قیمت ها در فوتبال ایران چقدر رشد نموده است؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، اگر یادتان باشد اواخر لیگ سیزدهم (فصل 93-92) مسوولان وقت وزارت ورزش پافشاری کردند که رقم قرارداد بازیکنان و مربیان همه باشگاه های لیگ رجحان باید به اطلاع عموم مردم برسد؛ بنابراین به تدریج لیست قرارداد های هر 16 تیم لیگ رجحان منتشر شد. این اقدام اعتراض شدید اهالی فوتبال را به دنبال آورد و از سوی دیگر منتقدان هم عقیده داشتند ارقام اعلامی چندان صادقانه و دقیق نیست. همین مسائل باعث شد فرایند افشای قرارداد ها بعد از یکی، دو سال متوقف گردد؛ بنابراین در سال های اخیر خبری از اعلام رسمی دستمزد ها توسط مدیران باشگاه ها نبوده است؛ تا چند ماه پیش که لیست قرارداد بازیکنان پرسپولیس در لیگ هجدهم (فصل 98-97) به طور ناگهانی منتشر شد. این اتفاق احتمالا در پی بعضی تسویه حساب های مدیریتی اتفاق افتاده، اما ما الان با انگیزه آن کاری نداریم. در نتیجه ما دو جدول در اختیار داریم که مربوط به باشگاه پرسپولیس است و تفاوت پرداختی ها در این تیم را در یک بازه زمانی پنج ساله نشان می دهد.

قیمت ها در فوتبال ایران چقدر رشد نموده است؟

اگر جداول جدید مربوط به سایر باشگاه ها را در اختیار داشتیم، حتما اقدام به مقایسه آن ها هم می کردیم، اما به احتمال فراوان دستمزد های پرداختی در بقیه تیم ها هم کم وبیش با همین الگو پیش رفته است. نکته آخر اینکه ممکن است در هر دو جدول ارقام غیردقیق و خلاف واقع گنجانده شده باشد، اما در حال حاضر چاره ای جز استناد به همین جداول نداریم. حالا چند نکته کوتاه و جالب در خصوص فاصله پرداختی به پرسپولیسی ها از لیگ سیزدهم تا لیگ هجدهم را با هم مرور می کنیم.

* امید عالیشاه که یکی از بازیکنان قدیمی پرسپولیس به شمار می آید در لیگ سیزدهم قرارداد 600 میلیون تومانی داشت، اما پارسال این رقم به یک میلیارد و 300 میلیون تومان دستمزد پایه و 650 میلیون تومان آپشن قرارداد افزایش پیدا کرد. آپشن قرارداد مربوط به پاداش های فردی و جمعی مثل گل و پاس گل یا کسب پیروزی و قهرمانی در مسابقات مختلف است.

* گران ترین بازیکن پرسپولیس در لیگ سیزدهم جلال حسینی بود که برای آن فصل قراردادی یک میلیارد و 350 میلون تومانی داشت. جالب اینجاست که قرارداد کاپیتان سرخپوشان در لیگ هجدهم رشد چندانی نداشته است. رقم پایه قرارداد جلال در فصل گذشته یک میلیارد و 300 میلیون تومان بود که البته 500 میلیون تومان هم آپشن به آن تعلق گرفت. باوجود این گران ترین بازیکن ایرانی فصل گذشته سرخپوشان را باید علیرضا بیرانوند دانست که سه ونیم میلیارد تومان رقم پایه قراردادش بوده و حدود 900 میلیون تومان هم آپشن گرفته است.

* یک قیاس هم بین ستاره های دیروز و امروز داشته باشیم. پیغام صادقیان که بهترین بازیکن لیگ سیزدهم پرسپولیس بود، برای آن فصل قراردادی 700 میلیون تومانی با سرخپوشان بست، اما مهدی ترابی در لیگ هجدهم صرفا برای یک نیم فصل، یک میلیارد و 700 میلیون تومان به عنوان رقم پایه قرارداد و 450 میلیون تومان به عنوان آپشن گرفته است.

* رضا حقیقی، هافبک دفاعی باکیفیت آن روز های سرخپوشان در لیگ سیزدهم مجموعا 550 میلیون تومان با پرسپولیس قرارداد داشت. این در حالی است که کمال کامیابی نیا در همان پست، برای لیگ هجدهم یک میلیارد و 600 میلیون تومان به عنوان رقم پایه قرارداد و 880 میلیون تومان هم به عنوان آپشن دریافت نموده است؛ بنابراین جمع دریافتی کمال به حدود دوونیم میلیارد تومان می رسد که پنج برابر بیشتر از هم پست پنج سال پیش اوست؛ 400 درصد بالاتر.

* اجازه بدهید یک مقایسه هم از لیگ سیزدهم با همین سال جاری داشته باشیم. قرارداد علی دایی برای سرمربیگری پرسپولیس در لیگ سیزدهم یک میلیارد و 750 میلیون تومان بود که همان زمان هم کارشناسان آن را بسیار گران ارزیابی می کردند. سال جاری پرسپولیس دو سرمربی داشته است. اگر از قرارداد دلاری گابریل کالدرون بگذریم، گفته می گردد دستمزد یحیی گل محمدی برای نیم فصل راهنمایی پرسپولیس بین دوونیم تا سه میلیارد تومان بوده است. چنین رقمی یعنی یحیی اگر کل فصل سرمربی پرسپولیس بود، بین پنج تا شش میلیارد تومان دستمزد می گرفت. پس هزینه سرمربی در پرسپولیس طی پنج سال، سه برابر و بلکه بیشتر افزایش داشته است. ناگفته نماند سال جاری یک مربی ایرانی در لیگ برتر داریم که گفته می گردد رقم پایه قراردادش هفت ونیم میلیارد تومان است.

* کریم باقری در لیگ سیزدهم دستیار علی دایی بود و قراردادی 180 میلیون تومانی داشت. دستمزد کریم در لیگ هجدهم به 900 میلیون تومان افزایش پیدا کرد که پنج برابر رشد نشان می دهد. یک روزنامه ورزشی چند ماه پیش مدعی شده بود قرارداد کریم باقری برای لیگ نوزدهم یعنی همین سال جاری یک میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است. این ادعا توسط باشگاه پرسپولیس تکذیب نشد و اگر درست باشد، حاکی از رشد تقریبا 10 برابری یا 900 درصدی رقم قرارداد باقری با سرخپوشان است. توجه داشته باشید که در این مطلب در خصوص ارزندگی هیچ کدام از بازیکنان و مربیان اظهارنظر نکردیم. این فقط یک گزارش توصیفی برای انتقال مفهوم تورم در فوتبال ایران است که به سادگی می توان آن را به سایر باشگاه ها هم تعمیم داد.

منبع: فرارو

به "قیمت ها در فوتبال ایران چقدر رشد نموده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت ها در فوتبال ایران چقدر رشد نموده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید