کیت تشخیصی سرطان دهانه رحم با حمایت صندوق نوآوری فراوری شد

به گزارش وبلاگ ماکارون، مدیرعامل موسسه تحقیقات علوم مولکولی یاخته فن آور اصفهان گفت: با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی پیروز به فراوری کیت لنفوبلاستوئید برای تشخیص سرطان دهانه رحم شده ایم.

کیت تشخیصی سرطان دهانه رحم با حمایت صندوق نوآوری فراوری شد

بهناز طوسی زاده، مدیرعامل موسسه تحقیقات علوم مولکولی یاخته فن آور اصفهان در تبادل نظر با خبرنگار فناوری وبلاگ ماکارون، در خصوص ویژگی های کیت لنفوبلاستوئید فراوری شده با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این کیت سلول های زنده را تا دو سال در خود نگهداری می نماید و امکان انجام آزمایش های بالینی دارد و در فرایند تشخیص اختلالات ژنتیکی در آزمایشگاه های تشخیص طبی و همچنین مراکز ناباروری مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد دیگر این کیت آنالیز صحت آزمایشات ژنتیکی صورت گرفته در آزمایشگاه ها است.

طوسی زاده در خصوص کاربرد این کیت نیز اعلام نمود: کیت لنفوبلاستوئید شامل سلول های B انسانی نامیرا است و به صورت سل لاین نگهداری می گردد. این محصول در آزمایشگاه های ژنتیک پزشکی برای تشخیص بیماری های ژنتیکی از قبیل تالاسمی، هموفیلی، PKU و سندروم داون کاربرد دارد. همچنین در برنامه های EQA برای ارزیابی خارجی آزمایشگاه ها و در تست های PGD که در مراکز ناباروری جهت انجام تست های ژنتیکی روی جنین حاصل از لقاح مصنوعی انجام می شوند قابل استفاده است.

وی ادامه داد: دانش فنی جداسازی لنفوسیت های B از سلول های خون و نامیراسازی این سلول ها به وسیله آلوده ساختن کنترل شده آن ها به ویروس EBV، با توجه به بیماری زا بودن این ویروس برای انسان، پیچیده و حساس بوده و در اختیار همگان نیست. همچنین بهینه سازی شرایط رشد و کشت سلول های لنفوسیت B و نحوه فریز کردن آن ها نیز احتیاج به تحقیق و توسعه گسترده توسط تیم متخصص سلولی- میکروبی و ژنتیک پزشکی دارد.

مدیرعامل موسسه تحقیقات علوم مولکولی یاخته فن آور اصفهان ظرفیت فراوری کیت لنفوبلاستویید را 300 عدد در ماه و کیت تشخیصی سرطان دهانه رحم را دو هزار کیت بیان کرد و گفت: ویژگی فناورانه و نوآورانه محصول شامل نامیراسازی لنفوسیت های خونی با تزریق ویروس EBV به این لنفوسیت ها و فراوری رده های سلولی لنفوبلاستوئید است. وجه تمایز این سلول ها نسبت به لنفوسیت های عادی، زنده بودن آن ها حتی در شرایط سخت است، در صورتی که لنفوسیت های عادی فقط چند ساعت زنده می مانند.

طوسی زاده هدف از اجرای این طرح را فراوری سه نمونه کیت لنفوبلاستوئیدی و اخذ مجوز های لازم برای فراوری محصول بیان کرد و گفت: شرکت سه نمونه کیت لنفوبلاستوئیدی را ساخته و به آزمایشگاه ها عرضه نموده است که شامل کیت زنده نگهداری سلول های زنده برای آزمایش، کیت تشخیص سرطان دهانه رحم و کیت تشخیص عفونت حین بارداری است.

وی به دریافت 40 میلیون تومان تسهیلات نمونه سازی از صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره نمود و گفت: علاوه بر تسهیلات نمونه سازی، ما از خدمات بلاعوض صندوق نوآوری مانند اخذ استاندارد و حضور در نمایشگاه عراق و وبینار های بین المللی نیز استفاده نموده ایم. در حال حاضر مشکل کمبود نقدینگی و فضای کار کارگاهی داریم که در نظر داریم در شهرک صنعتی 500 متر مربع فضا برای احداث کارگاه خریداری کنیم.

مدیرعامل موسسه تحقیقات علوم مولکولی یاخته فن آور اصفهان در خاتمه میزان واردات این محصول را نزدیک به صفر بیان کرد و گفت: بازار مشتریان این طرح شامل ارزیابی خارجی آزمایشگاه های تشخیص پزشکی برنامه های (EQA)، مراکز ناباروری و آزمایشگاه های ژنتیک مولکولی است که از ما تهیه می نمایند. مزیت رقابتی محصول ما نیز شامل تطابق با بیماری های بومی کشور و قیمت پایین نسبت به نمونه های مشابه خارجی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کیت تشخیصی سرطان دهانه رحم با حمایت صندوق نوآوری فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیت تشخیصی سرطان دهانه رحم با حمایت صندوق نوآوری فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید