27 پیغام پنهان و ارجاعی فیلم ثور: عشق و تندر

به گزارش وبلاگ ماکارون، تمام فیلم های مارول کاملا پر از پیغام های پنهان هستند و ثور: عشق و تندر هم از این قاعده مستثنی نیست. فرانچایز ثور پر از فراز و نشیب بوده و دو فیلم ثور و ثور: دنیای تاریک نتوانستند آن طور که مارول امیدوار بود عمل نمایند.

27 پیغام پنهان و ارجاعی فیلم ثور: عشق و تندر

این استودیو از تایکا وایتیتی دعوت کرد تا اساسا این سری را با ثور: رگناروک دوباره زنده کند. این فیلم با موفقیت خارق العاده ای همراه بود و بیش از 850 میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخت و تحسین تماشاگران و منتقدان را کسب کرد. بنابراین تعجبی نداشت که استودیوی مارول باز هم از وایتیتی در فیلم چهارم استفاده کند.

هشدار: در این متن، داستان فیلم ثور: عشق و تندر لو می رود

ثور: عشق و تندر همه عناصر رگناروک را به اوج خود می رساند و علاوه بر این، تداوم دنیای سینمایی مارول را به طور موثرتری کنترل می نماید و جین فاستر با بازی ناتالی پورتمن را در نقش مایتی ثور و در یک خط داستانی که مستقیما از کمیک بوک جیسون آرون برگرفته شده، بازمی گرداند. پورتمن این بار فقط یک دختر پریشان نیست، بلکه به یک قهرمان تبدیل می شود و هیجان بیشتری را به دنیای سینمایی مارول می آورد و ثور اودینسون را با شعله ور شدن دوباره احساسات قدیمی مات و مبهوت می نماید.

این روایت طبیعتا به این معناست که تداوم در این فیلم کمی مهم تر از ثور: رگناروک است. علاوه بر این، وایتیتی این بار بعضی از محبوب ترین داستان های کمیک دهه گذشته را زنده و سعی می نماید که بیشتر به آن ها احترام بگذارد. در نتیجه، ثور: عشق و تندر حاوی تعداد زیادی پیغام پنهان و ارجاعات مختلف است.

27. خط داستانی گور سلاخ خدایان مستقیما از کمیک ها اقتباس شده است

گور سلاخ خدایان با بازی کریستین بیل شخصیت شرور ثور: عشق و تندر و روحی شکنجه شده است و از این بابت که خدایان برای نجات جان عزیزانش مداخله ننموده اند، ناراحت است. تایکا وایتیتی داستان اصلی گور را از کمیک شماره 6 ثور: خدای تندر ساخته جیسون آرون و بوچ گیس اقتباس نموده است، اگرچه او تمرکز این خط داستانی را صرفا به رابطه بین گور و دختر در حال مرگش محدود می نماید. این روایت یک مقدمه قدرتمند و احساسی برای فیلم است و کاری می نماید تا بینندگان انگیزه گور را به طور کامل درک نمایند.

26. نکروسورد در فیلم دقیقا مانند نسخه کمیک خودش است

گور به واسطه نکروسورد، تیغه ای باستانی که از سپیده دم زمان سرچشمه می گیرد و قدرت کشتن خدایان را دارد به ورطه فساد کشیده شده است. نکروسورد سلاح سنتی گور در کمیک ها است و از نال، خدای سیمبیوت ها، موجودی که از قبل از هستی بر کیهان حکومت می کرد، ریشه می گیرد. نال خشمگین از بیگ بنگ و اقدام سلستیال ها برای گردش کهکشان ها، نکروسورد سیاه را به عنوان سلاحی برای کشتن آن ها ایجاد کرد. جالب این جاست که نکروسورد عشق و تندر دقیقا همچون نسخه کمیک خود است.

25. قلمرو سایه

دنیای سینمایی مارول با گره زدن قدرت نکروسورد به قلمرو سایه، این سلاح را به طرز ماهرانه ای تغییر داده است. قلمرو سایه به عنوان سطحی جداگانه از وجودیت معرفی می شود که در آن نوری سفید از همه رنگ ها ساطع می شود (که همین موضوع موجب می شود تا دیالوگ جین فاستر در فیلم یعنی بیا رنگین کمان را به ارمغان آوریم تا حدودی مفهومی پنهان داشته باشد). در کمیک ها، قلمرو سایه جایی بود که به وسیله ماموران نال، موجوداتی که به عنوان اساتید روح شناخته می شوند، تسخیر شد. این نیروها از نظر مفهومی بسیار شبیه به موجوداتی هستند که گور در طول فیلم آن ها را کنترل می نماید.

24. حضور کوتاه جاناتان برو در فیلم

در این فیلم، تایکا وایتیتی به جاناتان برو، بازیگر نیوزلندی نقشی کوتاه به عنوان راپو، خدایی که نگرش تندش نسبت به پرستشگرانش، گور را وادار می نماید تا از نکروسورد استفاده کند، می دهد. برو پیش از این در فیلم ما در سایه ها چکار می کنیم با وایتیتی همکاری نموده بود. راپو یک شخصیت اختصاصی است که برای ثور: عشق و تندر خلق شده و هیچ ریشه ای در کمیک ها ندارد.

23. بازگشت بعضی از بازیگران در قالب نقش های کوتاه

ناتالی پورتمن تنها شخصیت سابق دنیای سینمایی مارول نیست که در ثور: عشق و تندر به این مجموعه برمی شود. نگهبانان کهکشان نیز حضوری کوتاه دارند. آن ها آخرین بار در حال پرواز به فضا به همراه ثور و در سرانجام انتقام جویان: بازی سرانجامی دیده شده بودند. بنابراین حضور آن ها باعث ایجاد حس تداوم در این آثار می شود.

با این حال، شگفت آورتر آن جاست که شخصیت های ثانویه دو فیلم اول ثور نیز در این فیلم نو ظاهر می شوند. دارسی لوئیس با بازی کت دنینگز و اریک سلویگ با بازی استلان اسکاشگارد تنها افرادی هستند که جین فاستر درباره سرطان خود با آن ها صحبت نموده است و علاوه بر آن ها، لیدی سیف با بازی جیمی الکساندر نیز در این پروژه حضور دارد. غیرمنتظره ترین صحنه مرتبط به هیمدال با بازی ادریس البا است که وقتی جین به والهالا می رود ظاهر می شود.

22. پل های اینشتین-روزن

ثور: عشق و تندر جین فاستر را به عنوان یکی از مشهورترین دانشمندان زمین معرفی می نماید. جین وقتی می بیند که یک بیمار سرطانی در حال خواندن کتابش است، درباره پل های اینشتین-روزن با او صحبت می نماید. بیفراست یک نوع از پل انیشتین-روزن است و همین موضوع نشان می دهد که چرا جین درک خوبی از کرمچاله ها دارد. توانایی طوفان شکن در احضار بیفراست یکی از بخش های اساسی طرح داستان و پیغامی پنهانی و بسیار مهم است.

21. بازگشت به نیوآسگارد

فیلم ثور: عشق و تندر به نیوآسگارد، واقع در شهر تونزبرگ می پردازد. این مکان واقعی به طور کلی به عنوان قدیمی ترین شهر نروژ شناخته می شود و از نظر داستانی، تاریخچه آن به مردم آسگارد در دنیای سینمایی مارول گره خورده است. فلش بکی در ثور نشان داد که اودین حدود سال 1000 بعد از میلاد، آسگاردی ها را به جنگ علیه غول های فراست در تونزبرگ سوق داد و رد اسکال ها فرقه ای از پرستندگان اودین را پیدا کردند که تسرکت را همان طور که در کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام جو دیدیم، پنهان نگه می داشتند. به نظر می رسد ثور: عشق و تندر حدسیات هواداران را تایید می نماید و اودین در نزدیکی تونزبرگ و در جریان ثور: رگناروک درگذشته است.

20. سنگ های ابدیت

نیوآسگارد به یک جاذبه توریستی بزرگ تبدیل شده است. در قسمت اول خانم مارول شاهد جزئیات اطراف تونزبرگ بودیم. تماشا بستنی فروشی با نام سنگ های ابدیت در آن اطراف و در فیلم ثور: عشق و تندر در نوع خود جالب است. انسان ها همواره تمایل داشته اند که با تراژدی با شوخ طبعی برخورد نمایند و واضح است که این ویژگی در میان آسگاردی ها نیز وجود دارد.

19. حضور غیرمنتظره هم اتاقی ثور

تایکا واقعیتی در حین فیلم برداری ثور: رگناروک تعدادی سکانس کوتاه را فیلم برداری کرد که در آن ها، ثور اودینسون با هم اتاقی اش به نام داریل (با بازی دیلی پیرسون) زندگی می کرد. این صحنه ها ربطی به خط داستانی مارول نداشتند و به عمد از جدول زمانی دنیای سینمایی مارول حذف شده اند. در کمال تعجب، پیرسون در فیلم ثور: عشق و تندر، دوباره نقش داریل را در یک صحنه بسیار کوتاه و سریع و به عنوان یک راهنمای تور بازی می نماید.

18. تکرار ترفند تایکا وایتیتی با بازیگران آسگارد

تایکا وایتیتی ترفند فیلم ثور: رگناروک را با گروهی از بازیگران و در قالب یک برنامه که در واقع به خلاصه داستان فیلم می پردازد تکرار می نماید. مت دیمون، لوک همسورث و سم نیل بازمی گردند و به ترتیب نقش های خود یعنی لوکی، ثور و اودین را ایفا می نمایند. این بار ملیسا مک کارتی نیز در نقش هلا آن ها را همراهی می نماید. شاید بسیاری از بینندگان متوجه نشوند اما بن فالکون، شوهر واقعی مک کارتی و کارگردان سینما نیز در این برنامه حضور دارد.

17. بزهای فیلم از کمیک ها الهام گرفته شده اند

در این فیلم، شاهد دو بز جادویی اودینسون هستیم. در اساطیر اسکاندیناویایی، ارابه ثور به وسیله دو بز به نام های تنگریسنیر و تنگنیوستر کشیده می شود. مارول این ایده را در سال 1976 و با معرفی مجدد بزهای ثور اقتباس کرد. اکنون این بزها به دنیای سینمایی مارول راه یافته اند و البته کمی تفاوت دارند و از خود صداهای خاصی درمی آورند.

16. قربانیان برگرفته از کمیک ها

این فیلم با نمایش قربانی گور یعنی فالیگار، یک تصویر خاص را مستقیما از کمیک ها اقتباس می نماید. این صحنه از کمیک شماره 3 ثور: خدای تندر به قلم و تصویرگری جیسون آرون و اساد ریبیک برداشته شده و سرنوشت غم انگیز فالیگار را نشان می دهد. این تصویر عملا در این فیلم تکرار شده و تنها تغییر آن، حضور کورگ است. در کمیک ها، فالیگار به عنوان خدای حامی مرزهای کهکشانی معرفی می شد که ظاهرا برای تفریح با سیاه چاله ها کشتی می گرفت.

15. چرا ثور و جین فاستر نظرات متفاوتی درباره مدت زمانی جدایی از یک دیگر دارند؟

جین فاستر و ثور بر سر مدت زمانی که از هم جدا بوده اند اختلاف نظر دارند. جین مدت زمان سه یا چهار سال را حدس می زند اما ثور شمارش بسیار دقیق تری دارد: هشت سال و هفت ماه و شش روز. علت مشخصی برای این اختلاف وجود دارد. جین در میان افرادی بود که در فیلم انتقام جویان: جنگ ابدیت از بین مردم رفتند و او پنج سال را از دست داده است.

این دیالوگ برای قرار دادن فیلم در جدول زمانی دنیای سینمایی مارول کلیدی است و نشان می دهد که داستان فیلم در سال 2024 یا 2025 روایت می شود و آن ها پس از ثور: رگناروک از هم جدا شده اند. هم چنین رمان جستجوی کیهانی: جلد دوم اثر براندون اسنایدر نباید به عنوان مرجع دنیای سینمایی مارول در نظر گرفته شود، زیرا طبق آن کتاب، جین از بشکن تانوس جان سالم به در برده بود.

14. تماس ثور با نیک فیوری به وسیله قابلیت شماره گیری سریع

فلش بک های ثور: عشق و تندر نشان می دهند که ثور در طول مدتی که روی زمین بود، با نیک فیوری به وسیله قابلیت شماره گیری سریع ارتباط برقرار می کرد. رابطه بین جین و ثور در آن مدت تیره و تار بود و معین این که این تصاویر در کجای جدول زمانی دنیای سینمایی مارول قرار می گیرند سخت است. با این حال فیوری سال ها قبل از جدایی ثور و جین در کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان و در سال 2014 خود را از نظرها پنهان کرد. جالب این جاست که ثور نام خانوادگی فیوری را در گوشی خود به اشتباه به صورت Furry ثبت نموده است.

13. بچه های بازیگران در ثور: عشق و تندر

ثور: عشق و تندر دارای چندین صحنه درباره بچه ها آسگاردی است. تایکا وایتیتی در واقع از بچه ها واقعی بعضی از ستارگان فیلم، از جمله: پسر کریس همسورث، تریستان در نقش ثور جوان و دوقلویش ساشا در نقش یکی از مردم آسگارد که به وسیله گور ربوده شده بود استفاده کرد. الف و آمالا میلیپید بچه ها ناتالی پورتمن نیز در میان آسگاردیان ربوده شده هستند. بچه ها خود وایتیتی، کاینگا و متوا نیز در آن صحنه ها حضور دارند. حتی بچه ها کریستین بیل، املین و جوزف نیز در جمع بازیگران هستند. ایندیا رز، دختر کریس همسورث، نقش لاو، دختر گور را بازی می نماید که در سرانجام فیلم زنده می شود و ثور او را به فرزندخواندگی قبول می نماید.

12. اولین گرگینه دنیای سینمایی مارول

گرگینه ها در حال تبدیل شدن به بخشی از دنیای سینمایی مارول هستند و ثور: عشق و تندر به طرز ماهرانه ای برای اولین بار آن ها را به نمایش می گذارد. در این فیلم کودکی را می بینیم که نشان می دهد یک لیکان است (نوعی از گرگینه ها). هم چنین در میان آن ها یک میداسیان وجود دارد که احتمالا از همان نژاد معروف با قدرت تبدیل اشیا به طلا است. این موضوع واقعا عجیب به نظر می رسد، چرا که هرگز نژادی به نام میداسیان در کمیک ها وجود نداشته است. البته بینندگان در دکتر هو شاهد این گونه از موجودات بوده اند.

11. کلاغ های اودین

ارجاعات متعددی به کلاغ ها در این فیلم وجود دارد. برای مثال، والکری به جلساتی که ممکن است مرتبط با کلاغ ها باشند اشاره می نماید. در جایی دیگر، ثور نیز ادعا می نماید تیمش با سرعت کلاغ های اودین سفر خواهد نمود. این جملات به کلاغ های اودین، مونین و هوگین اشاره دارند که در فیلم های قبلی ثور دیده شده اند. در کمیک ها، کلاغ ها به اودین این امکان را می دهند تا وقایع سراسر دنیا را مشاهده کند.

10. تیم خدایان ثور

ثور در طول فیلم تصور می نماید که یک تیم رویایی از خدایان را برای مقابله با گور شرور گرد هم می آورد. او چندین خدای کلیدی را هم از کمیک ها انتخاب می نماید:

زئوس (با بازی راسل کرو)، که خود را بزرگ جلوه می دهد اما در نهایت ثابت می شود که حرفی برای گفتن ندارد.

هرکول پسر زئوس با بازی برت گلدشتاین که اولین حضور رسمی خود در دنیای سینمایی مارول را در صحنه پس از تیتراژ فیلم ثور: عشق و تندر تجربه می نماید.

خدای مصری را که با پانتئون شوالیه ماه مرتبط است. را در کمیک ها، اولین خدا بود و او را به عنوان آتوم، یکی از خدایان انیاد می شناسند.

توماتاوئنگا، خدای جنگ مائوری که در کمیک ها با نام هاوایی کو شناخته می شود.

کتزالکوتل، مار پردار و خدای آسمان در پانتئون آزتک که در کمیک ها و برای نبرد با دشمنان کیهانی با ثور همکاری نموده است.

9. شهر قدرت مطلق

ثور به شهر قدرت مطلق می رود، جایی که بزرگ ترین خدایان در به اصطلاح شورای خدایان جمع می شوند. شورای خدایان بارها در کمیک ها مورد اشاره نهاده شده، اگرچه مکان دیدار آن ها تنها در کمیک های جیسون آرون به تصویر کشیده شده است. شکل و شمایل این شهر در دنیای سینمایی مارول با طرح اصلی اساد ریبیک که در کمیک شماره 3 ثور: خدای تندر دیده شده بود، مطابقت دارد. ثور امیدوار است که شورای خدایان گروه خدایان مد نظر او را تشکیل دهد. آن ها در موارد متعددی در کمیک ها این کار را انجام داده اند.

8. خدایان شهر قدرت مطلق

تعداد کمی از خدایان این شهر فرصت صحبت کردن پیدا می نمایند. در تیتراژ فیلم به آرتمیس و مینروا، اعضای پانتئون یونانی/رومی داستان های اساطیری و دنیای سینمایی مارول اشاره می شود. یکی از خدایان که در فیلم دیالوگ دارد، دیونیسوس (با بازی سیمون راسل بیل) است. او به پدرش زئوس یاری می نماید تا مجلس عیش و نوش بعدی را سازماندهی کند. تیتراژ فیلم هم چنین نام یک خدای آزتک، یک خدای الچه، یک الهه مائوری، یک خدای مایا، یک خدای جیدمورای و یک الهه مردگان را هم ذکر می نماید. هم چنین والکری و جین نیز در بین تماشاگران و در نزدیکی خدای پلنگ واکاندایی، باست نشسته اند.

7. تتوی لوکی بر روی بدن ثور

زئوس با قدرت خود لباس های ثور را از بدن او جدا می نماید و حضار با تماشا این صحنه از حال می روند. یک تتو به افتخار لوکی بر روی بدن ثور دیده می شود. تماشا ادای احترام به لوکی که در فیلم انتقام جویان: جنگ ابدیت درگذشته اما نقشش در دنیای سینمایی مارول هنوز به سرانجام نرسیده است، با توجه به حضور نسخه های دیگر او در چنددنیای در نوع خود جالب توجه است.

6. سلستیال های شهر قدرت مطلق

ثور، والکری و جین با یاری بیفراست از شهر قدرت مطلق فرار می نمایند. آن ها هنگام فرار از کنار دو سلستیال می گذرند که به نظر می رسد در اطراف شهر نگهبانی می دهند. این امکان وجود دارد که سلستیال ها نوع دیگری از خدایان فضایی در ثور: عشق و تندر باشند. بنابراین این موضوع به طور نامحسوسی به فیلم جاودانگان ارتباط پیدا می نماید که نشان داد سلستیال ها در واقع ریشه زندگی هستند. مجسمه های متعددی از سلستیال های دیگر در اطراف این شهر وجود دارند که یکی از آن ها در حین مبارزه فرو می ریزد.

5. لیوینگ ترایبیونال و واچر

نبرد نهایی بین ثور و گور در مرکز دنیا، در معبدی که به ابدیت اختصاص دارد، رخ می دهد. این عبادتگاه دارای مجسمه هایی است که به بعضی از قدرتمندترین موجودات کیهانی مارول، از جمله واچر و لیوینگ ترایبیونال تعلق دارند. لیوینگ ترایبیونال یک وجودیت تقریبا قادر مطلق است که در اولین فیلم دکتر استرنج مورد اشاره نهاده شد و هم چنین مجسمه دیگری از او نیز در لوکی مشاهده شد. او در واقع در دکتر استرنج در چنددنیای دیوانگی نیز ظاهر شد. در این صحنه بسیار کوتاه، استرنج و آمریکا چاوز در حالی که در اطراف چنددنیای پرسه می زدند از کنار او رد شدند.

4. معرفی ابدیت، آواتار کیهانی مارول

هدف گور استفاده از بیفراست برای رسیدن به ابدیت، تجسم همه چیز هست. شکل و شمایل ابدیت در فیلم به شدت از کمیک ها اقتباس شده، اگرچه در حقیقت کمی ساده تر است. ابدیت قبلا در نگهبانان کهکشان مورد اشاره نهاده شده بود. در آن فیلم، او در یک نقاشی دیواری از سنگ های ابدیت در کنار سایر آواتارهای کیهانی نمایش داده می شود.

3. میولنیر و جین فاستر

ثور: عشق و تندر نشان می دهد که هر بار جین از قدرت میولنیر استفاده می نماید، اثرات شیمی درمانی اش معکوس می شود. با این حال، میولنیر به نوعی جین فاستر را به عنوان ثور نو انتخاب نموده و حتی زمانی که جین در بیمارستان است احساس می نماید که به او احتیاج دارد. این صحنه در واقع ادای احترامی به شماره 704 کمیک مایتی ثور ساخته جیسون آرون و راسل داترمن است که در آن وقایع تقریبا به همین شکل پیش می روند. در کمیک ها، جین احساس می کرد که آسگارد به وسیله مانگوگ، موجودی که ماند گور از خدایان متنفر است نابود می شود.

2. دنیای روح

قهرمانان فیلم در مقابل ابدیت و در یک قلمروی کیهانی خارج از خود کیهان قرار می گیرند. این مکان به عنوان یک فضای خالی بزرگ نشان داده می شود که سطح آن پوشیده از آب است. نورپردازی این دو مکان فرق دارد اما باید گفت که این محیط به وضوح با دیدگاه تانوس درباره دنیای روح در جنگ ابدیت مطابقت دارد. تانوس آن جملات را برای نسخه جوان گامورا بیان می کرد. بینندگان فعلا منتظر نمایش دنیای روح به عنوان جلوه ای از وجودیت نبودند اما شباهت های بصری این دو مکان به سادگی قابل توجه است. این امکان وجود دارد که تانوس در آن موقع در واقع با یک آواتار کیهانی صحبت می کرد که شکل گامورا را به خود گرفته بود.

1. معرفی والهالا به عنوان زندگی پس از مرگ اسکاندیناویایی

صحنه پس از تیتراژ ثور: عشق و تندر نشان می دهد که جین فاستر شایسته ورود به والهالا، زندگی پس از مرگ اسکاندیناویایی است. این ایده مستقیما از کمیک شماره 706 مایتی ثور برداشته شده که در آن جین می میرد و در جلوی دروازه های والهالا ظاهر می شود. او در کمیک ها با جادوی اودین از مرگ نجات یافت اما دیگر کسی نیست که جین را در دنیای سینمایی مارول نجات دهد. با وجود تمام این موارد، این احتمالا سرانجام راه برای جین فاستر نیست. سریال شوالیه ماه قبلا امکان بازگشت از ابعاد زندگی پس از مرگ در دنیای سینمایی مارول را تایید نموده است. دنیای سینمایی مارول به این سادگی ها جین فاستر را از دست نمی دهد.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "27 پیغام پنهان و ارجاعی فیلم ثور: عشق و تندر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "27 پیغام پنهان و ارجاعی فیلم ثور: عشق و تندر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید