احراز هویت غیرحضوری، کوشش فناوران ایرانی برای کاهش رفت و آمد، برای مهار کرونا به تحقق دولت الکترونیک احتیاج داریم

به گزارش وبلاگ ماکارون، یک شرکت دانش بنیان پیروز به توسعه و راه اندازی اپلیکیشنی شده که احراز هویت به شکل غیرحضوری را برای کاربران ممکن نموده است.

احراز هویت غیرحضوری، کوشش فناوران ایرانی برای کاهش رفت و آمد، برای مهار کرونا به تحقق دولت الکترونیک احتیاج داریم

گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ ماکارون، طی سال های گذشته، به خصوص در امسال، علاقه مردم به ورود و مشارکت در بازار سرمایه کشور به طور چشمگیری افزایش یافته است. این علاقه روزافزون باعث شده که رشد بازار سرمایه بیشتر و بیشتر گردد. یکی از راه های اصلی سرمایه گذاری در بازار سهام، تأمین اقتصادی است که به وسیله بازار سرمایه صورت می گیرد، برای ورود به بازار سرمایه نیز ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام نمایند و مراحل احراز هویت را انجام دهند.

هر شخصی که بخواهد در بازار سرمایه فعالیت کند به کد بورسی احتیاجمند است. برای دریافت کد بورسی نیز باید احراز هویت به وسیله سامانه سجام صورت بگیرد. مراحل اولیه ثبت نام الکترونیکی است اما در پایان احراز هویت به صورت حضوری انجام می گردد تا ثابت گردد فرد حقیقی قصد ورود به بازار سرمایه و سرمایه گذاری را دارد. این امر قبل از شیوع کرونا نیز فعالیت زمان بری برای فرد به شمار می رفت.

احراز هویت به روش دیجیتال

بعد از شیوع کرونا در کشور کارگزاری ها و دفاتر پیشخوان تعطیل شدند و بعد از آغاز مجدد فعالیت ها به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی امکان انجام احراز هویت به روش قبلی وجود نداشت. بنابراین تصمیم بر آن شد که احراز هویت افراد به شکل دیجیتال و الکترونیک انجام گردد. یک شرکت دانش بنیان برای نخستین بار کشور پیروز به راه اندازی نرم افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی شده که احراز هویت افراد را به شکل غیرحضوری و به وسیله روش های دیجیتال انجام می دهد.

به گفته علی رسولی زاده، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان؛ زیرساخت های مورد احتیاج برای این اپلیکیشن با همکاری سازمان بورس آماده شد تا افراد بدون احتیاج به حضور فیزیکی در محل، احراز هویت را به شکل دیجیتال انجام دهند. فرایند احراز هویت الکترونیک با اتکا به هوش مصنوعی در بعضی کشورهای انجام می گردد.

احراز هویت الکترونیک چگونه انجام می گردد؟

در فرایند احراز هویت غیرحضوری، الگوریتم های بینایی ماشینی اطلاعات فرد را دریافت و با استفاده از پردازش تصویر و پردازش ویدئو از راه دور آنها را تجزیه و تحلیل می نمایند. درواقع این الگوریتم هوش مصنوعی همان کاری را انجام می دهد که اپراتور انسانی در فرایند حضوری انجام می دهد. اپلیکیشن احراز هویت غیرحضوری ابتدا از کاربر درخواست عکس می نماید، سپس عکس دریافت شده با تصاویر موجود در سامانه های حاکمیتی مقایسه می گردد تا تعیین گردد فردی که اقدام به احراز هویت نموده، شخص حقیقی است یا خیر.

در مرحله بعدی زنده بودن فرد و بلادرنگ بودن احراز هویت تشخیص داده می گردد. در این مرحله اپلیکیشن متنی را به صورت تصادفی فراوری می نماید و از کاربر می خواهد ویدئویی از خود در هنگام خواندن آن بگیرد و ارسال کند. الگوریتم های هوش مصنوعی این ویدئو را پردازش نموده و بینایی ماشینی تشخیص می دهد که فرد زنده است یا خیر. الگوریتم های تبدیل صوت به متن نیز تعیین می نماید که متن خوانده شده چقدر با متنی که به فرد داده شده، مطابقت دارد. در مرحله آخر نیز امضای فرد اخذ می گردد. بدین ترتیب هویت فرد بدون احتیاج به حضور در محل محرز می گردد.

500 هزار نفراحراز هویت غیرحضوری شدند

این اپلیکیشن علاوه بر احراز هویت، در حوزه بازار و سرمایه، بانک ها، اوراق بدهی، سکه و ارز اطلاع رسانی می نماید. همچنین در حوزه آموزش و آشنایی با بازار سرمایه، محتوای گوناگونی را در اختیار کاربران قرار می دهد. از زمان رونمایی این اپلیکیشن احراز هویت تا به امروز حدود 500 هزار نفر به صورت الکترونیک احراز هویت شده اند. این سامانه از امنیت کامل برخوردار است و استانداردهای امنیتی اپلیکیشن های اقتصادی در آن پیاده سازی شده است.

بعضی کشورها سال هاست که از احراز هویت غیرحضوری استفاده می نمایند، بنابراین استفاده از آن وقت کمتری از افراد می گیرد و فرایند انجام کارها را تسریع می بخشد. وجود چنین اپلیکیشن هایی نه تنها راهی برای کنترل و مهار همه گیری ها به شمار می رود بلکه گامی به سوی دولت الکترونیک است.

4021/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "احراز هویت غیرحضوری، کوشش فناوران ایرانی برای کاهش رفت و آمد، برای مهار کرونا به تحقق دولت الکترونیک احتیاج داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احراز هویت غیرحضوری، کوشش فناوران ایرانی برای کاهش رفت و آمد، برای مهار کرونا به تحقق دولت الکترونیک احتیاج داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید