دسترسی پژوهشگران به 10 هزار جلد کتاب در بخش مرجع کتابخانه مجلس

به گزارش وبلاگ ماکارون، کیانوش بیاتی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، درباره بخش مرجع، تعداد مراجعه نمایندگان و بیشترین حضور و درخواست مخاطبان بخش مرجع کتابخانه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بخش مرجع کتابخانه مجلس در حوزه علوم انسانی به مراجعان خدمات ارائه می نماید و مراجعه نمایندگان این بخش بیشتر استادان، دانشجویان، پژوهشگران، محققان و مترجمان هستند که برای شروع یا تکمیل خاتمه نامه، پژوهش و اثر مکتوب و پژوهشی به این بخش از کتابخانه مجلس مراجعه می نمایند. در حال حاضر بخش مرجع کتابخانه مجلس گنجایش حدود 100 نفر مراجعه نماینده را دارد.

دسترسی پژوهشگران به 10 هزار جلد کتاب در بخش مرجع کتابخانه مجلس

وی با بیان اینکه بخش مرجع کتابخانه مجلس در طول سال، مراجعه کننده دارد اما در فصل بهار و اواخر پاییز و بهمن ماه مراجعه بیشتر می گردد، ادامه داد: بعضی از مراجعان و مخاطبان بخش مرجع کتابخانه مجلس، 20 یا 30 سال است، مراجعه کننده دائم این بخش هستند.

بیاتی با اشاره به کمبود بودجه و فضای مطالعاتی در بخش مرجع کتابخانه مجلس اظهار کرد: بهتر است فضای فیزیکی بخش مرجع کتابخانه مجلس افزایش پیدا کند و اتاق های مجزا و گروهی برای مطالعه محققان و پژوهشگران در این بخش ایجاد گردد. امیدواریم این امکانات در ساختمان نو کتابخانه مجلس که در حال ساخت و نزدیک به اتمام است، لحاظ گردد.

اضافه نموده شدن سالیانه 100 عنوان کتاب فارسی و لاتین به بخش مرجع

کارشناس ارشد بخش مرجع کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی درباره بودجه و به روزرسانی منابع مرجع کتابخانه مجلس اظهار کرد: هرسال حدود 100 عنوان کتاب فارسی و لاتین به بخش مرجع کتابخانه مجلس اضافه می گردد؛ البته توجه داشته باشید که تهیه کتاب های مرجع به علت دشواری فراوری، فراوانی کمتری نسبت به کتاب های دیگر دارند.

احتیاج به الکترونیکی کردن منابع مرجع کتابخانه مجلس

بیاتی با بیان اینکه مراجعان بخش مرجع کتابخانه مجلس ترجیح می دهند منابع مرجع را الکترونیکی نیز در اختیار داشته باشند، مطرح کرد: در حال حاضر، پایگاهی برای ارائه منابع الکترونیک بخش مرجع در کتابخانه وجود ندارد. قرار است منابع لاتین بخش مرجع به زودی در قالب الکترونیکی در اختیار مراجعان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه 4 هزار عنوان کتاب لاتین الکترونیکی در بخش مرجع کتابخانه مجلس وجود دارد و قرار است در اختیار مراجعان قرار بگیرد، اظهار کرد: این منابع، مرتبط با حوزه بخش مرجع است و در قالب پی دی اف در اختیار مراجعان خواهد گرفت.

مؤلفه های یک مجموعه سازی پیروز در بخش مرجع

بیاتی درباره مجموعه سازی پیروز در بخش مرجع کتابخانه مجلس مطرح کرد: برای خرید منابع دست اول در بخش مرجع، باید به احتیاج مراجعان توجه داشت؛ بعلاوه در هنگام خرید کتاب های مرجع، اعتبار محتوایی اثر، شاخص بودن مولف در حوزه موضوعی و اعتبار ناشر از اهمیت زیادی برخوردار است.

کارشناس ارشد بخش مرجع کتابخانه مجلس با بیان اینکه کامل بودن بخش مرجع این کتابخانه بستگی به همکاری بخش های مختلف، هماهنگی ها و به خصوص تامین بودجه برای خرید منابع دارد، گفت: کتابخانه مجلس کوشش می نماید در بخش مرجع با هماهنگی حوزه مجموعه سازی این مرکز، کامل ترین منابع مرجع را تهیه و در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهد.

وی اضافه نمود: براساس بودجه، آنالیز آثار و نقد کتاب های نو در بازار و بعلاوه احتیاج مراجعان بخش مرجع کتابخانه مجلس، کوشش می کنیم تا حد امکان، منابع مرجع معتبر، به روز را در بخش منابع لاتین، فارسی و عربی انتخاب، تهیه و آن را اختیار مخاطبان قرار بدهیم.

وجود 10 هزار جلد کتاب در بخش مرجع کتابخانه مجلس

کارشناس ارشد بخش مرجع کتابخانه مجلس با بیان اینکه بیشترین تعداد کتاب های مرجع موجود در کتابخانه مجلس به زبان فارسی است، گفت: در بخش مرجع کتابخانه مجلس 10 هزار جلد کتاب مرجع، جامع و روزآمد وجود دارد. 2 هزار جلد از این کتاب ها به زبان لاتین و 8 هزار جلد به زبان فارسی هستند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "دسترسی پژوهشگران به 10 هزار جلد کتاب در بخش مرجع کتابخانه مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دسترسی پژوهشگران به 10 هزار جلد کتاب در بخش مرجع کتابخانه مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید