قلمی ها زیر پوست مینودشت!

به گزارش وبلاگ ماکارون، روستای قلمی در6 کیلومتری شهر مینودشت واقع شده و فاصله این روستا از جاده اصلی مینودشت- آزادشهر 600 متر می باشد.

قلمی ها زیر پوست مینودشت!

وبلاگ ماکارون: شهر مینودشت از جمله شهرهای استان گلستان است که ریشه در تاریخ و فرهنگ منطقه دارد این شهر در دوره های مختلف نام های گوناگونی داشته است از جمله نام هایی که برای این شهر ذکر شده است، کبودجامه، حاجیلر، سنگرلر و سنگر حاجیلر، دشت مینو و مینودشت می باشد.

قدیمی ترین نامی که برای مینودشت بیان می شود کبودجامه می باشد، در خصوص این که چرا در گذشته مینودشت را کبود جامه می نامیدند علتی بیان نشده است با توجه به اینکه در قرون نخستین اسلامی بعضی قیام هایی که علیه حکومت وقت شکل می گرفتند با تغییر رنگ لباس این قیام ها به مردم معرفی می شدند چنان که قیام ابو مسلم خراسانی علیه حکومت بنی امیه با تغییر رنگ لباس به سیاه، به سیاه جامگان معروف شد. به نظر می رسد نامیده شدن منطقه مینودشت به کبودجامه نیز بیشتر به خاطر یک قیام و حرکت سیاسی علیه حکومت وقت بوده باشد. اما از سال 1318 به بعد مینودشت نامیده می شود.

ناهمواری های این شهرستان از دو قسمت کوهستانی و جلگه ای تشکیل شده است. قسمت کوهستانی آن دنباله کوههای البرز شرقی است. نقاط کوهستانی آن از سوی شرق به وسیله ارتفاعات پارک ملی گلستان به ارتفاعات بجنورد متصل می شود. قسمت جلگه ای تنها در مرکز و ضلع غربی، وسعت کمی دارند که بسیار حاصلخیز هستند.

شهرستان مینودشت به لطف داشتن استعدادهای خدادادی و شرایط مساعد آب و هوایی و جغرافیایی و نقش مهمی که در پیدایش تمدن و توسعه و تکوین تاریخ بشری داشته است، دارای جاذبه های تاریخی و اماکن دیدنی بسیاری می باشد.

تپه باستانی بازگیر

این اثر تاریخی در روستای بازگیر از توابع دهستان چهل چای، بخش مرکزی ودر 4 کیلومتری غرب مینودشت واقع است. تپه بازگیر مهم ترین وارزشمندترین اثر تاریخی -فرهنگی منطقه است. در حقیقت روستای بازگیر بواسطه این اثر تاریخی -فرهنگی در مجامع علمی کشور شناخته شده است.

محوطه باستانی بازگیر در کنار رودخانه علی برده واقع شده و بخشی از روستا بر روی محوطه تاریخی - فرهنگی بازگیر بنا شده و بخش هایی ازآن اختصاص به زمین های کشاورزی یافته است. قطعات سفالینه بدست آمده از این محل از نوع چشمه علی بوده است، که قدمت این محوطه را تا هزاره پنجم پیش از میلاد عقب می برد در اسفند ماه سال 1379 بر اثر حفر چاه فاضلاب ودر عمق 10 متری تپه و بصورت اتفاقی 271 قلم اشیاء تاریخی - فرهنگی از جنس مفرغ و مربوط به هزاره اول پ.م کشف شد. این اشیاء جهت نگهداری، مطالعه و بازسازی به گنجینه (موزه)گرگان منتقل شده است.

آبشارمبارک آباد

روستای مبارک آباد، در 14 کیلومتری جنوب غربی شهرستان مینودشت، در دهستان چهل و چای با آب و هوای معتدل و مطبوع واقع شده است. مبارک آباد به علت همجواری با جنگل از جذابیت طبیعی منحصر به فردی برخوردار است و برای رفتن به روستا باید از یک مسیر پر پیچ وخم جنگلی و یک گردنه زیبا و یک پل که ورودی آن محسوب می شود گذشت, روستا از دو طرف به وسیله دو دره نسبتا عمیق محصور شده است و از سمت ورودی نیز رودخانه ای به صورت یک نیم دایره آن را در بر گرفته است.

از دیگر جاذبه های روستا، آبشار پلکانی مبارک آباد با عرض 14 متر و دارای آب فراوانی است. آب گوارای این آبشار پس از سرازیر شدن، در رودخانه آرام می گیرد و وجود دره های پردرخت در اطراف آبشار هر رهگذری را به تحسین زیبایی های خلقت در این منطقه وا می دارد.

محیط پیرامون روستای مبارک آباد به عنوان زیستگاهی مناسب برای گونه های جانوری بومی منطقه محسوب می شود، جانورانی همانند خرس، ببر، گرگ، گراز، شغال، انواع عقاب، شاهین و….

قلمی مینودشت

روستای قلمی در6 کیلومتری شهر مینودشت واقع شده و فاصله این روستا از جاده اصلی مینودشت- آزادشهر 600 متر می باشد. در سمت شرق روستا، روستای گرگیج آباد قرار گرفته که اهالی آن همگی بلوچ بوده و در سمت شمال نیز روستای سنچولی آباد است که اهالی آن زابلی می باشند. اهالی این روستا از قومیت های ترک قزلباش که بومی محل بوده و زابلی های سیستانی و کوهساری های تات ها می باشند. کار بیشتر مردم روستا کشاورزی و دامداری است. بیشتراْ به کاشت شالی در تابستان و گندم در پاییز و خیار در اوایل بهار اقدام می نمایند. علت نام گذاری قلمی در گذشته وجود نیزار در این منطقه بوده است.

این روستا دارای مدرسه ابتدایی و هدایت است. بعلاوه مدرسه شبانه روزی دخترانه نیز در روستا دایر می باشد. در روستای قلمی حسینیه ابوالفضل (ع) قدیمی ترین حسینیه روستاست که در مرکز روستا واقع شده. در پایین روستا نیز در چند سال پیش اقوام زابلی اقدام به ساخت مسجد علی ابن ابی طالب(ع) نمودند و در مزار روستا نیز امامزاده اسحاق (ع) واقع شده است.

تنگه چهل چای

تنگه چهل چای که به بهشت مینودشت نیز معروف است، در مجاورت شهر مینودشت قراردارد پدیده های طبیعی چهل چای با جنگل های انبوه و بهم فشرده ای که در دامنه کوه و بستر دره وجود دارد، و جریان رودخانه و بعلاوه چشمه های دائمی و فصلی فراوان منظره ها زیبایی از جلوه های آفرینش را در پیش روی مشتاقان طبیعت داده است.

دوزین گلستان

یکی از مهم ترین دهستان های شهرستان مینودشت، دهستان دوزین می باشد که در حدود 40 کیلومتری شهر مینودشت واقع شده است. اهالی دهستان دوزین بیشترا به زبان فارسی محلی صحبت می نمایند. دوزین طبق گفته اهالی قدیمی دو معنا دارد یکی به معنای واقع شدن بین دو کوه و معنی دوم در زمان های گذشته دو زن حاکم این روستا بوده اند.

از جمله جاذبه های گردشگری روستا می توان به این موارد اشاره نمود: چشمه آب گرو و غار دیو دوزین که مجموعه ای دیدنی طبیعی در دامنه کوه دوزین قرار گرفته اند. بعلاوه دومین غار عمیق کشور نیز با عمق 375 متر با عنوان سم در ارتفاعات شرقی کوه خواجه قنبر روستای دوزین کشف شده است. این غار زیبا و منحصربه فرد طبیعی در ارتفاعات 1700 متری در منطقه نامیج گالیکش از توابع شرق گلستان واقع شده.

جاذبه های طبیعی بکر و زیبای این غار ناشناخته، بهشتی برای طبیعت گردان و کوهنوردان و علاقه مندان به رشته های غارنوردی فراهم نموده است. تا به امروز با کوشش های گروه های کوهنوردی 21 چاه از این غار زیبا کشف شده که 17 چاه از این غار بوسیله گروه کوهنوردی قابوس گنبد کشف شده است.

منبع: توریسم آنلاین

به "قلمی ها زیر پوست مینودشت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلمی ها زیر پوست مینودشت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید