زمین ثروتمند می گردد، الماس ها فوران می نمایند!

به گزارش وبلاگ ماکارون، محققان الگویی در فوران های آتشفشانی بزرگ و انفجاری را کشف نموده اند که در آن الماس ها از اعماق زمین به سطح پرتاب می شوند.

زمین ثروتمند می گردد، الماس ها فوران می نمایند!

به گزارش خبرگزاری وبلاگ ماکارون ، فروپاشی ابرقاره ها ممکن است باعث فوران های انفجاری گردد که فواره های الماس را به سطح زمین می فرستد. الماس ها در اعماق پوسته زمین، تقریباً 150 کیلومتر پایین تشکیل می شوند. آنها به سرعت در فوران هایی به نام کیمبرلیت به سطح می آیند. توماس جرنون، استاد علوم زمین و آب و هوا در دانشگاه ساوت همپتون، گفت: این کیمبرلیت ها بین 18 تا 133 کیلومتر در ساعت حرکت می نمایند و بعضی فوران ها ممکن است انفجارهایی شبیه به کوه وزوو از گازها و غبار ایجاد نمایند.

کسی می تواند وقوع زلزله را احساس کند؟

برج خلیفه پرسرعت به سمت زمین می آید!

کوه وزوو

به گفته جرنون، محققان متوجه شدند که کیمبرلیت ها اغلب در زمان هایی رخ می دهند که صفحات تکتونیکی خود را به شکل های بزرگی بازآرایی می نمایند، مانند زمان تجزیه ابرقاره پانگه آ. با این حال، به طرز عجیبی، کیمبرلیت ها اغلب در وسط قاره ها فوران می نمایند، نه در لبه های مستعد فروپاشی؛ این پوسته داخلی ضخیم و سخت است و به سختی می توان آن را مختل کرد.

جرنون گفت:الماس ها صدها میلیون یا حتی میلیاردها سال در پایه قاره ها قرار داشته اند. باید محرکی وجود داشته باشد که آنها را به طور ناگهانی به حرکت درآورد، زیرا این فوران ها خود واقعاً قدرتمند و انفجاری هستند.

جرنون و همکارانش تحقیقاتی در رابطه با سن کیمبرلیت ها و درجه تکه تکه شدن صفحه، آغاز کردند. آنها دریافتند که در طول 500 میلیون سال گذشته، الگویی وجود دارد که در آن صفحات آغاز به جدا شدن می نمایند، سپس 22 تا 30 میلیون سال بعد، فوران کیمبرلیت به اوج خود می رسد. این الگو در 1 میلیارد سال گذشته نیز وجود داشت، اما با توجه به مسائل ردیابی چرخه های زمین شناسی در آن موقع، با عدم قطعیت بیشتری همراه بود.

برای مثال، محققان دریافتند که فوران های کیمبرلیت در آفریقا و آمریکای جنوبی کنونی حدود 25 میلیون سال پس از فروپاشی ابرقاره جنوبی گندوانا، حدود 180 میلیون سال پیش، آغاز شده است. آمریکای شمالی امروزی نیز پس از آغاز جدا شدن پانگه در حدود 250 میلیون سال پیش، شاهد افزایش کیمبرلیت ها بود. جالب اینجاست که به نظر می رسید فوران های کیمبرلیت از لبه های شکاف ها آغاز شده و سپس به طور پیوسته به سمت مرکز توده های خشکی حرکت می نمایند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

227323

منبع: خبرآنلاین

به "زمین ثروتمند می گردد، الماس ها فوران می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمین ثروتمند می گردد، الماس ها فوران می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید