خبرنگاران نگاهی به کارنامه اقتصاد کشاورزی در قطب چهارم صنعت کشور

به گزارش وبلاگ ماکارون، اراک - خبرنگاران - تجهیز 35 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی به آبیاری نوین، ایجاد پنج هزار و 500 فرصت شغلی در صنایع تبدیلی و جذب اعتبار 660 میلیارد ریالی شیلات گوشه ای از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در قطب چهارم صنعت کشور است.

خبرنگاران نگاهی به کارنامه اقتصاد کشاورزی در قطب چهارم صنعت کشور

استان مرکزی در اقلیم خشک و نیمه خشک قـرار گرفته و کمبود آب در ایـن استان از جمله مهمترین مسائل کشاورزان استان محسوب می گردد، بنابراین در هشت سال اخیر دولت بهره گیری از آبیاری نوین و قطره ای را به عنوان رهاوردی ارزشمند در صرفه جویی منابع ابی بخش کشاورزی پیشه کرد که فواید متعددی را همراه داشته است.

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، 162 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی مستعد اجرای سامانه آبیاری نوین است که تا به امروز 44 درصد آن ها به انواع سامانه های آبیاری نوین تجهیز شده است.

70 هزار هکتار از عرصه های کشاورزی استان مرکزی مجهز به آبیاری نوین

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: از مجموع اراضی مستعد اجرای طرح های آبیاری نوین در این استان تا به امروز 70 هزار هکتار آن به انواع سامانه های آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

محمد فرزاد کوهدانی اضافه کرد: 35 هزار هکتار این اراضی کشاورزی استان مرکزی در دولت تدبیر و امید به انواع سامانه های آبیاری نوین تجهیز شده است.

وی ادامه داد: اجرای سامانه های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان مرکزی سالانه 315 میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب، افزایش بهره وری آب کشاورزی و فراوری پایدار محصولات کشاورزی در استان را به همراه داشته است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی اعلام نمود: با اجرای سامانه های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان بهره وری آبیاری در این اراضی از 38 درصد به 44 درصد افزایش یافته است.

کوهدانی گفت: چهار هزار و 813 هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی در امسال به انواع سامانه های آبیاری نوین تجهیز شده اند.

وی ادامه داد: انواع طرح های بهسازی کانال های آبیاری عمومی، تکمیل شبکه های فرعی آبیاری، زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی زیر دست سدهای مخزنی و اراضی سنتی کشاورزی تا کنون در سطح 65 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی اجرا و به بهره برداری رسیده که عملیات در 30 هزار هکتار این اراضی در دولت تدبیر و امید بوده است.

کوهدانی اعلام نمود: اجرای طرح های بهسازی کانال های آبیاری عمومی، تکمیل شبکه های فرعی آبیاری، زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی زیر دست سدهای مخزنی و اراضی سنتی کشاورزی استان مرکزی صرفه جویی 98 میلیون متر مکعبی آب در سال را به همراه داشته است.

وی، قنوات را از جمله منابع حیاتی تامین آب کشاورزی در استان مرکزی بیان کرد و گفت: سه هزار و 606 رشته قنات در این استان وجود دارد که 2 هزار و 700 رشته آن فعال است و استان در این شاخص در زمره پنج استان برتر کشاورزی است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی اعلام نمود: 14 درصد اراضی کشاورزی آبی استان مرکزی به وسیله قنوات آبیاری می شوند.

کوهدانی ادامه داد: هر سال از محل اعتبارات استانی و ملی ، شماری از قنوات استان مرکزی احیا و بازسازی می شوند که این مهم علاوه بر افزایش آبدهی موجب حفاظت و نگهداری این میراث ارزشمند گذشتگان است.

وی گفت: یک هزار رشته قنات با اختصاص اعتبارات ویژه در دولت تدبیر و امید احیا و بازسازی شده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: با افزایش اعتبار می توان شمار بیشتری از قنوات استان را احیا و به بهره برداری رساند که این امر تسهیل در استفاده از آب را میسر می نماید.

کوهدانی اضافه کرد: 514 کیلومتر جاده دسترسی به مزارع برای سهولت تردد ماشین آلات، ادوات کشاورزی و دسترسی آسان بهره برداران به زمین های کشاورزی در راستای افزایش بهره وری فراوری محصولات کشاورزی در استان مرکزی اجرا شده است.

وی ادامه داد: اقدامات مناسبی در حوزه طرح های زیربنایی دولت تدبیر و امید در استان مرکزی با هدف بهبود بهره وری آب کشاورزی، افزایش توان فراوریی بخش کشاورزی، ایجاد ارزش اضافه کرده و اشتغال زایی در شهرستان های استان صورت گرفته است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: 230 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان مرکزی زیر کشت محصولات آبی است که تا به امروز تجهیزات 49 هزار هکتار معادل 21 درصد این اراضی تجهیز و نوسازی شده است.

وی ادامه داد: 44 شرکت تعاونی بخش کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که 34 شرکت فعال و 60 هزار هکتار ار اراضی کشاورزی استان زیر پوشش آن ها قرار گرفته است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اعلام نمود: 11 هزار و 739 هکتار از مجموع این اراضی تا به امروز به امکانات حفاظت از آب و خاک تجهیز شده که 201 هکتار این اراضی سال گذشته بوده است.

راه اندازی نیمی از صنایع تبدیلی استان مرکزی در دولت تدبیر و امید

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 50 درصد از مجموع ظرفیت فعال صنایع تبدیلی این استان در دوره هشت ساله دولت تدبیر و امید محقق شده است.

علی صفری اضافه کرد: 275 واحد صنایع تبدیلی فعال با ظرفیت جذب و فرآوری سه و نیم میلیون تن ماده خام در بخش کشاورزی استان مرکزی وجود دارد که نیمی از آن ها کمتر از هشت سال است که در مدار فراوری قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: با شروع به کار این واحدهای صنایع تبدیلی پنج هزار و 500 فرصت شغلی در استان مرکزی فراهم شده است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اعلام نمود: صنایع تبدیلی 25 درصد واحدهای صنعتی این استان را تشکیل می دهد و این استان در حوزه صنایع تبدیلی نسبت به جمعیت و فراوری پیشرو است.

صفری با یادآوری بهره برداری از 33 واحد صنایع تبدیلی استان مرکزی در 10 ماه پارسال، گفت: سه هزار و 710 میلیارد ریال اعتبار برای بهره برداری از این واحدها هزینه شد و جذب سرمایه گذاری ثابت در این مدت نسبت به سال گذشته 260 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: شروع به کار این واحدها پارسال 870 نفر شغل جدید در استان مرکزی به همراه داشته که این شاخص در مقایسه با مدت مشابه قبل 200 درصد رشد دارد.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اعلام نمود: این استان در زمینه ایجاد اشتغال حوزه صنایع تبدیلی بین سایر مناطق کشور در رده های برتر است.

صفری، ظرفیت سازی جذب مواد خام کشاورزی در واحدهای صنایع تبدیلی را از جمله اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد و گفت: 344 هزار تن به ظرفیت جذب و فرآوری محصولات خام کشاورزی در واحدهای صنایع تبدیل استان در امسال اضافه کرده شده است.

وی ادامه داد: ظرفیت جذب و فرآوری محصولات خام کشاورزی در واحدهای صنایع تبدیلی استان مرکزی پارسال در قیاس با مدت مشابه قبل آن 100 درصد افزایش یافته است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از صدور 85 فقره جواز تاسیس صنایع تبدیلی در این استان خبرداد و گفت: چهار هزار میلیارد ریال اعتبار با بهره برداری از این واحدها در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی استان جذب می گردد.

صفری اضافه کرد: با تکمیل و راه اندازی این واحدها 300 نفر شغل جدید پیدا می نمایند و 400 هزار تن جذب ماده خام کشاورزی در واحدهای صنایع تبدیلی استان مرکزی بمی گردد.

وی ادامه داد: افزایش بهره وری، جلوگیری از خام فروشی، افزایش صادرات، تکمیل زنجیره فراوری، افزایش درآمدزایی، بهبود امنیت غذایی، کاهش ضایعات و جلوگیری از هدررفت محصولات خام کشاورزی از جمله اهداف سازمان جهاد کشاورزی برای ایجاد صنایع تبدیلی در استان مرکزی است.

دولت تدبیر و امید و جذب 660میلیارد ریال اعتبار در حوزه آبزی پروری استان مرکزی

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 660 میلیارد ریال اعتبار در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید در بخش شیلات و آبزی پروری این استان جذب شد.

حسن اکبری اضافه کرد: این منابع اقتصادی در 146 طرح آبزی پروری در استان مرکزی سرمایه گذاری شده و بهره برداری از این طرح ها 385 شغل مستقیم به همراه داشته است.

وی با یادآوری شروع فعالیت مدیریت شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی در سال 74، گفت: ظرفیت فراوری آبزیان از 40 تن در مدت زمان مذکور به 6 هزار و 350 تن در حال حاضر افزایش یافته است.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در ابتدای فعالیت شیلات در این استان، بچه ماهی قزل آلا از سایر نقاط وارد می شد ولی استان اکنون به یکی از قطب های فراوری بچه ماهی در کشور تبدیل شده است.

اکبری ادامه داد: 12 میلیون و 500 هزار قطعه انواع ماهیان زینتی سالانه در استان مرکزی فراوری می گردد و بر اساس پیش بینی صورت گرفته، این رقم تا انتها امسال به 14 میلیون قطعه افزایش می یابد.

وی گفت: 2 میلیون و 300 هزار دلار انواع ماهیان زینتی در سال 97 از این استان به خارج از کشور صادر شد که صادرات این ماهیان از نظر تعداد نسبت به قبل هفت برابر افزایش یافته است.

مدیر شیلات و ابزیان جهاد کشاورزی استان مرکزی اعلام نمود: یک میلیون و 430 هزار قطعه انواع ماهیان زینتی در 10 ماه امسال به هفت کشور دنیا از جمله پاکستان، کویت، ترکیه، عراق، افغانستتان، ازمنستان و آذربایجان صادر شده است.

وی ادامه داد: صنعت آبزی پروری استان مرکزی پارسال یک هزار و 21 شغل در استان به همراه داشته است.

استان مرکزی با فراوری حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن فراوری گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن فراوری تخم مرغ از صندلی ویژه ای در فراوریهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است .

این استان رتبه چهارم فراوری بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع فراوری گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم فراوری گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در فراوری گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و فراوری انار کشور، رتبه ششم فراوری پسته، مقام هشتم فراوری گل محمدی، مقام نهم در فراوری انگور، رتبه سوم در فراوری لوبیا و رتبه پنجم در فراوری جو را به خود اختصاص داده است.

استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران نگاهی به کارنامه اقتصاد کشاورزی در قطب چهارم صنعت کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نگاهی به کارنامه اقتصاد کشاورزی در قطب چهارم صنعت کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید