نقش فناوری 5G در آینده در مبارزه با ویروس ها

به گزارش وبلاگ ماکارون، کاربرد فناوری های جدید توسط چین در مبارزه با ویروس کرونا (COVID-19) تأثیرات به سزایی داشته است. به نحوی که با شیوع این ویروس، اپراتورهای 5G، تولیدکنندگان تجهیزات و ارائه کنندگان راه حل های کاربردی صنعتی، دست به دست هم داده اند تا با کمک برنامه های کاربردی جدید از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

نقش فناوری 5G در آینده در مبارزه با ویروس ها

از این رو به نظر می رسد فناوری تجاری سازی شده 5G می تواند نقش درخشانی در حوزه بهداشت و درمان، آموزش، رسانه و سایر زمینه ها داشته باشد.

برای مثال ارائه خدمات درمانی از راه دور در برخی از بیمارستان ها از جمله بیمارستانی در شهر ووهان که مرکز شیوع کووید 19 است و برخی از مراحل درمانی با CT و X-ray از طریق ابر 5G صورت می گیرد. با این راه کار پزشکان از خارج شهر قادرند تصاویر CT و سایر تصاویر پزشکی بیماران را بررسی کنند.

به این ترتیب کمبود وجود رادیولوژیست ها در ووهان چین جبران شده و بهره وری غربالگری افراد مشکوک به این ویروس افزایش یافته است.

در این باره گروه علوم و فناوری های نوین پژوهشگاه فضای مجازی در گزارشی به نقش 5G در آینده مبارزه با ویروس ها اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است: شبکه های 5G در مقایسه با شبکه های 4G از پهنای باند بیشتر، تأخیر کم تر و ارتباطات وسیع تری برخوردارند. ادغام عمیق فناوری 5G با بخش های اقتصادی و اجتماعی باعث پرورش خدمات و تولیدات اطلاعاتی نوظهور خواهد شد و به کنترل و پیشگیری از کووید 19 از جنبه های زیر کمک خواهد کرد:

- رسانه، درمان و آموزش

- کارخانه های هوشمند و اتوماتیکسازی

- نظارت و پاسبانی

رسانه، درمان و آموزش

کاربرد 5G باعث قدرت بخشیدن به مراقبت های بهداشتی و درمانی، رسانه های خبری و آموزش از راه دور می شود.

در حوزه درمان و مراقبت های بهداشتی، انجام خدمات مشاوره آنلاین با کیفیت بالا مبتنی بر فناوری 5G، باعث دسترسی به منابع متخصص در سطح پایه می شود و سازمان های پزشکی قادر به مقابله با بیماری و کاهش خطر شیوع بین افراد جامعه خواهند بود.

ربات های 5G می توانند اموری از قبیل تحویل دارو، چک کردن دما، ارائه مشاوره پزشکی، راهنمای مسیرها، تمیز کردن و ضدعفونی کردن اتاق ها را برعهده گیرند و این می تواند مدیریت قرنطینه کردن و جداسازی را بهبود بخشد. مشاوره های آنلاین در برابر بیماری های شایع و مزمن و توزیع دارو خطر ابتلا به بیماری به دلیل مراجعه به بیمارستان ها را کاهش می دهد.

در حوزه رسانه های خبری، انتقالات بی سیم محدود به فضا نخواهد بود. 5G می تواند بستری برای پخش زنده روزانه برنامه ها فراهم کند. به علاوه امکان ساخت و پخش فیلم ها با کیفیت بالا از طریق ابر وجود خواهد داشت.

به علاوه، 5G کمک می کند کلاس های همه جانبه در دوران شیوع بیماری برگزار شود. با کمک نمایشگرهای باکیفیت، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و عینک های هولوگرافی دانش آموزان احساس می کنند معلمان خود واقعاً حضور دارند. هم چنین، ویدئوهای زنده را می توان در مدارس بیشتری پخش کرد، به ویژه در مدارسی که در نقاط دور و حاشیه ای هستند. در این صورت این مناطق از طریق شبکه های 5G می توانند به بهترین منابع آموزشی دسترسی داشته باشند.

کارخانه های هوشمند و اتوماتیکسازی

کارخانه های هوشمند و سیستم های اتوماتیک مبتنی بر 5G بهره وری تولید و انتقال محصولات را افزایش خواهند داد.

در زمان شیوع بیماری، کارخانه ها به سختی می توانند طبق برنامه های خود عمل کنند. 5G بستری فراهم می کند تا با میزان تأخیر فوق العاده کم، فرایند تولیدات هوشمند در کارخانه ها ادامه یابد و با بالاترین دقت تجهیزات و وسایل از راه دور قابل کنترل باشند و نیازی به حضور اپراتورها در بخش های خطرخیز نباشد.

هم چنین، این فناوری فوق سریع می تواند به اطلاعاتی از شرایط رانندگی و ترافیک محیط اطراف وسیله نقلیه تا مسافت چند صد کیلومتری دست یابد. به این ترتیب وسایل نقلیه خودران فعال می شوند و حتی می توان امکانی برای مداخله دستی از راه دور را برای مواقع خرابی راننده اتوماتیک فراهم کرد.

برای مسافت های طولانی تر، ناوگان وسایل نقلیه خودران 5G قادر خواهند بود با یکدیگر صحبت کنند و عملیاتی را به طور هم زمان انجام دهند، عملیاتی مثل شتاب دریافت یا ترمز کردن. در این صورت دیگر نیازی به راننده برای وسایل نقلیه نخواهد بود، زیرا خود وسایل نقلیه بادقت رانندگی می کنند. به این ترتیب تعداد رانندگان مورد نیاز نیز کاهش می یابد.

نظارت و پاسبانی

پایانه های متنوع 5G وسایل جدیدی را برای نظارت و گشت زنی در مکان های عمومی به وجود خواهد آورد.

در مکان های شلوغ و پرجمعیت مثل هتل ها، رستوران ها، مراکز خرید و ایستگاه های حمل و نقل عمومی، اندازه گیری دما با تصویربرداری حرارتی مادون قرمز 5G می تواند دمای بدن افراد را از فاصله 10 متری تشخیص دهد و افراد با درجه حرارت غیرعادی را سریع و بدون تماس بدنی شناسایی کند.

هواپیماهای بدون سرنشین 5G می توانند تصاویر باکیفیت واقعی را انتقال دهند و عملیات کنترل با کم ترین تأخیر را تسهیل کنند. وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین و متصل به شبکه 5G که مجهز به سیستم تصویربرداری حرارتی باشند می توانند در عملیات تصویربرداری هوایی از مکان های باز شلوغ و پرجمعیت استفاده شوند.

هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به سیستم پخش صدا را می توان در گشت زنی هوایی به کار گرفت تا در صورت تشخیص افراد مشکوک به بیماری به مردم هشدار دهند تا احتیاط لازم را به عمل آورند. هم چنین پهپادهای محافظت از گیاهان می توانند برای سم پاشی و ضدعفونی کردن معابر، میادین و مکان های فرهنگی و تفریحی و مناطق روستایی به کار گرفته شوند. به این ترتیب بازدهی عملیات ضدعفونی کردن نیز افزایش خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نقش فناوری 5G در آینده در مبارزه با ویروس ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش فناوری 5G در آینده در مبارزه با ویروس ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید