10 عکس باورنکردنی و منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری سال 2021

به گزارش وبلاگ ماکارون، وبلاگ عکاسی ماجراجویانه و سفر Capture the Atlas نتایج انتخاب عکس های برتر جشنواره سالیانه عکاسی از کهکشان راه شیری (Milky Way Photographer) را منتشر کرد. مجموعه ای خیره کننده از 25 عکس که آسمان شب را از مکان های مختلف دنیا به نمایش می گذارند.

10 عکس باورنکردنی و منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری سال 2021

این مجموعه هر سال در فصل بهار منتشر می گردد که بهترین زمان برای عکاسی از کهکشان راه شیری است و یک هدف ساده را دنبال می نماید: الهام بخشیدن به دیگران و ترسیم زیبایی های کهکشانی که در آن زندگی می کنیم.

در این چالش هیچ برنده یا قهرمان و رتبه بندی وجود ندارد. وبلاگ Capture the Atlas به طور برابر 25 عکس از بهترین و الهام بخش ترین تصاویر کهکشان راه شیری از سراسر دنیا را انتخاب و معرفی می نماید.

در فهرست عکس های برتر سال جاری، 25 عکاس از 14 ملیت وجود دارد که عکس های خود را از 12 کشور ایالات متحده، استرالیا، نیوزیلند، شیلی، ایران، ترکیه، برزیل، اسپانیا، ایتالیا، اسلوونی، سوئیس و یونان دریافتد.

برای انتخاب تصاویر برتر عواملی مانند کیفیت خوب تصویر، داستان پشت عکس و الهام گیری از آن مد نظر بوده است.

در زیر 10 عکسی که به نظر می رسید برتر و الهام برانگیزتر هستند انتخاب شده و داستان هر تصویر نیز زیر آن نوشته شده است:

Riaño از پابلو رویز؛ اسپانیا

من این تصویر را زمستان سال گذشته در Riaño Mountain Reservoir اسپانیا گرفتم. آن شب بسیار سرد بود و دما بیش از منفی 10 درجه به همراه رطوبت زیاد که باعث می گردد لنز در معرض انجماد قرار بگیرد و عکاسی برای مدت طولانی بسیار مشکل باشد.

من عکس را با استفاده از PhotoPills و هنگامی که پیش بینی آب و هوا امیدوارکننده بود؛ ثبت کردم. ترکیب کهکشان راه شیری و زمستان و فراز کوه ها و نوک قله مناظر جادویی ایجاد نموده است.

Temple Of The Sun از برایونی ریچاردز؛ پارک ملی کپیتول ریف یوتا ایالات متحده

هسته کهکشان راه شیری قبل از طلوع فجر در آسمان جنوبی پارک ملی کپیتول ریف همانند یک معبد خورشید است. این منطقه از صحرای فلات کلرادو شامل گنبدها، صخره ها، بال ها، پل های طبیعی و معابد خورشید و ماه است.

رنگ های زنده نارنجی انعکاس کننده رنگ ستارگان هستند و همزمانی کهکشان راه شیری با معابد این طبیعت چیزی فراتر از یک تصادف است. برجی که در تصویر می بینید؛ بالاتر از سطح زمین است.

Dragons Lair از دانیال توماس گوم؛ استرالیا

این تصویر مورد علاقه من از شب است. منطقه Mungo نزدیک به 12 ساعت رانندگی با خانه ام در سیدنی فاصله دارد. اما آسما Bortle 1 برای عکاسی از شب بسیار عالی است. سه شب آنجا اقامت داشتم و یک شرایط خوب با دید کامل برای عکاسی بود.

لحظه ای که این تصویر را دیدم؛ فهمیدم من همین عکس را می خواهم. شبیه بازی در دنیای دیگری بود؛ مثلا فکر کنید بازی در سریال گیم اف ترونز. همه چیز برای ثبت یک عکس رویایی آماده بود. دیوارهای عظیم و بلند؛ جهت مارپیچ و دندانه دار که به یک گلدسته در غرب منتهی می گردد. فقط یک چیز کل کادر را تکمیل می کرد و آن پانورامای چند لایه از کهکشان راه شیری بود.

من این عکس را با استفاده از PhotoPills در طول روز تنظیم کردم ولی پس از پردازش، تصمیم گرفتم از ترکیب blue-hour blend برای پس زمینه متمایل به آبی آسمان استفاده کنم تا به تمیزترین عکس ممکن برسم.

Devils Throat از ویکتور لیما؛ آبشار ایگوازو برزیل

عکاسی از آبشارهای ایگوازو همواره جذاب بوده و در اولویت های من قرار گرفته است؛ البته باید مجوز ویژه ای از آژانس محیط زیست و بخش پارک های ملی برزیل داشته باشم.

اوایل سال 2021 این مجوز گرفته شده و به مدت 4 شبانه روز در پارک ملی ایگوازو اقامت کردم. شب ها در پارگ گردش می کردم تا بهترین آبشار برای عکاسی را پیدا کنم. چالش عظیم، دریافت عکس با نورپردازی های طولانی است؛ در شرایطی که آب به صورت اسپری با شدت و حجم زیاد در هوا معلق است و باعث می گردد لنز به این راحتی ها خشک نگردد.

شما باید 10 الی 15 ثانیه نوردهی داشته باشید ولی نزدیک به 1.5 میلیون لیتر آب در ثانیه از آبشار به پایین ریخته می گردد. انتها تصویر بالا کمی پس از طلوع خورشید گرفته شده است. در این عکس بعضی از سحابی ها اصلی کهکشان راه شیری نیز دیده می شوند.

Volcano and Cross؛ توماس اسلوینسکی از آتشفشان ویاراریکا شیلی

اگر شما آسمان جنوبی (Southern Sky) را ندیده اید؛ واقعا شگفت انگیز و بسیار متفاوت است. در نیم کره شمالی به وسیله قطب می توان ستاره قطبی را پیدا کرد ولی در نیم کره جنوبی و زیر خط استوا داستان و قوانین دیگری وجود دارد.

برای تشخیص قطب آسمان جنوبی، بهترین شاخص صورت فلکی صلیب جنوبی است که در تصویر بالا دقیقا بالای آتشفشان ویلاریکا واقع شده است.

این صلیب به قطب آسمان جنوبی اشاره دارد و با توجه به درخشش ستارگان در آسمان شب راحت تر قابل شناسایی است. در داخل صلیب، می توانیم منطقه تاریکی به نام Coalsack را ببینیم که با چشم غیر مسلح نیز دیده می گردد و یکی از شناخته شده ترین سحابی های تاریک آسمان است.

در گوشه بالا سمت چپ تصویر هم یک جواهر شب درخشنده دیگر وجود دارد که سحابی کارینا (Carina Nebula) نامیده می شوند و با رنگ قرمز تعیین است. این تنها در نیم کره جنوبی قابل مشاهده است و با یک دوربین عکاسی قوی می توان حتی جزئیات آن را هم شکار کرد.

Chamber of Light از اسپنسر ولینگ؛ یوتا ایالات متحده

بیابان های جنوب غربی مکان های زیادی برای عکاسی از شب و آسمان دارند. با طبیعت جنوب غربی، به راحتی می توانید کادرهای شگفت انگیزی از آسمان بسازید و دست شما برای المان های مختلف باز است.

در این تصویر یکی از مکان های دارای صخره های Grand Staircase-Escalante را مشاهده می کنید. این طاق سنگی به دلیل دور بودن، یکی از بکرترین و بارزترین منظره های کهکشان راه شیری را می سازد.

Mt. Taranaki Milky Way از لارین ری؛ کوه تراناکی نیوزیلند

یکی از چالش برانگیزترین عکس هایی که گرفته ام. چون برای رسیدن به قله یخی Fanthams Peak، آتشفشانی در کنار کوه Taranaki به مدت 4 ساعت در ورزش باد با سرعت 70 کیلومتر بر ساعت کوه نوردی کردم؛ در ارتفاع 2 هزار متری از سطح زمین و دمای 15 درجه سانتی گراد با فشارهای شدید باد. در این شرایط باید تنظیماتی را انتخاب کنید که منجر به عکس ایده آلی شوند.

Nyctophilia از خوزه لوئیس کانتابرانا؛ ویکتوریا استرالیا

این مکان باورنکردنی همواره باعث حیرت من شده است. این مجموعه از سنگ ها که بر اثر طغیان بی وقفه دریا و باد شدید ساحل جنوبی ویکتوریا شلاق خورده و تراشیده می شوند؛ بدون شک یکی از منظره های نمادین استرالیا هستند.

پس از غروب آفتاب شگفت انگیز و به دنبال آن یک ماه اثیری، دنبال قطب آسمانی جنوب بودم ولی آن شب به راحتی نمی شد ستاره یابی نموده و همه چیز خوب پیش نمی رفت. من تصمیم گرفتم شانس خودم را امتحان کنم و یک شات بزنم ببینم چه اتفاقی می افتد. در حالی که هسته کهکشانی در حال افزایش بود؛ با کمال تعجب دیدم نتیجه کار بسیار زیبا شده است و دری به رویم برای ورود به دنیای جادویی پر از ستاره باز شد.

ADK Magic از دانیل استین؛ نیویورک ایالات متحده

ساحل شرقی به دلیل جمعیت متراکم، آلودگی هوا و نور زیاد، کمتر برای عکاسی از کهکشان راه شیری مناسب است. با این حال هنوز می توان چند نقطه یافت که از آسمان شب عکاسی کرد.

منطقه Adirondacks از جنوب نیویورک شامل 6 میلیون هکتار زمین است و یکی از دورترین و تاریک ترین آسمان های شناخته شده در ساحل شرقی است. وقتی در این منطقه پیاده روی می کنم؛ احساس می کنم در خانه هستم. عکاسی از آن جا هم همواره قلبم را پر از احساس می نماید. در این عکس نه تنها یک دریاچه دیده می گردد که قلب من در عکس است؛ زمین های جنگلی زیبا با آب های آرام و تپه های خارق العاده ای را به رخ می کشد.

Paradise Beach از آلین والاس؛ ترکیه

پاندمی کرونا را در دره ای دورافتاده در سواحل جنوب غربی ترکیه گذراندم؛ دور از محدودیت ها و هیاهوهای شهر با طبیعی زیبا. اما در این دره که دیواره های بسیار بلندی دارد؛ فقط مناظری از آسمان غرب تعیین است و هنگامی که هسته راه شیری بیشتر می گردد؛ باید به جنوب شرقی بروید و از کوه ها بالا بکشید تا منظره خوبی داشته باشید.

جهت رسیدن به این مکان بخشی از Lycian Way است. یک جهت پیاده روی چند روزه دوست داشتنی در امتداد خط ساحلی فوق العاده زیبای کشور ترکیه. این منظره مشرف به یک ساحل معروف به نام Cennet است که در ترکی بهشت می گردد.

نشستن در دامنه کوه ها و لذت بردن از این منظره کهکشان راه شیری در حالی که در آن سوتر صدای شکستن امواج و صدای جغدها در پایین دره به گوش می رسد؛ بسیار آرامش بخش است.

منبع: یک پزشک

به "10 عکس باورنکردنی و منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری سال 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 عکس باورنکردنی و منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری سال 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید