ارزآوری 20 میلیارد دلاری راه آهن رشت ، آستارا
به گزارش وبلاگ ماکارون، محمد منجمی در یک برنامه تلویزیونی به بیان مشخصات فنی و مزایای راه آهن رشت - آستارا پرداخت و در مورد نحوه ساخت و مراحل این پروژه ریلی با بیان اینکه مراحل فنی به زودی اجرا می گردد، اظهار کرد: امیدواریم ظرف مدت یک ماه اقدامات در مورد تهیه نقشه و مراحل ساخت اجرایی گردد، البته پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیاست، بخشی از این پروژه را اجرا نموده و امیدوار هستیم ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی این راه آهن ساخته گردد.
وی اظهار کرد: ظرفیت حمل بار راه آهن رشت - آستارا 15 میلیون تن است که در صورت رسیدن به این اندازه از ظرفیت جابه جایی بار شاهد ارزآوری حدود 20 میلیارد دلار خواهیم بود. ظرفیت حمل بار این راه آهن در سال نخست بهره برداری 10 میلیون تن برآورد شده که به اندازه 9.6 میلیون تن تقاضای حمل بار دارد. بعلاوه راه آهن رشت - آستارا ظرفیت جابه جایی حدود 990 هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهره برداری خواهد داشت.
توسعه گردشگری کشور با احداث خط ریلی رشت- آستارا
مدیرکل ساخت وتوسعه راه آهن منطقه 2 درباره مزایای این پروژه ریلی شرح داد: راه اندازی این خط ریلی و آسان تر کردن سفر گردشگران خارجی و داخلی می تواند منجر به توسعه گردشگری کشور گردد. به طور کلی حمل ونقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته می گردد و احداث راه آهن رشت - آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا می نماید و هم موجب کاهش سوانح و تصادفات می گردد. از سوی دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهرها در کرانه راه ها نیز تاثیرگذار است.
منجمی درباره مشخصات فنی این پروژه گفت: برای ساخت این پروژه ریلی، احداث 63 دستگاه پل به طول حداکثر 40 کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عملیات زیرسازی 10 کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در قالب راه آهن قزوین - رشت - بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریل گذاری است. راه آهن رشت - آستارا به بیش از 21 هزار تن ریل احتیاج دارد. این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه 1 (آستارا)، سه ایستگاه درجه دو (صومعه سرا، اسالم- تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه 3 (رضوانشهر- پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است.
وی به جنبه های زیست محیطی این پروژه نیز اشاره نمود و گفت: بنابر توافق اجرا شده با سازمان محیط زیست و طبق برنامه ریزی اجرا شده در اجرای این پروژه کمترین اندازه خسارت به جنگل ها از جمله جنگل گیسوم وارد می گردد.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 تاکید نمود: این محور 10 ایستگاه دارد که ایستگاه رشت آن ساخته شده و حدود 5 ایستگاه تشکیلاتی و باری و 3 ایستگاه مسافری دارد که ظرفیت جابه جایی این مسیر ریلی یک میلیون نفر است. راه آهن رشت - آستارا در سال اول ساخت با توجه به تملک اراضی باید پیشرفت 25 درصدی داشته باشد و در سال سوم 50 درصد و در سال سوم و پایانی باید 25 در صد به جای مانده به اتمام برسد.
منجمی اعلام نمود: از لحاظ امنیت مالی این پروژه برای بسیاری از کشورها با مهم است و با توجه به وارد شدن سرمایه مضاعف از این طریق این پروژه ها می تواند سرمایه بسیار زیادی را هم برای کشورهای اطراف ایجاد کند.
کاهش 21 روزه زمان حمل بار از فنلاند به ایران به وسیله راه آهن رشت- آستارا
مدیرکل ساخت وتوسعه راه آهن منطقه 2 تاکید نمود: مسیر ریلی رشت - آستارا می تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی - ریلی به 12 روز کاهش دهد، در حالیکه حمل دریایی بار در این مسیر 33 روز زمان احتیاج دارد. بعلاوه مسیر فنلاند به پاکستان را به 18 روز و مسیر فنلاند به هند را به 20 روز کاهش خواهد داد.
منجمی گفت: حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس به وسیله ناوگان دریایی 45 روز زمان می برد، در حالیکه با تکمیل راه آهن رشت - آستارا این مسیر به صورت دریایی - ریلی به 21 روز کاهش خواهد یافت. بعلاوه مسیر ریلی رشت - آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب می گردد، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار می رود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه به وسیله ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد نمود.
وی تکمیل کریدور شمال-جنوب را فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن به وسیله ایران دانست و اضافه کرد: این پروژه با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخص های مالی کشور نیز تاثیر گذار است.
منبع: گردشبان