چرا نباید گوشی خود را هنگام خواب شارژ کنید

به گزارش وبلاگ ماکارون، اپل برای معتادان به گوشی های هوشمند که در حالی که دستگاه خود را به شارژرشان وصل نموده به خواب می روند هشداری جدی دارد. این غول فناوری در راهنمای کاربر آنلاین خود می گوید کاربران گوشی های آیفون برای شارژ آن باید گوشی را صرفا در یک منطقه با تهویه خوب شارژ نمایند. در نتیجه، شارژ باید روی یک میز صاف و نه روی یک لحاف ضخیم صورت گیرد.

چرا نباید گوشی خود را هنگام خواب شارژ کنید

به گزارش وبلاگ ماکارون به نقل از دیلی میل، اپل اشاره نموده که گوشی های آیفون هنگام شارژ گرم می شوند. بنابراین، اگر این گرما فضایی برای فرار و آزاد شدن نداشته باشد می تواند باعث بروز سوختگی و حتی آتش سوزی گردد. به همین علت نگهداشتن تلفن در حال شارژ زیر بالش یا لحاف یکی از بدترین کار هایی است که کاربران گوشی های تلفن همراه هوشمند می توانند انجام دهند.

اپل توصیه می نماید که اجازه ندهید آیفون در هنگام خواب تان در شارژ باقی بماند. اپل می افزاید: تماس مداوم با سطوح گرم برای مدت زمان طولانی ممکن است باعث ناراحتی یا آسیب گردد. از قرار گرفتن در موقعیت هایی که پوست تان با دستگاه، آداپتور برق آن یا شارژر بی سیم در تماس است هنگامی که برای مدت طولانی کار می نماید یا به منبع برق متصل است اجتناب ورزید.

برای مثال، روی دستگاه، آداپتور برق یا شارژر بی سیم نخوابید یا آن را زمانی که به منبع برق متصل است زیر پتو، بالش یا بدن خود قرار ندهید. گوشی آیفون، آداپتور برق و هر شارژر بی سیم خود را هنگام استفاده یا شارژ کردن در مکانی با تهویه مناسب نگه دارید. اگر شرایط فیزیکی خاصی دارید که بر روی توانایی شما در تشخیص گرما بر بدن تاثیر می گذارد مراقب باشید.

البته اپل به صراحت توصیه نمی نماید که گوشی خود را یک شبه شارژ نکنید. در واقع، پست وبلاگ اپل نشان می دهد که تا زمانی که گوشی در حال شارژ در یک منطقه با تهویه مناسب باشد ایمن است. با این وجود، بعضی از خدمات آتش نشانی با توصیه به هرگونه شارژ شبانه یک گام فراتر رفته اند. ماموران خدمات آتش نشانی سه علت را برای شارژ گوشی تلفن همراه در هنگام بیدار بودن ذکر نموده اند: نخست آن که زمانی که در خواب به سر می برید نمی توانید چیزی را حس کند.

بنابراین، اگر سوختن گوشی تلفن همراه شروع گردد و در پی آن آتش سوزی ایجاد گردد شما را از خواب بیدار نمی نماید. دوم آن که تنها مقداری استشمام دود ناشی از آتش سوزی کافی است تا شما را بیهوش کند و سوم آن که بسیاری از افراد شارژر های تلفن مقرون به صرفه یا معیوب دارند، اما حتی شارژر های واقعی نیز به عنوان عامل ایجاد آتش شناخته شده اند.

جدا از دستگاه فاجعه بار گلکسی نوت 7 سامسونگ که به علت نقص در طراحی آن منفجر شد احتراق ناگهانی گوشی های هوشمند نادر است، اما این بدان معنا نیست که هرگز اتفاق نمی افتد.

بر اساس گزارشی در سال 2015 میلادی یک آیفون 7 پس از آن که روی میز کنار تخت شارژ شد با صدای بلندی در چین منفجر شده بود. خوشبختانه در جریان آن حادثه به هیچ فردی آسیبی وارد نشد، اما متاسفانه همیشه این گونه نبوده است. در سال 2021 میلادی یک دانش آموز در ویتنام بر اثر انفجار گوشی تلفن همراه اش هنگام شارژ شدن به طرز غم انگیزی کشته شد اگرچه معین نیست که او از چه مدل گوشی ای استفاده می کرد. دو سال پس از آن دختری در قزاقستان به طور مشابه بر اثر انفجار گوشی روی بالش خود پس از اینکه به خواب رفت و آن را به شارژر متصل نموده بود کشته شد.

مورد دیگری از سال گذشته نشان می دهد که اگر دستگاه ها به مقدار کافی شارژ شوند می توانند در هر زمانی در ساعات روز یا شب منفجر شوند. یک خانواده در گلاسکو بر اثر آتش سوزی گوشی های هوشمند زندگی شان نابود شد اگرچه معین نیست که دستگاه برای چه مدت زمانی به برق متصل بوده است. علت دیگر برای شارژ نکردن آیفون در طول شب این است که کم تر با خطرات آن ارتباط دارد و بیش تر به تاثیر آن بر طول عمر دستگاه شما می پردازد.

گوشی های تلفن همراه معمولا پس از دو ساعت کاملا شارژ می شوند، اما زمانی که یک شب کامل گوشی به برق متصل است بسته به مدت زمانی که می خوابید هشت ساعت یا بیش تر شارژ می گردد و این مدت زمان در برق بودن مقدار گرمای باتری را افزایش داده و در نهایت طول عمر آن را کاهش می دهد به این معنی که احتمال این که مجبور شوید یک گوشی تازه بخرید افزایش خواهد یافت.

به همین علت است که اگر در طول شب از خواب بیدار می شوید بهتر است به یاد داشته باشید که گوشی خود را از شارژ خارج کنید یا عادات شارژ خود را کاملا تغییر دهید. گزینه های جایگزین شامل نگه داشتن یک شارژر پشت میز در محل کار است تا بتوانید به محض این که به 100 درصد رسید آن را از برق بکشید.

در iOS 13 و نسخه های بعدی اپل قابلیتی به نام شارژ باتری بهینه وجود دارد که پس از رسیدن به 80 درصد شارژ را به تاخیر می اندازد. اپل ادعا می نماید که این قابلیت تاثیر شارژ شبانه را محدود می نماید و طول عمر باتری دستگاه را افزایش می دهد. کارشناسان توصیه می نمایند باید سطح شارژ گوشی تان را بین 20 تا 80 درصد نگه دارید.

منبع: فرارو

به "چرا نباید گوشی خود را هنگام خواب شارژ کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نباید گوشی خود را هنگام خواب شارژ کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید