میانگین شاخص آلودگی هوا در زمستان به 150 رسیده بود!

به گزارش وبلاگ ماکارون، علی سلاجقه با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول ضمن تبریک ایام نوروز و ماه مبارک رمضان درخصوص فرهنگ سازی محیط زیست در کشور اظهار کرد: ما کشوری با پیشینه فرهنگی طولانی هستیم و دین ما نیز سرشار از آموز ه هایی درخصوص حفظ طبیعت است. مردم ما در مسائل حفظ طبیعت جلو هستند، اما اینکه چه اتفاقاتی افتاده که شرایط طبیعت ما را نامناسب نموده است، بحث دیگری است.

میانگین شاخص آلودگی هوا در زمستان به 150 رسیده بود!

به گزارش تسنیم، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه نمود: فرهنگ سازی 2 جنبه دارد و مردم و دولت مردان هر دو وظایفی دارند؛ به طور مثال در بحث لوازمی که ما به عنوان ظروف پلاستیکی استفاده می کنیم باید کارخانه ها و دولت مردان به سمت فراوری ظروف دوستدار محیط زیست بروند. در دولت سیزدهم آیین نامه کاهش پلاستیک مصوب شده و بر اساس آن سالی 20 درصد فراوری پلاستیک های زیر 4 میکرون در کشور کاهش پیدا می نماید و در یک بازه زمانی 5 ساله به صفر می رسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مردم نیز باید متقابلاً باید از ظرف های دوستدار طبیعت استفاده نمایند و کمتر از پلاستیک استفاده نمایند چرا که این پلاستیک ها آلاینده هستند و اگر جذب خاک هم شوند باز هم برای خاک آلایندگی دارند و حیات وحش را نیز دچار مشکل می نمایند.

سلاجقه با بیان اینکه حفظ محیط زیست به معنای بهاری کردن زندگی است، گفت: مردم باید نسبت به حفظ پوشش گیاهی، حیات وحش، منابع آبی، طراوت و شادابی طبیعت و شبکه شریان های آبراهه ای حوضه های آبخیز اهتمام ورزند.

وی درباره وضع مالیات های سنگین برای محصولات دیرتجزیه و یا تجزیه ناپذیر اظهار کرد: سعی بر این است که فرهنگ سازی اولویت بر اعمال چنین اقداماتی باشد، اما اگر این مسائل رعایت نگردد، حتماً ازظرفیت های قانونی استفاده می کنیم. بحث مالیات سبز در قانون وجود دارد که مربوط به صنایع آلاینده است، اما در زمینه زباله هنوز اقدامی نشده و سعی کردیم به این مسیر برویم که دولت فراوری پلاستیک در کشور را کاهش دهد.

معاون رئیس جمهور بیان نمود: ما با یاری دهیاری ها و شهرداری ها بسته های دوستدار محیط زیست تهیه نموده و در ورودی شهر های شمال کشور این بسته ها را به سرنشینان خودرو ها دادیم. در این بسته ها سینی، لیوان و بشقاب دوستدار محیط زیست بود که اگر هم به طبیعت اضافه می شد، نقش کود را داشت. در پی این هستیم که جریمه ای را برای تمامی خودرو هایی که زباله پرتاب می نمایند اعمال کنیم و نشست هایی در کمیسیون های فرعی دولت در این زمینه برگزار می گردد.

سلاجقه اضافه نمود: بعلاوه مأمورین ما در طبیعت حضور پیدا خواهند کرد و کسانی که در دامان طبیعت آشغال می ریزند را جریمه می نمایند، اما مبلغ جریمه هنوز مشخص نشده است.

وی با اشاره به بحث استفاده بی رویه از ظروف یکبار مصرف در کشور گفت: از زمانی که به سمت استفاده از یکبارمصرف ها رفتیم، طبیعت نابود شد، اما خوشبختانه الان آیین نامه پلاستیک درحال جایگزینی ظروف یکبار مصرف است و کارخانه ها را به سمت فراوری محصولات دوستدار محیط زیست می برد. کارخانه ها باید تغییر خط فراوری بدهند و فراوری فرآورده های هیدروکربنی را به حداقل برسانند. این موضوع حتماً در 3 ماهه اول سال 1402 خواهد افتاد.

حق آبه طبیعت باید بر کشاورزی و صنعت اولویت داشته باشد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص حق آبه تالاب های کشور گفت: سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص حق آبه های رودخانه ها و تالاب های کشور یک برنامه دارد که سال گذشته در اختیار وزارت نیرو قرار داده است. در این برنامه حق آبه در 3 شرایط کم آبی، میان آبی و پرآبی دیده شده است. وزارت نیرو درخصوص بعضی رودخانه ها و تالاب ها این حق آبه ها را رعایت نموده است، اما به علت اینکه اولویت کشور تأمین آب شرب است، تأمین آب شرب باعث شده تا حق آبه ها کمتر تخصیص پیدا کند.

وی با اشاره به تأمین آب دریاچه ارومیه بیان نمود: انتظار ما این است که در زمان و مکان مناسب آب به ما تحویل داده گردد. تحویل حق آبه باید در زمانی باشد که کشاورزی انجام نگردد و محل تحویل آن هم باید سر تالاب باشد.

سلاجقه اضافه نمود: بارش های اخیر تالاب های ما در استان فارس را به نسبت خوبی آبگیری کرد. تالاب های جنوب کشور و منطقه زاگرس نیز به نسبت شرایط خوبی داشتند، اما تالاب ها شمال غرب کشور شرایط خوبی ندارند. در سال تازه برنامه این است حق طبیعت پس از تأمین حق آب شرب باشد و بعد از آن به کشاورزی و صنعت پرداخته گردد.

وی تأکید کرد: ما در فصل زمستان که بارش های بهتری داریم حتماً حق آبه را از وزارت نیرو طلب خواهیم کرد. برای بعضی از تالاب ها از ظرفیت پساب ها استفاده می کنیم. ما برای تالاب ها یک طرح جامع داریم که بر اساس آن کار را جلو می بریم.

ادغام سازمان حفاظت محیط زیست با منابع طبیعی فعلاً کنار گذاشته شده

معاون رئیس جمهور درباره ادغام سازمان حفاظت محیط زیست با منابع طبیعی شرح داد: سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منابع طبیعی وظایف یکسانی دارند؛ شورایعالی اداری کشور نیز این طرح را با حضور کارشناسان آنالیز کرد و سازمان امور استخدامی کشور گفت که بخش منابع طبیعی به عنوان انفال باید از زیرمجموعه کشاورزی که یک بخش کاربر است جدا شده و با سازمان محیط زیست ادغام گردد.

سلاجقه گفت: به عنوان مثال ما در سامان حفاظت محیط زیست یک معاونت به نام معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی داریم که با بخش منابع طبیعی همخوانی دارند. این امکان وجود ندارد که پوشش گیاهی و زیستگاه را سازمان منابع طبیعی مدیریت کند و حیات وحشی که میزبان این این زیستگاه است را سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت کند.

وی توضیح داد: این ادغام در شورایعالی ادره کشور مطرح شد و رئیس جمهور بیان نمودند که سازمان امور استخدامی بار دیگر این ادغام را آنالیز کند. این موضوع فعلاً کنار گذاشته شده است.

حفاظت مشارکتی در سال تازه افزایش پیدا می نماید

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره حفاظت مشارکتی در پارک های ملی و منطقه ها حفاظت شده اظهار کرد: خوشبختانه در مورد مشارکت مردم در حفظ محیط زیست اتفاقات خوبی افتاد. به عنوان مثال در پارک ملی گلستان جوامع محلی روی کار آمدند و دستاورد های خوبی را شاهد بودیم. همین اتفاق در پارک ملی خِبر استان کرمان هم افتاد و حیات وحش و پوشش گیاهی ما در این منطقه شرایط خوبی دارد. سال جاری نیز حتماً این مشارکت ها را افزایش می دهیم.

سلاجقه اضافه نمود: در تکثیر گوزن زرد در استان لرستان و تکثیر تمساح بومی در سیستان مردم هم پای کار آمدند و اتفاقات خوبی در این زمینه افتاد. فقط با حضور مردم است که محیط زیست حفظ خواهد شد.

طرح احیای میانکاله و گردشگری در آشوراده در سازمان محیط زیست مصوب شده است

وی گفت: برای مردم پایه کردن محیط زیست، در سال گذشته 1401 خانه محیط زیست را در کشور راه اندازی کردیم که ظرفیت فوق العاده ای برای استفاده از ظرفیت دوستدران محیط زیست، سمن ها و گروه های جهادی است. در کنار استفاده از این ظرفیت فرهنگ سازی نیز در این مراکز به خوبی انجام می گردد.

معاون رئیس جمهور درباره شرایط منطقه میانکاله و گردشگری در آشوراده گفت: مردم ما از گذشته در این منطقه ها حیات وحش را مدیریت می کردند، اما محدودیت ها باعث شده بود تا انسان های که نسبت به طبیعت مسئولیت ندارند به شکل مغرضانه در این منطقه ها دست به شکار بزنند، اما در حال حاضر طرح احیای میانکاله و گردشگری در آشوراده با مشارکت مردم در سازمان محیط زیست مصوب شده است.

سلاجقه اضافه نمود: بحث لایروبی ها و حق آبه ها نیز مطرح است. متأسفانه یک سوم تالاب بر اثر پایین رفتن تراز دریای خزر از بین رفته که قرار است از حوضه های آبخیز مشرف به آن تأمین گردد. ما با توسعه مخالف نیستیم و جایی که باید توسعه بر اساس نقشه های آمایش سرزمین انجام گردد، مسئله ای نخواهیم داشت.

1100 دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل ونقل عمومی تهران اضافه خواهد شد

وی درباره معضل آلودگی هوا اظهار کرد: در 6 ماهه اول سال بحث آلاینده های گرد و غبار و در 6 ماهه دوم آلاینده های صنعتی را داریم. درخصوص گرد و غبار خارجی ما در سال گذشته بحث دیپلماسی محیط زیست را مبنای کار خود قرار دادیم و با حضور نمایندگان کشور های منطقه درباره استقرار سازمان منطقه ای محیط زیست، دبیرخانه منطقه ای و صندوق منطقه ای محیط زیست در کشورمان توافق کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: بعلاوه سفر هایی را نیز به کشور های منطقه داشتیم، از جمله کشور ترکمنستان که نقش زیادی در فراوری گرد و غبار شمال شرق کشور ما دارد، رفتیم و برنامه عمل زیرمنطقه ای را آماده کردیم که در سال 1402 مراودات کارشناسی مربوط به آن انجام خواهد شد. پیرو این اقدامات سازمان ملل متحد نیز از اقدامات جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد و قرار است که سال جاری هم ما میزبان نشست بین المللی گرد و غبار باشیم.

سلاجقه درخصوص گرد و غبار ناشی از داخل کشور گفت: تمامی دستگاه های مربوطه در ستاد ملی گرد و غبار گرد هم آمدند. در خروجی این ستاد مصوب شد تا وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی سالانه حداقل 300 هزار هکتار بیابان زدایی انجام دهند. ما مرتباً پیگیر این کار هستیم، اما در این خصوص از نظر اعتبارات مشکل وجود دارد.

وی درباره آلودگی در فصول سرد سال گفت: در 6 ماهه دوم بحث آلاینده های صنعتی را داریم. ما سیاهه انتشار را در 9 کلان شهر آماده کردیم و به دستگاه های مربوطه ابلاغ کردیم. در شهر تهران قرار شده تا توسعه حمل و نقل عمومی ازطریق دستگاه های گازسوز و برقی انجام گردد. قرار است 1100 دستگاه اتوبوس برقی در شهر تهران تهیه گردد و در سال 1402 به ظرفیت حمل و نقل اضافه شوند. بعلاوه 1000 دستگاه اتوبوس با مصرف پایین و استاندارد آلایندگی یورو 5 نیز به ناوگان تهران اضافه خواهند شد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بیش از 60 درصد آلایندگی در کلان شهر های ما مربوط به صنایع متحرک است، گفت: تاکسی ها، موتورسیکلت ها و اتوبوس ها نقش به سزایی دارند و متأسفانه بیش از 60 درصد ناوگان حمل و نقل کشور ما فرسوده است. بازدید خوبی از شرکت ایران خودرو دیزل داشتم و این شرکت دستاورد های خوبی در زمینه فراوری ون های با استاندارد یورو 6، اتوبوس برقی و...، داشته است که اعلام آمادگی کردند تا به ناوگان حمل و نقل کشور یاری نمایند.

سلاجقه ادامه داد: در بحث تاکسی ها نیز صندوق ملی محیط زیست ورود نموده و در یک نمونه در شهر تبریز تمام تاکسی ها در سال 1401 به روز شدند. این اتفاق به زودی در شهر اصفهان نیز عملی می گردد.

وی گفت: نشست های ستاد هوای پاک کشور در سال گذشته با حضور وزیر کشور و معاون اول رئیس جمهور برگزار گردید. در این ستاد 62 حکم احصا شد که اجرای آن به 50 هزار میلیارد تومان احتیاج داشت که، چون در بودجه 1401 دیده نشده بود، تأمین نشد، اما در سال 1402، مبلغ 107 هزار میلیارد تومان از نظر ریالی و 3 میلیارد یورو نیز از نظر ارزی برآورد شده تا در اختیار دستگاه ها قرار بگیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه باید سوخت مناسب به خودرو ها و صنایع برسد، بیان نمود: اتفاق خوبی در بحث بهینه سازی سوخت افتاد و اعتبار خوبی در اختیار وزارت نفت قرار خواهد گرفت و انتظار داریم این وزارتخانه وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. از این وزارتخانه توقع داریم و جایی که بحث سلامت مردم مطرح باشد، اجازه کم کاری نمی دهیم.

سلاجقه با بیان اینکه به مردم قول دادیم مازوت از چرخه خارج گردد، گفت: در بحث نیروگاه ها در اصفهان 300 میلیون یورو هزینه کردیم تا به سمت سولفور صفر حرکت کند. این اتفاق در سال تازه در نیروگاه شازند اراک و منتظرالمهدی نیز خواهد افتاد. نیروگاه های ما که پایه گازسوز دارند در اثر استفاده از سوخت سنگین مازوت آسیب می بینند و پسماند زیادی دارند که باید متوقف گردد.

وی تأکید کرد: برای کاهش معضلات محیط زیست در سازمان هدف گذاری کردیم و دیگر شعار نمی دهیم بلکه نتیجه کار را با شفافیت به مردم بیان خواهیم کرد. میانگین آلودگی هوا در پاییز سال گذشته بین 130 تا 140 بود و در زمستان نیز به 150 رسیده بود که توقع داریم در سال 1402 کاهش پیدا کند.

از مجلس انتظار نداشتیم که عوارض آلایندگی را به صندوق ملی محیط زیست بدهد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از عدم تخصیص 20 درصد عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست گفت: کوشش ما این بود که در بودجه سال 1402، 20 درصد عوارض آلایندگی در اختیار صندوق ملی محیط زیست قرار بگیرد، اما تصمیم مجلس این بود که این عوارض در اختیار شهرداری ها و وزارت کشور باشد. دولت سیزدهم به آلایندگی نگاه درآمدی ندارد و دیدگاه ما این است که این عوارض حتماً در کاهش آلودگی واحد های صنعتی استفاده گردد.

سلاجقه ادامه داد: در بحث پایش واحد های آلاینده سازمان محیط زیست وظیفه دارد و کارشناسان ما مرتباً شرایط واحد ها را پایش می نمایند، اما عوارض به صندوق محیط زیست تعلق نمی گیرد. از مجلس انتظار نداشتیم که عوارض آلایندگی را به صندوق ملی محیط زیست بدهد و این تصمیم درحالی گرفته شد که در کمیسیون دولت حتی مطرح شده بود که 35 درصد عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست برود.

منبع: فرارو

به "میانگین شاخص آلودگی هوا در زمستان به 150 رسیده بود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میانگین شاخص آلودگی هوا در زمستان به 150 رسیده بود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید