین می رود که باید در این خصوص هم اقدام گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "لزوم فرهنگ سازی درباره حفظ محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم فرهنگ سازی درباره حفظ محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید