اجرای مطالعه بالینی واکسن کوبایی کرونا در ایران مجوز گرفت

به گزارش وبلاگ ماکارون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: مطالعه فاز سوم واکسن کرونای سوبرانا (مشترک بین کوبا و پاستور ایران) کد اخلاق گرفت.

اجرای مطالعه بالینی واکسن کوبایی کرونا در ایران مجوز گرفت

به گزارش وبلاگ ماکارون به نقل از ایرنا، در این مطالعه واکسن سوبرنای کرونا ساخت کوبا که از نوع پروتئین نوترکیب (از ناحیه RBD) با دو دوز تزریقی (با و بدون دوز سوم بوستر)، است در ایران آنالیز می گردد.

بر اساس این گزارش مطالعه فاز سوم بالینی واکسن سوبرنا به صورت دو سو کور و روی جمعیت 18 تا 80 سال در ایران انجام می گردد.

واکسن سوبرنا ساخت یک شرکت کوبایی است که فاز اول و دوم مطالعه بالینی انسانی آن در این کشور صورت گرفته و قرار است فاز سوم مطالعه بالینی ایران علاوه بر کوبا در کشورهای ایران و مکزیک نیز انجام گردد.

21 اسفند سال گذشته، 100 هزار دوز واکسن سوبرنای کوبا برای انجام فاز سوم مطالعه بالینی وارد ایران شد و قرار است بعد از انجام مطالعه این واکسن دو دوزه بر روی 50 هزار ایرانی و در صورت تایید نتایج مطالعات آن در انستیتو پاستور ایران به صورت مشترک و همزمان با کوبا فراوری گردد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشتر اعلام نموده بود: احتمالا از بین واکسن های کرونای فراوری داخل، واکسن کوبایی که در انستیتو پاستور ایران قرار است فراوری گردد، زودتر از بقیه به نتیجه می رسد.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز 21 اسفند 99 همزمان با ورود محموله 100 هزار دوزی واکسن سوبرنای کوبا به کشور اعلام نمود: محموله 100 هزار دوزی واکسن Soberana-02 برای انجام فاز سه مطالعه بالینی مولتی سنتریک مشترک انستیتو پاستور ایران و موسسه FinlayInstituto کوبا ، از جهت ونزوئلا به مقصد تهران بارگیری و به تهران ارسال شد.

به گفته او، مطالعه بالینی فاز 1 و 2 این واکسن تحت نظارت و اشراف انستیتو پاستور ایران در هاوانا با موفقیت صورت گرفته و با توجه به نتایج مطلوب فازهای 1 و 2، طبق تفاهم قبلی و در ادامه همکاری های قبلی و پلتفورم مشترک انستیتو پاستور ایران و موسسه فینلای کوبا فاز 3 مطالعه بالینی همزمان در دو کشور انجام و در صورت تایید نتایج نهایی، فراوری انبوه آن در دو کشور شروع خواهد شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: این واکسن با فناوری ساب یونیت پروتئین، بازفراوری نوترکیب بخشی از RBD اسپایک (آنتی ژن S) ویروس کووید19 کنژوگه با توکسویید کزاز به همراه اجوانت است و در دو دوز با فاصله 28 روز استفاده خواهد شد.

جهانپور 21 اسفند سال 99 گفت: مطالعه کارآزمایی بالینی این واکسن، در کوبا در روزهای اخیر شروع شده و در ایران، توسط انستیتو پاستور ایران در گام نخست همزمان در حداقل پنج دانشگاه علوم پزشکی خارج از پایتخت، در روزهای ابتدایی سال جدید، شروع می گردد و به محض تایید نتایج، فراوری آن در داخل کشور انجام می گردد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز شنبه (28 فروردین) اعلام نمود: تا به امروز 420 هزار دوز واکسن اسپوتنیک از روسیه، 650 هزار دوز واکسن از چین، 125 هزار دوز واکسن کوواکسین از هند، 700 هزار دوز واکسن آسترازنکا از کره جنوبی (از سبد کوواکس سازمان بهداشت جهانی) و در مجموع یک میلیون و 895 هزار دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تا به امروز، 376 هزار و 684 نفر دوز اول واکسن کرونا و 121 هزار و 803 نفر نیز دوز دوم این واکسن را در ایران تزریق نموده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 498 هزار و 487 دوز رسیده است.

منبع: جام جم آنلاین

به "اجرای مطالعه بالینی واکسن کوبایی کرونا در ایران مجوز گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای مطالعه بالینی واکسن کوبایی کرونا در ایران مجوز گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید