افزایش خطر افسردگی با مصرف آنتی بیوتیک

به گزارش وبلاگ ماکارون، آنالیز نو پژوهشگران هلندی نشان می دهد که مصرف آنتی بیوتیک می تواند به آسیب پذیری در برابر احساسات منفی و بروز افسردگی منجر گردد.

افزایش خطر افسردگی با مصرف آنتی بیوتیک

به گزارش وبلاگ ماکارون ، آنالیز های کاترینا جانسون (Katerina Johnson) و لورا استینبرگن (Laura Steenbergen)، پژوهشگران دانشگاه لیدن (Leiden University) هلند نشان می دهد افرادی که طی سه ماه پیش از آزمایش، آنتی بیوتیک مصرف نموده اند، توجه بیشتری به حالات منفی چهره دارند.

این موضوع ممکن است شرح دهد که آنتی بیوتیک ها چگونه خطر ابتلاء به افسردگی را افزایش می دهند.

ایسنا به نقل از نوروساینس نیوز گزارش داده، پژوهش های پیشین نشان داده اند که استفاده از آنتی بیوتیک ها بر جمعیت میکروبی روده تأثیر منفی می گذارد. جانسون گفت: استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند اثرات بدی بر سلامتی ما داشته باشد. ما می دانیم که میکروبیوم روده در حیوانات و انسان ها نه تنها بر سلامت جسمانی تأثیر می گذارد، بلکه با مغز نیز در تعامل است و بر احساسات و شناخت تأثیر دارد.

جانسون و استینبرگن به آنالیز این موضوع پرداختند که آیا با توجه به این که شرکت نمایندگان اخیرا یک دوره آنتی بیوتیک مصرف نموده اند، تفاوت هایی در نحوه پردازش محرک های عاطفی آنها وجود دارد یا خیر.

شرکت نمایندگان، دانشجویان جوان و سالمی بودند که برای بیماری های نسبتا جزئی تحت درمان قرار داشتند. زمانی که آنها برای این پژوهش انتخاب شدند، عفونت بهبود یافته بود.

این پژوهش نشان داد افرادی که آنتی بیوتیک مصرف نموده اند، توجه بیشتری به حالات منفی چهره دارند. شرکت نمایندگان به ویژه به حالات غمگین چهره توجه بیشتری داشتند.

استینبرگن گفت: این یک روش رایج در روانشناسی برای مقدار گیری اندازه توجه افراد به بیان های احساسی مختلف است. این موضوع به ما امکان می دهد تا تغییرات ظریف را در نحوه پردازش محرک های عاطفی افراد تشخیص دهیم. ما می دانیم افرادی که بیشتر به احساسات منفی توجه می نمایند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های روانی مانند افسردگی و اضطراب هستند.

افزایش خطر افسردگی

پژوهش های پیشین نشان داده اند که حتی مصرف یک دوره آنتی بیوتیک می تواند خطر افسردگی و اضطراب را افزایش دهد. استینبرگن گفت: ما می دانیم که التهاب ناشی از عفونت، علاوه بر اختلال در میکروبیوم ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند بر مغز نیز تأثیر بگذارد.

جدیدترین مطالب

افسردگی پس از زایمان برای پدران هم رخ می دهد!

ولخرجی از نشانه های آلزایمر است!

درمان افسردگی با مواد روان گردان مجوز گرفت!

درمان افسردگی با قارچ های جادویی

وی اضافه کرد: با وجود این، پژوهش ها نشان داده اند که خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که عفونت آنها تحت درمان با داروهای ضد قارچی یا ضد ویروسی است، افزایش نمی یابد. این موضوع نشان می دهد که آنتی بیوتیک ها ممکن است یکی از دلیل های مرتبط با خلق منفی باشند. علاوه بر این، ما از آزمایش های حیوانی به این نتیجه رسیده ایم که آنتی بیوتیک ها می توانند نشانه های افسردگی را ایجاد نمایند.

جانسون گفت: این ارتباط بین درمان آنتی بیوتیکی و افزایش سوگیری منفی، نشان دهنده رابطه قوی بین سلامت جسمی و روانی است. آنتی بیوتیک ها معمولا تجویز می شوند و برای درمان عفونت های باکتریایی مهم هستند.

وی اضافه کرد: یافته های ما بر احتیاج به آنالیز بیشتر اثرات روانی بالقوه آنتی بیوتیک ها، به ویژه با توجه به تأثیر شناخته شده آنها بر میکروبیوم تأکید می نمایند.

این پژوهش، در مجله Physiology & Behavior به چاپ رسید.

منبع: خبرکانادا

به "افزایش خطر افسردگی با مصرف آنتی بیوتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش خطر افسردگی با مصرف آنتی بیوتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید