کپسول های جنجالی چه شدند؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، ایسنا - اولین نمونه از هتل های کپسولیِ وارداتی چهار ماه پیش در ایران رونمایی شد. نخست گفتند: 200 دستگاه از این کپسول ها در نقاطی از کشور مستقر خواهد شد. اما حالا مدیران کانون جهانگردی و اتومبیلرانی می گویند: فقط 5 کپسول وارد شده که قرار است در فرودگاه استفاده شوند.

کپسول های جنجالی چه شدند؟

به گزارش ایسنا، رونمایی از هتل های کپسولیِ وارداتی سروصدای زیادی به پا کرد. مراسم در ساختمان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید و مسؤولان گفتند که قرار است در فاز اول 200 دستگاه از هتل های کپسولی را در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز مستقر نمایند. واردات این کپسول ها درست در زمانی رخ داد که صنعت گردشگری تحت تاثیر ویروس کرونا به شدت در حال ضرر بود و فعالان این بخش منتظر حمایت دولت بودند. از این رو سرمایه گذاری برای وارد کردن چنین محصولی با انتقادهای زیادی روبرو شد. از طرفی این پرسش مطرح بود که پیش از واردات هتل کپسولی، آیا احتیاجسنجی و مطالعه ای در بازار ایران صورت گرفته است و ضرورت و توجیه هزینه کرد برای واردات این کپسول ها چه بوده است، آن هم در شرایطی که آمارها نشان می دهد در بهار سال گذشته که شرایط سفر نسبت به سال جاری عادی بود، بیش از 74 درصد اقامتِ مسافران در خانه بستگان و آشنایان بوده و مجموع سهم اقامتگاه های سازمانی و عمومی (هتل، هتل آپارتمان، متل، مهمانسرا، مهمانپذیر و…) حدودا 7 درصد بوده است. بر پایه آخرین داده های مرکز آمار ایران در بهار سال گذشته، 9 درصد مسافران از ویلا و آپارتمان اجاره ای، 7 درصد از ویلا و آپارتمان شخصی و 3 درصد هم از چادر مسافرتی استفاده کردند.

حسین اربابی، مدیرعامل کانون دنیا گردی و اتومبیل رانی ـ که بیشتر انتقادها را نادرست خوانده بود، منکر وارداتِ گسترده هتل های کپسولی شده و گفته بود: یکی از موضوعاتی که درباره هتل کپسولی ها انجام خواهیم داد مهندسی معکوس است که به طور حتم، بعد از مهندسی معکوس و ساخت انواع هتلهای کپسولی در کشور، شاهد افزایش میزان استفاده از آن ها خواهیم بود. هرچند بعضی از شرکت های دانش بنیان به همین اظهارات هم واکنش نشان دادند و گفتند که طرح های مشابه آن ها مورد حمایت قرار نگرفته است و حالا شاهد واردات نسخههایی از آن هستند.

مدیرعامل کانون دنیا گردی و اتومبیل رانی که گفته بود 80 نقطه در ایران برای استقرار این هتل ها شناسایی و قرار است آن ها در پایانه های مسافری، فرودگاه ها، بیمارستان ها، ایستگاه های قطار، اکوکمپ ها و مناطق بومگردی مستقر شوند، بعدا اظهارات خود را اصلاح کرد و گفت: فقط هشت، نُه یونیت از هتل های کپسولی به کشور وارد شده است.

حالا هادی سجادی راد، مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون دنیا گردی و اتومبیل رانی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابتدا در خبری به نقل از او منتشر کرد در فاز اول 200 دستگاه از هتل های کپسولی در تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز مستقر می گردد، اینک به ایسنا گفت: لزوما معنای استقرار 200 دستگاه هتل کپسولی به معنای این نیست که قرار است این 200 عدد از خارج تامین گردد. فقط 5 یونیت هتل کپسولی به کشور وارد شده است که برای بومی سازی در دست آنالیز و مطالعه توسط شرکت های دانش بنیان است که البته طی مذاکره با شرکت فرودگاه ها قرار است این یونیت ها برای ارزیابی نظر مسافران و کاربران در فرودگاه مستقر شوند.

وی ادامه داد: ما یک مورد از این هتل ها را در فضای وزارتخانه رونمایی کردیم، محلی نبود که عامه مردم با آن روبروه داشته باشند. احتیاج داریم تجربه کاربران را ارزیابی کنیم. تا چند مسافر در آن مستقر نشوند و از آن استفاده ننمایند متوجه ایرادهای آن نمی شویم تا در زمان ساختِ یونیت های داخلی، آن ها را رفع کنیم.

سجادی راد اضافه نمود: فعلا مکان منتخب ما فرودگاه است، جایی که سریعتر می توان ارزیابی های لازم را انجام داد. بنابراین درحال مذاکره با شرکت فرودگاه ها هستیم. ما این هتل ها را در فضای آزمایشی قرار می دهیم تا بازخورد کاربران را ثبت کنیم و نتیجه را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می دهیم تا در زمان ساخت لحاظ نمایند. مثلا ممکن است نور مونیتوری که داخل هتل کپسولی وارداتی نصب شده برای مسافران ایرانی زیاد باشد.

مدیر گردشگری کانون دنیاگردی و اتومبیلرانی درباره هزینه خرید و واردات این یونیت ها نیز گفت: کانون دنیاگردی و اتومبیلرانی واردنماینده این هتل ها نبوده است. بخش خصوصی وارد نموده و قطعا اطلاعات را در اختیار بخش اقتصادی قرار داده است. آن ها سرمایه گذارانی بودند که تمایل داشتند روی این هتل ها سرمایه گذاری نمایند. این شرکت خصوصی ایرانی 5 یونیت دو نفره با ظرفیت 10 نفر به کشور وارد شده نموده است. آنالیز در سایت های دنیای نیز نشان می دهد قیمت هر یک از این یونیت ها بین 400 تا دو سه هزار دلار است.

او درباره هزینه ساخت این مدل در داخل کشور و صرفه جویی که خواهد داشت نیز اظهار کرد: هنوز به طور کامل تعیین نیست، چون فعلا در مرحله آنالیز و مهندسی معکوس هستیم.

سجادی راد درباره نحوه مشارکت شرکت های دانش بنیان در ساخت هتل کپسولی در داخل کشور، درحالی که بنا بر اظهارات بعضی از این شرکت ها، کانون دنیاگردی و اتومبیلرانی از طرح های آن ها حمایت ننموده و واردات را ترجیح داده است، شرح داد: وقتی هتلی های کپسولی را رونمایی کردیم با موجی از درخواست روبرو شدیم. در نامه ای به معاونت علمی و فن آوری رییسجمهور از شرکت های دانشبیان برای بومیسازی این هتلها دعوت کردیم. تعدادی از این شرکت ها اکنون متمرکز روی نحوه ساخت هتل کپسولی شده اند. سعی می گردد تمام تجهیزات از داخل تامین گردد. امیدواریم به مرحله ای برسیم که برای هیچ یک از قسمت های این هتل به تامین محصول از خارج کشور احتیاج نداشته باشیم.

وی اضافه نمود: شرکت های فروشنده نقشه های فراوری هتل های کپسولی را در اختیار مشتری قرار نمی دهند، بنابراین نمونه های وارد شده فرصتی شد برای شرکت های داخلی تا آنالیز لازم را برای ساخت و بومی سازی این مدل انجام دهند. تعدادی هم مجموعه صنعتی نیمه دولتی برای تجهیز و تامین قطعات این هتل ها تمایل نشان داده اند.

او درباره اظهارات مدیرعامل کانون مبنی بر این که ساخت هتل های کپسولی در توان شرکت های داخلی نبوده است، گفت: زمانی که ایده هتل های کپسولی مطرح شد و گزارش سازمان دنیای دنیاگردی در این باره منتشر شد، خیلی از شرکتهای دانش بنیان برای ساخت این هتل در داخل کشور تردید داشتند، بیشتر آنها اشاره میکردند که فرایند تحقیقاتی، خریداری نمونه، قالب سازی و … هزینه و زمان بر است. از طرفی موضوع این هتل ها برای آن شرکت ها کمی مبهم بود. بعد از این که ما تعدادی از این یونیت ها را خریداری و وارد کردیم استقبال خوبی شد و خیلی ها پای کار آمدند و تردیدها هم کمتر شد.

مدیر گردشگری کانون دنیاگردی و اتومبیلراتی درباره ظرفیت فراوری کامل این محصول در داخل کشور، اظهار کرد: شرکت های دانشبنیان که تا کنون اعلام آمادگی نمودهاند، این موضوع را مرحله به مرحله آنالیز می نمایند. بدنه این هتلها ضدحریق است و با توجه به این که محل اصلی استقرار آن ها معمولا فرودگاه است و استاندارد سختی در این اماکن وجود دارد باید آنالیز گردد که مواد ساخت را در داخل مطابق با استانداردها می توان تهیه کرد. قرار شده این شرکت ها در هر مرحله که به نتیجه رسیدند به ما اطلاع دهند، ما این مراحل را به تدریج پیش می بریم.

طراحی و معماری هتلهای کپسولی از ژاپن برخاسته است. حدود 41 سال پیش اولین نمونه از این کپسول ها در شهر اوساکای ژاپن مورد استفاده نهاده شد. بعدها چین آغاز به ساخت نسخه های ارزان قیمت برای اقامت مسافران کرد. امکاناتی که در این هتل ها ارائه می گردد محدود و متفاوت است، اینترنت، تلویزیون، نور و سیستم تنظیم دمای داخل کابین از جمله خدماتی است که داده می گردد. این اتاقک ها دستشویی و حمام اختصاصی ندارند و معمولا بار مسافر در قفسه هایی خارج از کپسول نگهداری می گردد. این کابین ها ویژه مسافرانی است که قصد اقامت بلندمدت ندارند و می خواهند ارزان سفر نمایند.

منبع: صدای میراث

به "کپسول های جنجالی چه شدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کپسول های جنجالی چه شدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید