14 وسیله که در خانه های ارگانیک پیدا می شوند

به گزارش وبلاگ ماکارون، سلامت و دکور منزل ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. در این مطلب به آنالیز وسایل ضروری منزل در خانه های ارگانیک که فضای زندگی را پر می نمایند و در عین حال مزایای جدی ای برای سلامتی دارند می پردازیم.

14 وسیله که در خانه های ارگانیک پیدا می شوند

1. تشک ارگانیک

تشک های عمومی می توانند منبع اصلی قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باشند به ویژه در صورتی که فراورینمایندگان از مواد شیمیایی سمی و مقاوم در برابر شعله مانند دی فنیل اتر پلی برومینه یا PBDE استفاده نمایند. PBDEها با آسیب های ذهنی، مسائل فراوری مثل، تیروئید و حتی سرطان مرتبط هستند. از آنجایی که شرکت ها از نظر قانونی ملزم به فاش کردن استفاده از این مواد مضر نیستند، یک انتخاب ایمن تر برای خواب شبانه و سلامت بلند مدت تشک ارگانیک است که عاری از هرگونه مواد شیمیایی و حساسیت زا است، بعلاوه از مواد تجدیدپذیر تهیه می شوند و برای زمین هم مفید هستند.

2. تابه چدنی

تابه های چدنی علاوه بر شیک بودن برای سلامتی هم بهتر هستند. با وجود اینکه ماهیتابه های نچسب آسان تر تمیز می شوند، اما ممکن است حاوی مواد شیمیایی از جمله اسید پرفلوروکتانوئیک یا PFOA که سرطان زا است باشند.

با استفاده کردن از ماهیتابه های چدنی نه تنها از ورود مواد شیمیایی مضر به بدن خود جلوگیری می کنید بلکه غذایتان با آهن که برای بدنتان مفید است هم دم می کشد.

3. تصفیه نماینده هوا

با وجود سطوح پر از باکتری و آلاینده های خانه که باعث آلرژی می شوند، تصفیه نماینده هوا یک افزونه هوشمند برای خانه های ارگانیک است.

4. لامپ های سنگ نمک هیمالیا

لامپ های سنگ نمک هیمالیا از کریستال های نمک خالص و خوراکی نمک هیمالیایی ساخته شده اند و در بسیاری از مغازه ها یافت می شوند. این لامپ ها در عین حال که آرامش بخش هستند و درخشش گرمی دارند، یون های منفی سالم را در هوا ساطع می نمایند. یون های منفی به صورت کلی جریان اکسیژن به مغز را افزایش می دهند و همین مساله منجر به هشیاری بیشتر، کاهش خواب آلودگی و افزایش انرژی ذهنی می گردد.

این یون ها بعلاوه میکروب های موجود در هوا را از بین می برد و همین مساله منجر به کاهش سوزش به علت تنفس ذرات مختلف می گردد که عطسه، سرفه یا سوزش گلو را در پی دارند. با وجود اینکه مزایای این لامپ ها هنوز اثبات نشده است، اما نکته منفی ای هم در رابطه با استفاده از آن ها در خانه های ارگانیک وجود ندارد.

5. گل و گیاه

گل ها و گیاهان از ساکولنت ها تا پوتوس های طلایی به یکی از ترندهای وسایل خانه های ارگانیک در سال های اخیر تبدیل شده اند. این گیاهان در کنار زیباییشان فواید شگفت انگیزی برای سلامتی دارند از جمله اینکه سطح کربن دی اکسید، بعضی آلاینده ها و گرد و غبار موجود در هوا را کاهش می دهند.

6. رنگ های روشن

پیش از آن که قدرت رنگ ها را انکار کنید باید بدانید که مطالعات بسیار زیادی بر این باور وجود دارند که رنگی که برای دیوارها، فرش، وسایل و لوسترها انتخاب می کنید می تواند روی خلق و خویتان تاثیر جدی بگذارد. به عنوان مثال در مطالعه ای که در هلند انجام شد، تعیین شد که رنگ زرد احساس خوشحالی را بر می انگیزد و در عین حال رنگ آبی احساس آرامش و خلاقیت را تقویت می نماید.

7. ظروف پخت و پز

درست مانند احتیاج به عدم استفاده از ماهیتابه های نچسب، باید از ظروف پخت و پزی که روکش های مقرون به صرفه و مواد شیمیایی دارند یا از چسب های سمی ساخته شده اند و می توانند به غذا نفوذ نمایند هم اجتناب کنید. ظروف آشپزی بامبو که دارای گواهی اصالت تهیه شده از بامبو هستند بی خطر بوده و برای محیط زیست هم خطری ندارند. تخته های برش، ظرف های غذاخوری و ظروف بامبو را برای آشپزخانه خود انتخاب کنید. علاوه بر این باید در استفاده خود از بسته بندی ها و ظروف نگهدارنده غذای پلاستیکی هم تجدید نظر کنید.

8. نیاوردن کفش داخل خانه

تحقیقات از مزایای در آوردن کفش ها در بیرون از منزل توصیفات بسیاری نموده اند. در مطالعه ای که در دانشگاه آریزونا انجام شد به این نتیجه رسیدند که تقریبا 421000 باکتری مختلف در زیر 96 درصد کفش ها وجود دارد. رد آفت کش ها، دوده، سرب، کپک و مواد شیمیایی پاک نماینده هم به وسیله کفش ها در خانه باقی می ماند. بنابراین همواره دم در خانه کفش هایتان را با با یک جفت دمپایی عوض کنید.

9. منسوجات سازگار با محیط زیست

پارچه های مصنوعی از جمله نایلون، ریون و پلی استر بر پایه نفت هستند. این بدان معنا است که فراوری آن ها به انرژی و منابع تجدیدناپذیر زیادی احتیاج دارد. این پارچه ها بعلاوه اغلب با مواد لکه دار و بازدارنده های شعله که اغلب سمی هستند از جمله مواد شیمیایی پرفلورینه یا PFCها و دی فنیل اترهای پلی برومینه ها یا PBDEها. پارچه های بسیاری وجود دارند که سازگار با محیط زیست هستند و می توانید از میان آن ها انتخاب کنید به عنوان مثال پارچه های نخ پنبه ارگانیک یا بازیافتی، پشم، کنف و لینن.

10. ایجاد رطوبت

در قسمت های پر استفاده خانه مانند اتاق خواب، کیفیت هوا بسیار مهم است. ترکیبی از مرطوب نماینده، تهویه و هوای تازه مقدار رطوبت اتاق خواب را در حالت 45 درصد قرار می دهد که برای خواب شبانه ایدئال است.

11. قرار گرفتن حداقل در برابر سموم

کیسه های خشک شویی را قبل از ورود به خانه دور بیندازید تا هر گونه به جامانده پرکلرواتیلن؛ یک حلال معمولی خشک شویی و سرطان زا را به راحتی از بین ببرید. در واقع باید از هر چیز پلاستیکی دوری کنید. مقصر اصلی فتالات ها گروهی از مواد شیمیایی سمی هستند که برای نرم شدن و افزایش انعطاف پذیری پلاستیک ها استفاده می شوند. این مواد در مواد آرایشی، پارچه ها، اسباب بازی بچه ها و هزاران محصول خانگی دیگر به کار می روند.

12. داشتن هود با کیفیت

روشن کردن اجاق گاز بدون تهویه مانند تنفس در هوای شهر در اوج ساعت شلوغی است. اغلب فقط هنگامی که چیزی را می سوزانیم هود را روشن می کنیم اما هر نوع حرارتی ذراتی را در هوا پخش می نماید. خریدن وسایل و پیشخوان های شیک خوب است اما هیچ چیز بهتر از صرف هزینه برای خرید یک هود با کیفیت که عملکرد موثری داشته باشد نیست.

13. یک پنجره باز

هوای فضای درون خانه دو تا پنج برابر بیشتر از هوای بیرون آلاینده های شیمیایی دارد. چسب برای چسباندن وسایل استفاده شده، مواد شیمیایی در وسایل چرمی، رنگ ها، چوب و بازدارنده های شعله که در هر چیزی از وسایل برقی تا پارچه و محصولات فوم پلی یورتان وجود دارد همگی یک ترکیب سمی را ایجاد می نمایند.

14. کم نور بودن نورهای تند و زننده

از نورهای قرمز برای نورهای شب استفاده نموده و دو تا سه ساعت قبل از خواب به صفحه نمایش نگاه نکنید. وسایل الکترونیکی ای که صفحه نمایش و لامپ های LED کم مصرف دارند، مقدار قرار گرفتنمان در معرض نور آبی را افزایش می دهند که همین مساله باعث می گردد بدن ملاتونین کمتری فراوری کند. ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می نماید.

منبع: Readers Digest, Readers Digest Canada

منبع: دیجیکالا مگ

به "14 وسیله که در خانه های ارگانیک پیدا می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 وسیله که در خانه های ارگانیک پیدا می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید