اجرای طرح ترافیک چه تاثیری بر مرگ ومیر کرونا دارد؟
به گزارش وبلاگ ماکارون، پژوهشگران با انجام یک مطالعه تاثیر اجرا و یا عدم اجرای طرح ترافیک را بر موارد تایید شده، موارد مشکوک، موارد مرگ و میر ناشی از کووید-19 و بعلاوه کیفیت هوای تهران، آنالیز کردند.
به گزارش وبلاگ ماکارون، تهران پرجمعیت ترین و یکی از آلوده ترین شهرهای ایران است. ساکنان شهر تهران ممکن است به علت وسایل نقلیه، جمعیت و تردد زیاد جاده ای در مقایسه با سایر شهرها در معرض خطر بیشتری باشند. بیشتر کشورها از جمله ایران برای جلوگیری از شیوع کووید-19 اقدامات پیشگیرانه ای را انجام داده اند.
در سال های اخیر، دو طرح ترافیکی برای کاهش آلودگی هوا و محدودیت استفاده از خودرو در شهر تهران اجرا می گردد. در زمان شیوع کووید-19 در تهران، به ویژه در سه ماهه اول سال، عدم اجرای طرح ترافیک به عنوان راهکاری برای حفظ فاصله اجتماعی به وسیله ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران مطرح شده است. هدف از این کار، محدود کردن تعاملات اجتماعی، کاهش سرعت توسعه و جلوگیری از شلوغی در وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، سیستم حمل و نقل سریع اتوبوس (BRT) و مترو بود.
با توجه به همین مسئله، پژوهشگران با انجام یک مطالعه تاثیر عدم اجرا و اجرای طرح ترافیک بر موارد تایید شده، موارد مشکوک، موارد مرگ و میر ناشی از کووید-19 و کیفیت هوای تهران را آنالیز کردند.
برای انجام این مطالعه، داده های کیفیت هوا شامل غلظت روزانه مونو اکسید کربن، ازن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، ذرات معلق کوچک تر از 10 میکرومتر و ذرات معلق کوچک تر از 5 میکرومتر و ذرات معلق کوچک تر از 2.5 میکرومتر از 21 ایستگاه پایش کیفیت هوا متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، جمع آوری شد. فرایند کیفیت هوا در دو مرحله اجرای طرح ترافیک (از هفت تا 29 اسفند 1398 و از 17 خرداد تا 10 مرداد 1399) و عدم اجرای طرح ترافیک (اول فروردین تا 16 خرداد 1399 و 11 مرداد تا 15 مرداد 1399) مورد آنالیز نهاده شد.
بعلاوه داده های موارد تاییدشده روزانه، موارد مشکوک روزانه و موارد مرگ ومیر روزانه ناشی از کووید-19 در کلان شهر تهران در بازه زمانی هفت اسفند 1398 تا 15 مرداد 1399 از پایگاه اطلاعاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمع آوری شد.
آنالیز های این مطالعه نشان داد که میانگین غلظت تمامی آلاینده های هوا در زمان عدم اجرای طرح ترافیک، در مقایسه با دوره اجرای طرح ترافیک، کاهش چشم گیری داشته است. بعلاوه معین شد که عدم اجرای طرح ترافیک، در کاهش موارد تایید شده روزانه، موارد مشکوک و مرگ و میر ناشی از کووید-19 مؤثر بوده است.
به گفته پژوهشگران این مطالعه، سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران، به علت تردد روزانه چهار تا پنج میلیون مسافر، بسیار شلوغ است و رعایت فاصله فیزیکی-اجتماعی مناسب در آن امکان پذیر نیست. به همین علت، سیستم حمل و نقل عمومی به افزایش شیوع بیماری یاری می نماید. بر همین اساس عدم اجرای طرح ترافیک احتمالاً عامل مؤثری در کاهش موارد تأیید شده، موارد مشکوک و مرگ و میر ناشی از کووید-19 بوده است.
بعلاوه این محققان معتقدند که عدم اجرای طرح ترافیک، کیفیت هوای تهران را به اندازه قابل توجهی بهبود بخشیده است. بعضی از مطالعات اعلام نموده اند که آلودگی هوا می تواند خطر ابتلا به ویروس های تنفسی را با مهاجم تر کردن عوامل بیماری زا و تأثیر بر سیستم ایمنی، افزایش دهد.
یافته های این مطالعه حاکی از آن است که بین اجرا نشدن طرح ترافیک و کاهش خطر ابتلا به کووید-19 ارتباط معناداری وجود دارد. با توجه به این که در بازه زمانی عدم اجرای طرح ترافیک، کیفیت هوا در شهر تهران بهبود یافته بود؛ می توان از آن به عنوان رویکردی برای کاهش شیوع کووید-19 در کلان شهر تهران استفاده کرد.
در انجام این تحقیق معصومه رحمتی نیا، انوشیروان محسنی بندپی، عباس شاهسونی، وجیه حسن زاده، شهریار بزازپور و زهرا نامور؛ پژوهشگران دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مصطفی هادئی از گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران، احمد جنیدی جعفری و مجید کرمانی از مرکز تحقیقات فناوری بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران، علیرضا رئیسی از دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، علیرضا زالی از دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مریم یاراحمدی از وزارت بهداشت و مهدی عموئی ترک محله از گروه مهندسی شیمی و مواد دانشگاه نظربایف، قزاقستان در این مطالعه مشارکت داشتند.
یافته های این مطالعه مهرماه 1399 به صورت مقاله علمی با عنوان تأثیر عدم اجرای طرح ترافیک تهران بر کیفیت هوا و مرگ و میر و عوارض ناشی از کووید-19 در نشریه Journal of Air Pollution and Health زیر نظر انجمن علمی بهداشت محیط ایران، منتشر شده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا