استفاده بیش از سه ساعت از گوشی چه عارضه ای به همراه دارد؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، یک مطالعه به وسیله محققان برزیلی صورت گرفته چندین عامل خطر برای سلامت ستون فقرات را شناسایی نموده است، مانند نگاه کردن به صفحه نمایش برای بیش از سه ساعت در روز، نزدیکی چشم به صفحه نمایش و نشستن یا دراز کشیدن روی شکم.

استفاده بیش از سه ساعت از گوشی چه عارضه ای به همراه دارد؟

نتایج تازه ترین مطالعات دانشمندان برزیلی نشان می دهد نوجوانانی که بیش از سه ساعت در روز از گوشی های هوشمند استفاده می نمایند، بیشتر از کمر درد رنج می برند.

به لطف محبوبیت تلفن های هوشمند و تبلت ها و افزایش کانال های ویدیویی، بازی های رایانه ای و اپلیکیشن های آموزشی، بچه ها و نوجوانان زمان بیشتری را صرف تماشای صفحه نمایش گوشی می نمایند، معمولا با شرایط بدنی بد که می تواند باعث کمردرد و سایر مسائل گردد.

یک مطالعه به وسیله محققان برزیلی اجرا شده چندین عامل خطر برای سلامت ستون فقرات را شناسایی نموده است، مانند نگاه کردن به صفحه نمایش برای بیش از سه ساعت در روز، نزدیکی چشم به صفحه نمایش و نشستن یا دراز کشیدن روی شکم.

این مطالعه بر روی درد ستون فقرات قفسه سینه (TSP) متمرکز شد. ستون فقرات سینه ای در پشت قفسه سینه، بیشتر بین تیغه های شانه قرار داشته و از پایین گردن تا ابتدای ستون فقرات کمری امتداد دارد. داده های مورد تجزیه و تحلیل از نظرسنجی دانش آموزان دختر و پسر 14 تا 18 ساله در سال های اول و دوم دبیرستان در شهر بائورو، شهری میانه در استان سائوپائولو، به دست آمد.

یک پرسشنامه پایه در مارس-ژوئن 2017 به وسیله 1628 شرکت نماینده تکمیل شد که 1393 نفر از آن ها پرسشنامه پیگیری را در سال 2018 تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل شیوع یک ساله 38.4 ٪ را نشان داد و بروز یک ساله 10.1 ٪ (TSP نو فقط در آنالیز بعدی گزارش شده است. دختران بیشتر از پسران TSP را گزارش کردند.

عوامل خطر

TSP در گروه های سنی مختلف جمعیت عمومی در سراسر دنیا رایج است و شیوع آن بین 15 تا 35 درصد در بزرگسالان و 13 تا 35 درصد در بچه ها و نوجوانان است. رشد انفجاری در استفاده از دستگاه های الکترونیکی در طول همه گیری کووید 19 به وضوح این مشکل را بدتر کرد.

بر اساس تحقیقات متعدد، عوامل خطر مرتبط با TSP عبارتند از فیزیکی، فیزیولوژیکی، روانی و رفتاری، بعلاوه شواهد قوی از تاثیر فعالیت بدنی، عادات کم تحرکی و اختلالات روانی بر سلامت ستون فقرات وجود دارد. همه این عوامل به وسیله سازمان بهداشت دنیای (WHO) در آخرین آنالیز دنیای شواهد و دستورالعمل ها، حیاتی تلقی می شوند.

آلبرتو دی ویتا، محقق اصلی این مطالعه گفت: این مطالعه می تواند برای اطلاع رسانی برنامه های آموزش بهداشت برای دانش آموزان مدرسه، معلمان، کارکنان و والدین استفاده گردد.

به گفته ویتا این در راستای بعضی از اهداف پارامتر های برنامه درسی ملی و دستورالعمل های دولت برزیل برای مدارس میانهه است که طبق آن مدارس مسئول آموزش بهداشت هستند، از جمله شناسایی خطرات سلامت فردی و جمعی و مداخلات برای مبارزه با آن ها و نیز ترویج عادات خودمراقبتی با توجه به امکانات و محدودیت های بدن.

بر اساس این مقاله، اطلاعات در خصوص عوامل خطر برای TSP در دانش آموزان دبیرستانی مهم است، زیرا بچه ها و نوجوانان مبتلا به کمردرد غیرفعال تر هستند، پیشرفت تحصیلی کمتری داشته و مسائل روانی اجتماعی بیشتری دارند؛ علاوه بر این مطالعات کمتری در خصوص TSP نسبت به درد کمر و گردن اجرا شده است.

منبع: باشگاه وبلاگ ماکارون

منبع: فرادید

به "استفاده بیش از سه ساعت از گوشی چه عارضه ای به همراه دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده بیش از سه ساعت از گوشی چه عارضه ای به همراه دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید