خبرنگاران سه برابر شدن چتر حمایت از زنان آسیب پذیر در مازندران

به گزارش وبلاگ ماکارون، ساری - خبرنگاران - مدیرکل بهزیستی مازندران گفت که چتر حمایت از زنان آسیب پذیر مازندران سه برابر شد و آمار زنان زیر پوشش طی هشت سال گذشته به بیش از 15 هزار نفر رسیده است.

خبرنگاران سه برابر شدن چتر حمایت از زنان آسیب پذیر در مازندران

فرزاد گوهردهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ ماکارون افزود : بیشترین آسیب به زنان در کنار مسائل روحی و اجتماعی دغدغه های مالی است و مهم ترین شکل حمایتی از زنان آسیب پذیر نیز کمک های معیشتی در قالب مستمری می باشد.

وی به رشد سه برابری چتر حمایتی بهزیستی برای زنان آسیب دیده اجتماعی مازندران اشاره کرد و ادامه داد: در سال 92 تعداد زنان آسیب پذیر تحت پوشش بهزیستی مازندران پنج هزار و 273 نفر بود در حالی که این آمار پایان سال گذشته به 15 هزار و 585 نفر رسید.

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت : در حال حاضر میزان مستمری زنان تحت پوشش بهزیستی برای یک نفر مبلغ 635 هزار ریال مستمری به همراه یک میلیون و 250 هزار ریال از محل هدفمندی یارانه ها، 2 نفره 720هزار ریال مستمری و 2 میلیون و 480 هزار یال از محل هدفمندی، سه نفره چهار میلیون و 170 هزار ریال، چهار نفره پنج میلیون و 405 هزار ریال، پنج نفره حدود 6 میلیون ریال است.

وی همچنین به طرح یارانه معیشتی برای زنان آسیب دیده اجتماعی استان اشاره کرد و افزود : با وجود اینکه پیش از سال 92 هیچکس در مازندران تحت پوشش این طرح نبود، اما اکنون 9 هزار و 737نفر از بانوان استان زیر چتر این طرح قرار گرفتند که به همراه مستمری آنان لحاظ شده است.

گوهردهی به ارتقای طرح غربالگری سلامت با هدف توانمند سازی زنان محروم و فقرا با اولویت زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت : در این طرح که در راستای تشخیص زود هنگام بیماری ها بخصوص سرطان رحم و پستان زنان اجرا شده که یکی ازشایع ترین سرطان ها و علت مرگ و میر آنها می باشد ، تا به امروز 2 میلیارد و 610 میلیون ریال اعتبار از منابع دولتی جذب و هزینه شد.

برخوداری 2 و هزار 400 نفر از بیمه روستایی و عشایری

مدیرکل بهزیستی مازندران برخوداری زنان آسیب پذیر روستایی از بیمه روستایی و عشایری را از دیگر دستاوردهای هفت سال گذشته بیان کرد و گفت: به دلایل نامعلومی پیش از سال 92 هیچکس از زنان تحت پوشش بهزیستی از این طرح برخودار نشدند.

به گفته گوهردهی این طرح در راستای تعمیم و گسترش پوشش بیمه ای به گروه های خاص جامعه شامل مددجویان و زنان سرپرست خانوار روستایی تحت پوشش سازمان بهزیستی با همکاری سازمان هدفمند سازی یارانه ها و سازمان بهزیستی انجام می شود که مستلزم برخوداری از شرایط بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی است و حق بیمه سالیانه هربیمه شده توسط بهزیستی کشور پرداخت می شود.

وی افزود : در هفت سال گذشته 2 هزار و 421 زن روستایی تحت پوشش بهزیستی و زنان سرپرست خانوار از بیمه روستایی و عشایری برخودار شدند.

اشتغال ، تدبیری برای توانمند سازی

مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین به توانمند سازی بانوان تحت پوشش بهزیستی در قالب طرح مالی خرد اشاره کرد و گفت: این طرح برای نخستین بار با ابتکار دولت تدبیر و امید اجرایی شد.

وی افزود : این طرح فرایندی با هدف کلی توانمندسازی، ارتقاء و بهبود سطح معیشت زندگی، مقاوم سازی در برابر شوک های مالی افراد کم درآمد و آسیب پذیر واجد شرایط با تاکید بر قشر زنان و جوانان روستایی از جمله زنان سرپرست خانوار و خود سرپرست است که از طریق ایجاد یا توسعه کسب و کار خرد و فردی با تشکیل و توانمندسازی گروه های خودیار به عنوان واسطه مالی محلی و تسهیل دستیابی آنها به تسهیلات بانک کشاورزی اجرایی می شود.

گوهردهی با بیان اینکه در حال حاضر این طرح دارای 319 عضو است که چهار هزار زن آسیب پذیر و سرپرست خانوار زیر چتر آن به فعالیت مالی و کشاورزی می پردازند ، گفت : تا به امروز دولت برای ارتقا و توانمندسازی فعالیت مالی این طرح در استان مازندران 13 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات تخصیص داده است.

وی همچنین به طرح گروه های خودیار نیز اشاره کرد و گفت : در این طرح گروه های متشکل از زنان سرپرست خانوار تشکیل می شوند تا با یک هدف مشترک و روابط درونی به همراه فعالیت در یک حوزه شغلی یا مالی، نیازهای مختلف فردی و گروهی خود را از طریق کوشش های جمعی تامین نمایند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه 33 گروه متشکل از 110 بانوی تحت پوشش بهزیستی در طرح گروه های خودیار استان فعال هستند ، افزود: برای این طرح نیز دولت تا به امروز حدود 15 میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات تخصیص داده است.

وی اقدامات دولت در حوزه توامند سازی زنان تحت پوشش بهزیستی مازندران را غیر قابل مقایسه با دوران گذشته توصیف کردو گفت: متاسفانه به دلیل انباشت مسائل دغدغه زنان مازندران بسیار است که نیازمند نگاه دولتی و فرا دولتی می باشد.

گوهردهی حضور قوی خیرین و کارفرمایان بخش های خصوصی را برای استقلال مالی زنان به خوصوص زنان سرپرست خانوار را یک ضرورت توصیف کرد و افزود: باید جامعه نسبت به این قشر احساس مسئولیت داشته باشد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران سه برابر شدن چتر حمایت از زنان آسیب پذیر در مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سه برابر شدن چتر حمایت از زنان آسیب پذیر در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید