پیغام سفر استراتژیست پیر آمریکایی به شرق آسیا

به گزارش وبلاگ ماکارون، نورنیوز نوشت: به جای مانده های دوران ابرقدرتی آمریکا، امروز پیش و بیش از دیگران به این برآورد رسیده اند که دموکرات ها و جمهوری خواستار آمریکا در حال راهنمایی بازی خطرناکی در شرق آسیا هستند که قطعا عواقب و تبعات سختی برای ایالات متحده خواهد داشت.

پیغام سفر استراتژیست پیر آمریکایی به شرق آسیا

هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا و استراتژیست معروف و حرفه ای حوزه سیاست خارجی این کشور اخیرا در سفری غیرمنتظره به چین، با مقامات این کشور ملاقات نموده است.

این ملاقات در حالی انجام شد که کیسینجر بارها نگرانی خود را از وقوع جنگ دنیای سوم ـ به واسطه تنش های مزمنی که میان واشینگتن و پکن اتفاق افتاده ـ اعلام نموده است.

علاوه بر او، فرانسیس فوکویاما و بسیاری از نظریه پردازان مشهور حوزه سیاست خارجی آمریکا نیز معتقدند که واشینگتن قدرت راهنمایی و مدیریت بحران های خودساخته در آن سوی مرزها را از دست داده است.

>>>

علت خبرساز شدن سفر کسینجر به چین

ملاقات هنری کیسینجر با شی جین پینگ

کیسینجر چگونه مخفیانه برای مذاکرات به چین رفت؟/ از عاریه کردن هواپیمای رئیس جمهور پاکستان تا استفاده از بدل

کیسینجرِ مذاکره گر منتشر شد؛ چگونگی کامیابی در مذاکرات پیچیده و به دست آوردن توافق

درسهایی برای مذاکره

خرید کتاب کیسینجر مذاکره گر به صورت آنلاین

رؤیای چینی کتاب شد/ وقتی آقای شی با دنیا سخن می گوید

لی شانگ فو وزیر دفاع چین در ملاقات با هنری کیسینجر تاکید نموده است که ارتباطات بین چین و ایالات متحده از بین رفته است زیرا بعضی از مردم آمریکا به چین به عنوان یک شریک برابر نگاه نکردند.

هم زمان با سفر غیرمنتظره کیسینجرِ 100 ساله به چین، جان کری نیز به عنوان نماینده آب و هوایی ایالات متحده برای ملاقات با مقامات چینی و تبادل نظر درباره چگونگی همکاری دو کشور برای مقابله با بحران آب و هوا به پکن رفته است.

پس از سفر ماه ژوئن آنتونی ب ن وزیر خارجه ایالات متحده به چین، کری آخرین نفر از مقامات ارشد آمریکایی است که تابستان سال جاری به چین سفر نموده اند.

گرچه ملاقات کیسینجر با مقامات چینی، خارج از سفرهای رسمی اعضای دولت بایدن به پکن محسوب می گردد، اما قطعا در شکل گیری نوع خاصی از الگوهای بازدارندگی میان طرفین تاثیرگذار خواهد بود.

فراتر از آن؛ چینی ها در جریان سفر قبلی ب ن به پکن، گفت وگوهای صریحی را با او در مورد توسعه طلبی خطرناک واشینگتن در شرق آسیا صورت دادند. این هشدار مقامات چینی نشان داد که پکن قصد ندارد به واشینگتن در فضای تنش آلود کنونی امتیازی بدهد.

تمرکز آمریکا بر حیاط خلوت چین، مخصوصا مناطقی مانند تایوان، هنگ کنگ، تبت، دریای چین جنوبی و تنش آفرینی هایی که کاخ سفید در شبه جزیره کره و حتی اخیرا مناطقی مانند استرالیا و فیلیپین صورت می دهد، جملگی در راستای محاصره راهبردی چین قابل تفسیر است.

قطعا پکن نیز با این موضوع ساده انگارانه برخورد نخواهد کرد و این همان صحنه تقابلی است که کیسینجر به عنوان یک استراتژیست کارکشته با توجه به اشراف کاملی که بر نقاط قوت و ضعف ساختار آمریکا در نظام بین الملل دارد، نمی تواند نگرانی خود را از آن کتمان سازد.

به عبارت دقیق تر؛ به جای مانده های دوران ابرقدرتی آمریکا، امروز پیش و بیش از دیگران به این برآورد رسیده اند که دموکرات ها و جمهوری خواستار آمریکا در حال راهنمایی بازی خطرناکی در شرق آسیا هستند که قطعا عواقب و تبعات سختی برای ایالات متحده خواهد داشت.

چینی ها نه در دوران ترامپ و نه در دوران بایدن، حاضر نشده اند در مواجهه با راهبردهای توسعه طلبانه و تهدیدآمیز آمریکا علیه خود امتیازی به واشینگتن بدهند، اما در عین حال این احتمال وجود دارد که صبر راهبردی چینی ها در نهایت لبریز شده و جنگ ترکیبی واشینگتن و پکن ابعاد پیچیده تری به خود بگیرد.

از این رو؛ سفر اخیر کیسینجر به پکن را باید بازتابی از نگرانی شدید صاحبان فن در حوزه سیاست خارجی آمریکا نسبت به بازی نامتوازن، پرهزینه و خطرناک کاخ سفید در شرق آسیا قلمداد کرد.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "پیغام سفر استراتژیست پیر آمریکایی به شرق آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام سفر استراتژیست پیر آمریکایی به شرق آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید