تعدادی سنجاق مفرغی جالب در موزه گوهر و آرایه های تاریخی وجود دارند

به گزارش وبلاگ ماکارون، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تعدادی سنجاق مفرغی جالب در موزه گوهر و آرایه های تاریخی وجود دارند.

تعدادی سنجاق مفرغی جالب در موزه گوهر و آرایه های تاریخی وجود دارند

موزه گوهر و آرایه های تاریخی مملو از آثاری است که هر کدام قصه های جالبی دارند یکی از اشیای آن، تعدادی سنجاق شبیه به سنجاق های سر مربوط به محوطه باستانی سرخ دم لری در استان لرستان است.

باستان شناسانی که این محوطه را کاوش نموده اند، به تعدادی سنجاق مفرغی رسیدند و احتمال دادند مردم دوره عصر آهن آنها را نذر مینموده و در دیوار معابد فرو می کردند.

یکی نقش انار و ماهی دارد و دیگری نقش رزم. به این معنی که یکی دلش میخواسته بچه دار گردد و دیگری طلب موفقیت در نبرد میکرد. بنابراین این سنجاق ها را ساخته و به دیوار معبد فرو نموده تا حاجت بگیرد.

اگرچه محوطه باستانی سرخ دم لری قبرستان و معبد و خانه دارد ولی باستان شناسان سنجاق ها را در معابد پیدا کردند نه قبرستان و خانه ها. بنابراین محتمل است کاربرد دیگری جز نذر نداشته باشد.

این سنجاق ها به مرور زمان از دل دیوار شل شده و پای دیوار معابد افتاده و از دست باستان شناسان گذشته و حالا از موزه گوهر و آرایه های تاریخی سر درآورده اند تا بازدید نمایندگان عصر حاضر که به پردیس موزه ای دفینه رفته اند، آنها را ببینند و به جواب این سوال فکر نمایند که آیا نذر صاحب سنجاق ادا شد؟

منبع: همگردی

به "تعدادی سنجاق مفرغی جالب در موزه گوهر و آرایه های تاریخی وجود دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعدادی سنجاق مفرغی جالب در موزه گوهر و آرایه های تاریخی وجود دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید