آرایشگران صرفا زنده مانی می نمایند

به گزارش وبلاگ ماکارون، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه مشهد با اشاره به آسیب های مالی وارد شده به این صنف و بیان این مطلب که کمر صنف آرایشگران خم شده است، گفت: بسیاری از آرایشگران که مستاجر بودند، امکان ادامه حیات را نداشتند و اقدام به جمع آوری واحدهایشان کردند. بعضی از این افراد رو به دلالی در حوزه های مختلف آورده و دیگران هم که هنوز سر پا مانده اند، اصطلاحا از جیب می خورند و صرفا زنده مانی می نمایند.

آرایشگران صرفا زنده مانی می نمایند

ابوالحسن نجفی در گفت وگو با وبلاگ ماکارون با اشاره به شیوع کرونا و تعطیلی های مکرر واحدهای آرایشگری بیان نمود: کرونا آسیب شدیدی به حوزه کار ما وارد کرد و از آنجایی که آرایشگرها ارتباط فیزیکی بسیار نزدیکی با مشتریان دارند و حتی برای بعضی کارها باید با مشتری به صورت نزدیک سروکار داشته باشند، با شیوع کرونا مجبور به تعطیلی شدند. در زمان هایی هم که تعطیل نبودیم، به علت ترسی که از کرونا وجود داشت، افراد خیلی کم به آرایشگاه ها مراجعه می کردند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال ما همواره در اسفندماه و روزهای انتهایی سال، از 8 صبح تا حدود 3 بامداد و حتی تا لحظه خود تحویل سال مشغول به کار و فعالیت بودیم و مشتری مراجعه می کرد، اما در 29 اسفندماه 98 واحد صنفی من تنها یک مشتری داشت. شرایط تا زمانی که شیوه دستورالعمل های بهداشتی ابلاغ شد و مردم با رعایت پروتکل ها آشنا شدند به همین صورت پیش رفت.

نجفی با بیان این مطلب که آسیب های وارد شده به صنف آرایشگران بسیار گسترده است، بیان نمود: خیلی از همکارانی که واحد ملکی متعلق به خودشان نبود و مستاجر بودند، امکان ادامه حیات در حوزه صنفی شان را نداشتند و مجبور به تعطیل کردن واحدهایشان شده اند.

وی با اشاره به اعطاء وام های کرونایی به واحدهای آسیب دیده، گفت: کمتر از 2 درصد واحدهای صنفی آرایشگری توانستند این وام که بین 12 تا 16 میلیون تومان بود را دریافت نمایند. حدود 3000 عضو پروانه دار داریم و بسیاری از افراد هم پروانه کسب ندارند. اعضاء اتحادیه زمانی که به وبسایت اعلام شده برای وام مراجعه می کردند، وقتی به مرحله دریافت کد ملی می رسید با پیغام منفی روبرو می شدند که وام به آن ها تعلق نمی گیرد؛ حتی به واحد خود من که کارگر بیمه شده هم دارم وام تعلق نگرفت. سایت هم تعریف شده بود و مرکزی برای پاسخگویی وجود نداشت که سوال کنیم چرا این وام به افراد تعلق نمی گیرد.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه مشهد بیان نمود: فشار اقتصادی زیادی به صنف آرایشگران وارد شد و اصطلاحا از جیب می خوریم. همکاران ما صرفا زنده مانی می نمایند، در صورتی که آرایشگری شغلی است که تمامی افراد جامعه به خدماتش احتیاجمندند و افراد نمی توانند آرایشگاه نروند. پیش از ایام کرونا درآمدها تا حدودی قابل قبول بود و زندگی افراد می گذشت و امکان پرداخت اجاره ها وجود داشت، اما از سال 98 با این افزایش قیمت ها که به گفته مسئولان تورمی کشنده است، درآمدهای ما هم شدیدا کاهش یافته و کمر صنف آرایشگران خم شده است و امکان ادامه حیات وجود ندارد. افراد با مشقت امورات زندگی خود را می گذرانند.

وی اضافه کرد: بعضی از همکارانی که واحدهای صنفی شان را تعطیل نموده بودند، مجددا به این شغل بازگشتند اما شرایط خوبی ندارند و بلاتکلیف و معلق هستند؛ همین مساله باعث می گردد تا آمار دقیقی از تعطیلی ها نداشته باشیم. بعضی از همکاران دیگر هم به سمت دلالی رفتند که متاسفانه همین دلالی در حوزه های مختلف کشورمان را دچار مشکل نموده است.

نجفی با تاکید بر اینکه نرخ رسمی آرایشگران از سال 97 تا به امروز هیچ تغییری ننموده است، اظهار کرد: البته دو نگاه در حوزه قیمت گذاری ها حاکم است؛ بعضی مسئولین می گویند که آرایشگرها حتما باید یک دستمزد معینی داشته باشند اما نظر ما و آرایشگران این است که اجازه دهیم خود مشتری انتخاب نماید که به کدام سالن مراجعه نماید و بر اساس نوع خدمات چه هزینه ای را پرداخت نماید. نظر اتحادیه این است که واحدهای صنفی از نظر استانداردها آنالیز شوند و بعد مثلا از یک مغازه در منطقه ای از شهر که اجاره بالایی را پرداخت می نماید پرسیده گردد که با چه مقدار از دستمزد امکان ادامه حیات و چرخاندن چرخ مجموعه وجود دارد و آن نرخ ثبت شده و در یک برگه در واحد صنفی نصب گردد؛ زمانی که مشتری به واحد آرایشگاهی می رود، قیمت ها را ببیند و اگر خواست بنشیند یا اگر تمایلی نداشت به واحد دیگری مراجعه نماید.

وی ادامه داد: قیمت یک کت شلوار در یک فروشگاه یک و نیم میلیون تومان است اما فروشگاهی دیگر کت شلوار 15 میلیون تومانی دارد؛ در آرایشگاه هم همین است و مشتریان باید انتخاب نمایند اما متاسفانه بعضی مسئولین که یا درک صحیحی ندارند یا ذی نفع هستند که قیمت ها کنترل شده باشد یا تصور می نمایند این طور به نفع مردم است، می خواهند یک نرخ به اجبار به واحدها تحمیل گردد که اشتباه است و از رشد و رقابت سالم جلوگیری می نماید و امکان پیشرفت را می گیرد.

نجفی توضیح داد: قبلا آرایشگاه ها فقط اصلاح سر را انجام می دادند اما امروزه خدمات مختلفی ارائه می گردد و مثلا یک آرایشگاه در خارج از کشور برای خدماتش 100 دلار دریافت می نماید، در حالی که بعضی از واحدهای صنفی ما در داخل کشور هم امکان ارائه چنین خدماتی را دارند و چرا مشتریان برای دریافت خدمات ممتاز باید به ترکیه، دوبی و ... مراجعه نمایند. جدیدا این تغییرات دارد حاصل می گردد، آرایشگران خدمات شان را به روز رسانی نموده اند و متوجه شده اند که آرایشگری فقط قیچی زدن نیست. در کنارش باید خدمات دیگری هم باشد تا آرایشگران بتوانند برای آینده زندگی خود، حداقل هایی را تامین نمایند و در دوران کهولت سن و بازنشستگی، مسائل افراد قدیمی تر این صنف را نداشته باشند.

وی اضافه کرد: آرایشگری که 30 سال با سختی کار فراوان فعالیت نموده است، از کار افتاده و با بیماری های مختلفی از جمله آرتروز گردن، دیسک کمر و ... روبرو می گردد. دولتمردان باید فکری نسبت به حمایت از شغل های سخت داشته باشند. بیشتر واحدهای صنفی ما در منطقه ها کم برخوردار و ضعیف تر شهری است؛ منطقه های که اجاره مکان نسبتا مقرون به صرفه تر است و جوانانی که شغل ندارند با گذراندن یک دوره فنی حرفه ای اقدام به تاسیس آرایشگاه می نمایند. آرایشگری شغلی است که جان را با نان معامله می نمایند. بعضی مشاغل واقعا سختی کار کمتری دارند.

نجفی با اشاره به شرایط بیمه ای فعالین صنف آرایشگری اظهار کرد: بسیاری از افراد امکان پرداخت حق بیمه را ندارند؛ درصد بیمه خیلی بالا است. در سال 89 که یک آنالیز آماری صورت گرفت، تنها 6 درصد از همکاران ما بیمه بودند و 94 درصد دیگر از بیمه که احتیاج اولیه زندگی است، بهره مند نبودند.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه مشهد با اشاره به گرایش جوانان به شغل آرایشگری گفت: این شغل پتانسیل جذب بالای جوانان را دارد و چنانچه حمایتی صورت گیرد، می تواند اشتغال فراوانی ایجاد کند. امیدواریم مسئولان همفکری داشته باشند و ضمن حمایت از این شغل، امکان رقابت سالم را فراهم نمایند تا فضای توسعه به وجود بیاید.

نجفی در پاسخ به سوالی درباره بیشترین دلایل مراجعه مردم به اتحادیه و موضوع اصلی شکایت های مراجعان بیان نمود: خوشبختانه جامعه هشیار است و از آنجایی که مردم تورم در بخش های مختلف اعم از قیمت برنج، گوشت، میوه و ... را در یک سال اخیر می بینند، شاکی اقتصادی نداریم و فشاری به آرایشگران نمی آورند. تنها یک مشکل در حوزه اصناف اطراف حرم مطهر رضوی داریم که بعضی از کسبه نگاهِ دلاری به مشتریان خارجی دارند و هزینه بالاتری از زائران خارجی دریافت می نمایند که بارها هم به این افراد تذکر داده ایم. فردی که به مشهد و زیارت می آید و خدماتی را در اطراف حرم دریافت می نماید، باید منصفانه باشد و نباید کسبه از نگاه انصاف خارج شوند؛ چراکه بازتاب این کار در سطح کشور یا حتی برای مسافران خارجی خوب نیست. بیشتر شکایت های ما مربوط به حریم حرم است که امیدواریم اصلاح گردد و زائری که به مشهد می اید با خاطره خوش بازگردد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مراجعه آرایشگران به کلاس های خارج از کشور و امکان برگزاری دوره های با کیفیت در داخل کشور گفت: بخشی از وظایف اتحادیه برگزاری کلاس های آموزشی است و پیش از شیوع کرونا دوره های مختلفی برگزار می کردیم اما در طی یک سال و نیم اخیر دوره ای برگزار نشده است. مشهد قطب آرایشگری کشور است و برترین آرایشگران و مدرسین را در مشهد داریم که در نقاط مختلف کشور دوره برگزار می نمایند و چرا آرایشگران ما باید هزینه نمایند و در دوره های آرایشگری خارج از کشور شرکت نمایند که از نظر زبان هم ممکن است مشکل داشته باشند و آن دوره ها کارآمدی بالایی هم نداشته باشد. امیدواریم با فروکش کردن کرونا بتوانیم دوره هایی را با اساتید مجرب برگزار کنیم که همکاران ما از مشهد خارج نشوند و با کمترین هزینه، دوره های تخصصی اصلاح و کوتاه کردن مو، پاکسازی صورت و پوست، ماساژ سر و صورت را طی نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آرایشگران صرفا زنده مانی می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرایشگران صرفا زنده مانی می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید