چشمه های آبگرم معدنی در غرب مازندران ظرفیتی برای توسعه صنعت گردشگری است

به گزارش وبلاگ ماکارون، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، چشمه های آبگرم معدنی در غرب مازندران ظرفیتی برای توسعه صنعت گردشگری است.

چشمه های آبگرم معدنی در غرب مازندران ظرفیتی برای توسعه صنعت گردشگری است

چشمه های آبگرم معدنی از جمله مقصدهای تفریحی و جهانگردی در فصول مختلف سال است اما در پاییز و زمستان هواخواه بسیاری دارد که به گفته فعالان حوزه جهانگردی و کارشناسان امر باید از این فرصت نیز برای رونق مالی و اشتغالزایی منطقه نهایت بهره را برد.

در دامنه های سلسله جبال البرز حوالی غرب مازندران بیشترین چشمه های آبگرم معدنی وجود دارد که اغلب آنها به روش سنتی اداره می گردد و کمترین امکانات و خدمات مربوط به مسافران و جهانگردان را دارد که با راهبرد توسعه صنعت جهانگردی در تضاد است.

شهرستانهای غرب مازندران ظرفیت های فراوان دیگر جهانگردی نظیر دریا، جنگل و کوهستان های مناسب طبیعی کم نظیری دارد و در هم آمیزی آن با چشمه های آبگرم در واقع یک بسته کامل جهانگردی است که باید برای شکوفایی آن نقشه راه علمی تهیه و تدوین کرد تا سالانه به تدریج راهبردهای مربوط را عملیاتی کرد.

کافی است بدانید که بیشترین چشمه های آبگرم که حدود 20 رشته است در پیرامون هتلها و کاخ رامسر از دل زمین می جوشد و پس از کانال کشی و شبکه گذاری برای استفاده مراکز آبگرم این شهر قرار میگیرد.

بنا به گفته پزشکان و متخصصان طب سنتی، مجموعه چشمه های آبگرم غرب مازندران دارای خواص طبی و درمانی متفاوت شامل حرارت درمانی، آب درمانی، روان درمانی، تسکین دهنده دردهای ناشی از شکستگی های مزمن است و بعضی از بیماری های پوستی و دردهای عضلانی را تسکین می دهد.

براساس آمار رسمی، شهرستانهای جهانگردپذیر غرب مازندران سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و جهانگرد داخلی و خارجی است که بخش اعظم آنها نیز مجذوب چشمه های آبگرم منطقه می شوند.

بنا به گفته کارشناسان، اندازه دمای آبگرم های از جمله رامسر و لاویج شهرستان نور حدود 42 درجه سانتیگراد است که از دل کوههای البرز مرکزی سرچشمه میگیرد و پس از جریان به قسمتهای پایین دست منطقه از زمین خارج می گردد، بوی آن قابل استشمام است.

علی مرادی، یکی از مسافران تهرانی در حاشیه بازدید از چشمه آبگرم سادات شهر رامسر اضافه نمود: با توجه به خواصی که آب معدنی این منطقه دارد سالی یکبار به همراه خانواده از این چشمه های آبگرم استفاده می کنیم ولی از لحاظ خدمات دهی باید برنامه ریزی اصولی صورت گیرد.

وی گفت: مسئولان امر باید نسبت به شکوفایی این ظرفیت طبیعی نقشه راه تهیه نمایند و بعلاوه بیشتر شناسانده گردد، چرا که بسیاری از جهانگردان داخلی و خارجی از این نعمت الهی آگاه نیستند. این چشمه ها درمان نماینده هستند هم بیماری و هم اقتصاد منطقه را.

جهانگردی دیگری بعد از استفاده خانوادگی از آبگرم منطقه لاویج چمستان شهرستان نور خود را مهین صادقی، اهل سبزوار معرفی کرد و گفت: آبگرم این منطقه بسیار عالی و درمان نماینده است اما از راه دسترسی گرفته تا خدمات دهی به مسافران آن باید اصولی و مثل طبیعت منطقه جاذبه داشته باشد، شکوفایی این ظرفیت های طبیعی مدیریت علمی، کارآمد و عاشق را می طلبد.

صادقی گفت: این چشمه های آبگرم یک فرصت برای ایجاد رونق مالی منطقه هستند که برنامه ریزان امر باید به آن توجه ویژه داشته باشند و حتی همایشی در این ارتباط در هر شهرستانی در استان مازندران یا حتی در استانهای مختلف کشور برگزار نمایند.

ظرفیتی مغفول در غرب مازندران

استاد رشته جهانگردی دانشگاه های مازندران و گیلان گفت: بحث آبگر م های معدنی یکی از سرفصل های جهانگردی سلامت است در هر کشوری است چون در کنار جهانگردی پزشکی مطرح می گردد.

محمدرضا اورمزدی اضافه نمود: هم اکنون خیلی از کشورهای همسایه ایران اسلامی عایدیهای بیشماری از سرفصل های جهانگردی دارند مثل آب درمانی، آبگرم درمانی، لجن درمانی و مه درمانی و نظیر این پدیده های طبیعی که ما در استان مازندران بویژه در غرب مازندران بیشمار داریم.

وی توضیح داد: در غرب مازندران هم آبگرم های معدنی متعددی داریم که بیشتر آن در رامسر و کتالم و ساداتشهر وجود دارد که مقصد جهانگردی سلامت هستند، آنها برای امراض پوستی، روماتیستی و بیماری های متعدد دیگر کاربردهای درمانی دارد.

این استاد جهانگردی یادآور شد: خیلی از کشورهای جهان از این ظرفیت های طبیعی بهره وافر می برند و مسئولان امر باید برای شکوفایی این ظرفیت ها باید بستر سرمایه گذاری ویژه را فراهم نمایند و ستادی نیز برای این مهم تشکیل گردد.

اورمزدی افزود: استان مازندران در زمینه جهانگردی سلامت سابقه خوبی دارد و در سال 93 کنفرانس جهانگردی سلامت در این استان با موضوع رامسر با حضور مهمان خارجی 70 کشور برگزار گردید که ظرفیت های جهانگردی سلامت در ایران را آنالیز کردند و همایش های تخصصی مربوط به صنعت جهانگردی استمرار داشته باشد.

وی پیرامون اینکه چشمه های آبگرم معدنی در غرب مازندران ظرفیتی برای توسعه صنعت جهانگردی است، اضافه نمود: در مجموع فعالیت های جهانگردی سلامت در استان و بویژه در غرب مازندران ظرفیتی بی نظیری است که مغفول مانده است یعنی از دید کارشناسان حوزه پزشکی و طبابت و اقتصاد جهانگردی می تواند با توسعه این چشمه های آبگرم برای بیماری ها کارساز باشد و هم عایدی مالی و ارزی داشته باشد و هم توسعه پایدار ایجاد کند.

فعالیت سنتی در چشمه های آبگرم

معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی مازندران گفت: چشمه های آبگرم معدنی در حقیقت زیر مجموعه جهانگردی آبی است که در بیشتر نقاط استان مازندران از جمله رامسر، لاویج نور، لاریجان آمل، آبگرم لاروسر چالوس چنین ظرفیتی که نقش بسیار مهمی هم در حوزه جهانگردی سلامت و درمان پزشکی دارد، برخورداریم.

مهران حسنی اضافه نمود: از آنجایی که بیشتر این چشمه های آبگرم معدنی به صورت خصوصی فعالیت دارد سبک فعالیتشان به صورت سنتی است و نمونه آن میتوان به چشمه آبگرم معدنی در پشت هتل رامسر اشاره نمود و سال های سال این مجموعه در قالب یک خزینه است و باید با ساخت مجتمع های آب درمانی در این زمینه سرمایه گذاری گردد.

وی بیان داشت: درحالی که وجود این چشمه های آبگرم و توپوگرافی خاص منطقه، تلفیق دشت، کوه رودخانه، منظره زیبا و مشرف به جنگلهای هیرکانی و جود آثار متعدد طبیعی می تواند بسترساز جذب جهانگردان خارجی و داخلی در تمامی فصول بویژه در زمستان و پاییز هم باشد.

لزوم سرمایه گذاری

این مسئول استانی پیشنهاد کرد: برای بهره مندی مطلوب از این ظرفیت ها اعتقاد دارم باید میزگردهای تخصصی با حضور کارشناسان امر شکل پیدا کند و از طرفی هم مسئولان ذیربط، شرکتهای دانش بنیان و سرمایه گذاران هم حضور داشته باشند.

حسنی شرح داد: به عنوان مثال متولی چشمه های آبگرم معدنی در حقیقت ادارات منابع امور آب هستند این دسته از مسئولان باید پای کار بیایند و در قالب میزگردها مباحث مدنظر نقاط ضعف و قوت مطرح گردد که چرا تا به امروز از این ظرفیت ها که هم نقش درمانی و جهانگردی دارند به نحو مطلوب استفاده نمی گردد.

معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی مازندران گفت: این موضوع در دستور کار قرار گرفته و بناست بزودی نشستی با فعالان این مجموعه و کارشناسان و صاحب نظران در این استان در قالب میزگرد داشته باشیم و چالش ها، ظرفیت ها آنالیز و راهکارهای لازم برای برطرف آن ارائه گردد.

ضرورت برخورداری چشمه های آبگرم از تجهیزات مدرن

نایب رئیس فراکسیون جهانگردی مجلس شورای اسلامی هم گفت: امروز در خیلی از کشورها از ظرفیت چشمه های آبگرم معدنی افزون بر جهانگردی سلامت و درمان، جهانگردان زیادی از اقصی نقاط جهان برای رونق مالی و بهبود فضای کسب و کار به برترین شکل بهره می برند.

محمدعلی محسنی بندپی اضافه نمود: امروز بسیاری از بیماران دچار عارضه گردن درد، کمردرد و آرترز گردن با آب درمانی که هزینه آنچنانی تحمیل نظام سلامت و دولت نمی گردد دردهایشان را تسکین و مداوا می نمایند.

وی بیان داشت: آنالیز ها نشان داده در بعضی از کشورها از جمله ایسلند در زمینه برخورداری از چشمه های آبگرم معدنی سرآمد است و در سال جهانگردان زیادی به بهانه استفاده از این ظرفیت وارد این کشور می شوند و اقتصاد این کشور را متحول نموده اند.

نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز چشمه های آبگرم معدنی به سبک و سیاق گذشته جواب نمی دهد و باید مجهز به امکانات و تجهیزات نوین شوند و البته این نیازمند اعتبار قابل توجه است و امیدوارم با ارائه وام های قابل توجه این قشر از جامعه مورد حمایت قرار گیرند.

منبع: همگردی

به "چشمه های آبگرم معدنی در غرب مازندران ظرفیتی برای توسعه صنعت گردشگری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه های آبگرم معدنی در غرب مازندران ظرفیتی برای توسعه صنعت گردشگری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید