درمان خانگی قارچ گیاهان آپارتمانی

به گزارش وبلاگ ماکارون، برای کسانی که در خانه خود گل و گیاه نگه می دارند، هیچ چیز بدتر از این نیست که ببینند برگ های گیاه محبوبشان قارچ زده و بیمار شده است. متأسفانه بیماری های قارچی برای خیلی از گیاهان پیش می آید و هرچقدر هم که از گیاه مراقبت کنید، امکان بروز این مشکل وجود دارد. با ما باشید تا در این مقاله روش درمان خانگی قارچ گیاهان آپارتمانی را به شما بگوییم و نحوه مقابله با این مشکل را ارائه دهیم.

درمان خانگی قارچ گیاهان آپارتمانی

آشنایی با قارچ و بیماری گیاهان آپارتمانی

پیش از این که به درمان خانگی قارچ گیاهان آپارتمانی بپردازیم، باید ببینیم قارچ چیست و چگونه سراغ گیاهان ما می آید.

همانطور که انسان ها و حیوانات گاهی مبتلا به بیماری های قارچی می شوند، گیاهان هم از دست این موجود در امان نیستند. قارچ ها سلول هایی بدون کلروفیل هستند که دارای ساختاری روینده اند. قارچ ها از طریق باد به این طرف و آن طرف می فرایند و به بدنه گیاهان، پرندگان، و تمامی موجودات می چسبند. زمانی که قارچ به بدن میزبان می چسبد، به سرعت توسعه پیدا می کند و سطح را آلوده می کند.

اگر می خواهید با زمان سمپاشی درختان میوه آشنا شوید، این مقاله برای شماست!

اقدامات لازم هنگام قارچ گرفتن گیاه

به محض این که متوجه شدید گیاهتان بیماری قارچی گرفته، باید برگ های بیمار را جدا کنید و گیاه را از دیگر گیاهان دور، یا به عبارتی قرنطینه کنید چون بیماری قارچی قادر است به سرعت به باقی گیاهان منتقل شود.

اگر گیاهان قارچی شوند و شما به موقع به گیاه رسیدگی نکنید، گیاه محبوب خود را به سرعت از دست خواهید داد.

علائم قارچ در گیاهان آپارتمانی

برای این که بتوانید اقدامات لازم را پیش بگیرید، باید علائم تشخیص قارچ در گیاهان آپارتمانی را بشناسید. این بیماری، در هر کجای گیاه که باشد، یعنی ریشه، ساقه یا برگ ها، نشانه های متفاوتی به جای خواهد گذاشت.

  1. قارچی شدن ریشه: بهتر است دعا کنید که قارچ هیچوقت ریشه گیاه را هدف نگیرد چون این کار خیلی زود گیاهتان را نابود می کند. ریشه مانند قلب گیاه عمل می کند و آسیب دیدنش مشکلاتی چون گندیدگی ریشه، زرد یا سیاه شدن برگ های گیاه، خشک شدن یا پوسیدن ریشه می شود. به احتمال زیاد، بعد از قارچ گرفتن ریشه هیچ کاری از دستتان برای نجات گیاه برنیاید.
  2. قارچی شدن ساقه: ساقه رابطی بین برگ ها و ریشه است و مواد مغذی مورد نیاز برای فتوسنتز را به برگ می رساند. اگر قارچ به ساقه حمله کند، ساقه تغییر رنگ می دهد و سیاه یا قهوه ای می شود؛ همچنین، دیگر نمی تواند رشد کند و کوتاه می ماند و به احتمال خیلی زیاد، برگ های گیاه نیز می ریزند.
  3. قارچی شدن برگ: برگ ها امن ترین قسمت برای قارچی شدن هستند و امید به نجاتشان وجود دارد. همچنین، شما زمان بیشتری برای رسیدگی به قارچ برگ خواهید داشت. هر وقت دیدید که برگ ها کوچک مانده اند، پژمرده و بی رمق هستند، یا لکه دار شده اند، یعنی مورد حمله قارچ قرار گرفته اند.
  4. قارچی شدن گل: اگر گل های گیاهتان قارچ زده اند، دیگر غنچه ها باز نمی شوند و سیاه می شوند. همچنین قارچ گل ممکن است کاری کند رنگشان به قهوه ای یا زردی بزند و پژمرده شوند.
  5. قارچ میوه: اگر میوه های باغتان قارچ زد یا کشاورز هستید و محصولاتتان قارچی شده اند، از درخت یا بوته می ریزند، کوچک و بی کیفیت و بدمزه می شوند، و رنگشان بد می شود.

آموزش درمان قارچ گیاهان آپارتمانی در 6 قدم

حالا که متوجه شدید قارچ به همه قسمت گیاه می تواند حمله کند و تاثیرات بدی روی رشد گیاه می گذارد، می خواهید بدانید که چگونه قارچ گیاهان را از بین ببریم. ما در چند مرحله به شما می گوییم که بعد از بیمار شدن گیاه چه قدم هایی بردارید.

مطلب پیشنهادی:تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

قدم اول: گیاه آلوده را از دیگر گیاهان دور کنید

همانطور که زودتر هم گفتیم، گیاه بیمار را باید سریعا قرنطینه کنید که بیماری به گیاهان دیگر منتقل نشود چون سرعت انتقال قارچ بالاست. گیاه را در جایی قرار دهید که باد به آن نخورد تا قارچ را نپراکند.

قدم دوم: جداسازی بخش های بیمار

بخش های آسیب دیده گیاه باید قطع شود که به دیگر اجزا نرسد. حواستان باشد که در انجام این کار تاخیر نکنید وگرنه منجر به مرگ گیاه می شود. برگ هایی که بیمار شده اند را ببرید و دور بیندازید.

قدم سوم: تهویه مناسبی ترتیب دهید

اگر گیاهتان پر و پیمان است و برگ های انبوهی دارد، ممکن است هوا به خوبی به بخش های مختلفش نرسد. اگر کمی از این برگ ها را بچینید، گیاه به خوبی هوا می گیرد و نفس می کشد. عیبی ندارد اگر حتی چند برگ سالم جدا کنید.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که انواع قارچ گیاهان آپارتمانی در محیط های سرد، تاریک و مرطوب رشد می کند. گیاه خود را در جایی قرار دهید که نور کافی بگیرد، رطوبت کم باشد و هوا سرد نباشد که بستر لازم برای رشد قارچ فراهم نشود.

قدم چهارم: گیاه را تمیز کنید

برای استحمام یا تمیز کردن گیاه، نیاز به ترکیب خاصی ندارید. کمی آب گرم با چند قطره مایع دستشویی ترکیب کنید و با دستمالی نرم، به گیاه بکشید. اصلا از آب خالی استفاده نکنید وگرنه وضع گیاه بدتر می شود.

اگر حس می کنید وضع گیاه وخیم است و قارچ ها زیادند، درون وان را با آب گرم پر کنید، کمی مایع اضافه کنید و گیاه را در محلول بگذارید.

قدم پنجم: استفاده از قارچ کش برای درمان خانگی قارچ گیاهان آپارتمانی

برای تهیه قارچ کش، باید بدانید که چه نوع قارچی به گیاه حمله کرده. برای تهیه قارچ کش حتما توضیح کاملی از وضع گیاه به فروشنده ارائه دهید و حتما از قسمت آسیب دیده عکس بگیرید. بدین ترتیب می توانید قارچ کش مورد نیاز را تهیه کنید. نحوه استفاده از قارچ کش برای گیاهان آپارتمانی بدین صورت است که باید بخش های آسیب دیده را با قارچ کش اسپری کنید.

قدم ششم: خاک را عوض کنید

اگر قارچ ها خاک را هم آلوده کرده اند، خاک گلدان را عوض کنید تا وضع بدتر نشود.

اگر مطمئن شدید که نمی توانید گیاه را از قارچ نشان دهید و خواستید که همچنان گیاه را داشته باشید، می توانید از بخش های سالم آن پاجوش یا قلمه بگیرید و در خاک دیگری بکارید؛ اما پبش از کاشت، حتما قارچ کش به قلمه ها بزنید.

گیاهان چگونه قارچ می زنند؟

گفتیم که قارچ ها ذرات ریز و بی وزنی هستند. این ذرات به کمک باد جابجا می شوند و میزبان پیدا می کنند بنابراین ممکن است قارچ از هر جایی سراغتان آمده باشد. قارچ ممکن است از خاک آلوده گریبانگیر گیاهتان شده باشد. برای از بین بردن قارچ گلدان، باید حتما هم گلدان، و هم خاک را عوض کنید.

اگر قارچ از علف های هرز آمده باشد، یک درمان خانگی برای گیاهان آپارتمانی شما این است که این علف ها را هر چه زودتر از بین ببرید تا بستر قارچ نابود شود یا این که با قارچ کش آن ها را از بین ببرید.

مشکل قارچ حتی می تواند به آب برشود. اگر آبی که استفاده می کنید آلوده به قارچ باشد، تنها راهی که دارید عوض کردن آب است و اگر هم بذر گیاه یا قلمه هایی که کاشته اید قارجی بوده اند، باید گیاه را با قارچ کش معالجه کنید و اگر وضع وخیم بود، از خانه دور کنید.

انواع قارچ گیاهان خانگی

  1. قارچ phytophtora: این قارچ ریشه گیاه را می پوساند و معمولا به گیاهان میوه دار نظیر گلابی و گیلاس حمله می کند و خسارات سنگینی بر دست گشاورزان و باغداران می گذارد. پوسیدگی فیتوفتورایی، نامی است که در ایران گیاه را با آن می شناسند. برای پیشگیری از خراب شدن ریشه گیاه، زهکشی خاک را بالا ببرید، درختانی بکارید که در برابر این گیاه مقاوم هستند، و از سم بردوفیکس استفاده کنید.
  2. قارچ serpula lacry mans و coniophoraputeana: این دو قارچ هم گیاهان آپارتمانی را از بین می برند. قارچ اولی پوسیدگی خیس ایجاد می کند و قارچ دومی پوسیدگی خشک. این قارچ ها ساقه و ریشه را پوک می کنند.
  3. قارچ زنگار یا pucciniales: بیماری قارچ زنگار بسیار شایع است و می تواند به تمامی اجزای قارچ حمله ور شود. نشانه ها و علائم این قارچ، یه شکل لکه های زرد، نارنجی یا قهوه ای خود را نشان می دهند و سرعت پخش بالایی دارند.
  4. قارچ melanconiales: این قارچ بیماریِ زغالک را ایجاد می کند و می تواند موجب مرگ گیاه شود.
  5. قارچ plasmodiophora brassicae: این قارچ، با حمله به ریشه، آن را ضعیف می کند و اجازه نمی دهد مواد مغذی را به برگ ها برساند. در نتیجه، برگ ها به رنگ سبز مایل به آبی درمی آیند.
  6. قارچ peronosporaceae: بیماری ای که این قارچ ایجاد می کند، سفیدک کرکی نام دارد و در مناطقی که هوای مرطوب دارند پدید می آید. لکه هایی که این بیماری روی برگ ایجاد می کند، بی رنگ هستند.
  7. قارچ physoderma: بیماری زگیل تاجی به دست این قارچ ایجاد می شود. اگر روی گیاه برآمدگی هایی شبیه زگیل می بینید، به این بیماری مبتلا شده است.
  8. قارچ urocystis colchici: این قارچ بیماری سیاهک را ایجاد می کند و متأسفانه جان گیاه را حدود یک ماه و نیم بعد از حمله، می گیرد. لکه های سیاه ایجاد شده روی برگ و پیچ خوردن برگ ها، نشانه بروز این بیماریست.
  9. قارچ pyrenophora tritici: این قارچ لکه ّای زرد روی بدنه گیاه می پراکند. این بیماری، جز شناخته شده ترین بیماری های قارچی به شمار میرود و اگر به آن نرسید، گیاهتان را از بین می برد.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره انواع روش قلمه زدن گیاهان

3 درمان خانگی قارچ گیاهان آپارتمانی که به ابزار خاصی نیاز ندارند!

1. نجات جان گیاهان با دارچین

کسانی که ارکیده پرورش می دهند، برای اینکه برگ گیاهان قارچ نزند یا قارچ را درمان کنند، از دارچین کمک می گیرند. دارچین همچنین مانع رطوبت زیاد گیاه می شوند.

برای استفاده از این روش، دست خود را به پودر دارچین آغشته کنید و آن را به نواحی آسیب دیده بکشید. در استفاده از دارچین احتیاط کنید چون مصرف بیش از حد می تواند برگ را بسوزاند.

2. درمان خانگی قارچ گیاهان آپارتمانی با جوش شیرین

اگر لکه های سیاه روی برگ ها پدیدار شده، یا میخواهید از پدیدار شدنش پیشگیری کنید، از ترکیب زیر کمک بگیرید.

یک چهارم پیمانه آب، یک قاشق چایخوری جوش شیرین، نصف قاشق چایخوری صابون مایع.

این ترکیب را در یک آبپاش بریزید و بالا و زیر برگ ها اسپری کنید. استفاده از این ترکیب، به خصوص در روزهای ابری، منجر به پیشگیری از بروز این بیماری یا بدتر شدنش می شود.

3. درمان خانگی قارچ گیاهان به کمک شیر

اگر 3 پیمانه آب با یک سوم پیمانه شیر ترکیب شود، معجونی می سازد که می تواند گیاه را پروتئین تراپی کند و با پوشاندن منافذ گیاه، از بیماری های قارچی حفظ کند. کافیست این ترکیب را روی گیاه اسپری کنید.

منبع: آچاره

به "درمان خانگی قارچ گیاهان آپارتمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان خانگی قارچ گیاهان آپارتمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید