تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان

به گزارش وبلاگ ماکارون، اگر می خواهید سفری خاطره انگیز در دل طبیعت داشته باشید و اینکه جاهای متفاوتی را ببینید، پیشنهاد ما بازدید از تالاب امیر کلایه ای است که به عنوان جاذبه طبیعی گردشگری شمال کشور چشم هر بیننده ای را مسحور می کند.

تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان

تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان

اگر بخواهید تعریفی از تالاب بدانید و تفاوت این اکوسیستم را با دریاچه یا برکه متوجه شوید، باید بدانید که تالاب به مناطقی پوشیده از مرداب، باتلاق، لجن زار یا آبگیرهای طبیعی و مصنوعی گفته می شود که به صورت دائمی یا موقت هستند و آب های شور یا شیرین به صورت راکد یا جاری در این مناطق یافت می شوند و عمق متوسط از 6 متر تجاوز نکند.

تالاب امیر کلایه نیز با عمقی حدودا 2 متری ویژگی های منحصر به فردی دارد و همین امر سبب شده تا این تالاب در سطح جهان مشهور شود. از ویژگی های خاص تالاب بین المللی امیر کلایه می توان به آب شیرین آن اشاره کرد که در فاصله یک کیلومتری دریا قرار گرفته است و زیستگاه مناسبی برای انواع مختلفی از گیاهان و جانوران است. در سال 1354 با نام تالاب امیر کلایه در فهرست تالاب های بین المللی تحت نظارت سازمان محیط زیست قرار گرفت.

تاریخچه تالاب امیر کلایه

تالاب طبیعی امیرکلایه در روستای امیرکلایه واقع شده و بدین نام نیز خوانده می شود، البته در زمان های قبل با نام شاله کل نیز نامیده می شده است. بعد از کشف جاذبه ها و ویژگی هایی مهم در این تالاب در فهرست تالاب های بین المللی جای گرفت و اکنون محیطی برای زندگی موجودات و گیاهان و همچنین پناهگاهی برای حیات وحش تحت نظارت سازمان محیط زیست ایران است.

تفریحات در تالاب امیر کلایه

هنگامی که به این تالاب زیبا رسیدید می توانید قایق سواری کنید یا اگر علاقه به ماهیگیری دارید در این منطقه امکان پذیر است. در بقیه اوقات نیز می توانید در اطراف گردش کرده و بساط پیک نیک پهن کنید و لذت ببرید.

زیستگاه تالاب امیر کلایه

این تالاب جزو معدود تالاب ها با آب شیرین است که محل زمستانی هزاران پرنده مهاجر مانند انواع قو، فلامینگو، پلیکان، اردک، غازهای وحشی، خوتکا، چنگر، گیلار و چندین گونه دیگر است. این تالاب زیستگاه 11 گونه ماهی مانند سوف، حاجی ترخان، اسبوله، اردک ماهی، کپور و گونه های دیگر است. عمده ترین پستانداران منطقه نیز انواع جوندگان، شنگ، راسو و شغال هستند.

پوشش گیاهی در تالاب بین المللی امیر کلایه

یکی از گیاهان مشهور در Amir Kalayeh International Lagoon پسته دریایی نام دارد که در زبان محلی ثعله به اقلی نامیده می شوند و این گیاه لاله تالابی با کلاهکی سبز رنگ و دانه های کوچک دارای خاصیت دارویی و درمانی است، البته چندین گیاه و گل نیز در این منطقه رشد می کنند و به هر فصل زیبایی خاصی می دهند.

پوشش جانوری در منطقه تالاب بین المللی امیر کلایه

در این منطقه چندین نوع جانور نیز زندگی می کنند، عبارتند از خزندگان مانند مار آبی، سوسمار و ... مورد بعدی دوزیستانی همچون قورباغه، لاک پشت و ... پستاندارن نیز مانند سمور و گربه جنگلی و آبزیان نیز 11 گونه هستند که مهم ترینشان اردک ماهی، سوف حاجی طو فان، سیم، کپور، لای ماهی، کلمه انول، ماهی سیم پرک، کاهی کپور، ماهی حوض وحشی، ماهی سرخ باله، ماهی ریز نقره ای، اسبله، گامبوزیا، رفتگر ماهی خاردار، سوزن ماهی، اردک ماهی، گاو ماهی مرمری هستند. در مورد پرندگان نیز می توان به 133 گونه پرنده اشاره کرد. باید قدر چنین مناطقی را دانست، زیرا نعمتی ارزشمند در کشورمان هستند و تا حد امکان ازعوامل تهدید کننده دور نگه داریم.

بهترین زمان برای بازدید از تالاب بین المللی امیر کلایه

قبل از هر چیزی بهتر است در جریان باشید که در هر زمانی از سال خرید بلیط هواپیما و سفر به استان گیلان برایتان سفری خاطره انگیز خواهد بود. گیلان جایی با 4 فصل است که با مکان های منحصر بفرد خود گردشگران و توریست های زیادی را به سمت خود می کشاند و طرفداران خود را دارد. علاوه بر جاذبه های طبیعی و تاریخی در استان گیلان، امکان بازدید از این تالاب نیز در تمامی فصل ها فراهم است و امکانات و تفریحات ذکر شده در همه ماه ها وجود دارند. اما با این حال اگر به دنبال آب و هوای خوش هستید، بهترین زمان از اردیبهشت تا شهریور ماه است. در بقیه ماه ها نیز به دلیل بارش زیاد باران در این منطقه شاید با مشکل رفت و آمد روبرو شوید وگرنه مشکل دیگری وجود ندار.

راستا دسترسی به تالاب بین المللی امیر کلایه

این تالاب در بخش لاهیجان استان گیلان واقع شده است و دسترسی به آن جا به وسیله جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر امکان پذیر است. تالاب امیر کلایه که در بخش شیر جوپشت در شمال لاهیجان و در 28 کیلومتری شمال غربی لنگرود واقع شده است، در نزدیکی جاده بندر کیاشهر به لنگرود قرار گرفته است. از لاهیجان به راحتی می توانید برای رفتن به تالاب ماشین کرایه کنید و به راحتی به این تالاب زیبا برسید

ساعت و هزینه بازدید از تالاب بین المللی امیر کلایه

برای بازدید از این تالاب زیبا نیازی به ساعت خاصی ندارید و در هر ساعت از شبانه روز که علاقه داشتید و همچنین به وسیله نقلیه دسترسی داشته باشید می توانید مراجعه کنید. هزینه ای برای بازدید وجود ندارد اما برای پارکینگ این منطقه باید هزینه ورودی پرداخت کنید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به تالاب بین المللی امیر کلایه

ساحل چمخاله: 16 کیلومتر

تله کابین لاهیجان: 41.8 کیلومتر

تالاب سوستان: 43.6 کیلومتر

رستوران های نزدیک به تالاب بین المللی امیر کلایه

رستوران تالاب: 1.5 کیلومتر

کافه سنتی فانوس دریایی: 4.9 کیلومتر

رستوران دهقانی: 4.4 کیلومتر

رستوران بریلیوم: 5.2 کیلومتر

رستوران رویایی: 6.4 کیلومتر

هتل های نزدیک به تالاب بین المللی امیر کلایه

شهرک ساحلی امیر آباد: 1.9 کیلومتر

هتل شروین: 3.6 کیلومتر

مجموعه ویلایی ساحلی: 5.3 کیلومتر

هتل رویایی راستی: 6.3 کیلومتر

منبع: گردشبان

به "تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید