باتری سدیم آیون از سوی CATL معرفی گردید ، لیتیوم آیون کنار گذاشته می گردد؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، باتری سدیوم آیون آینده این صنعت خواهد بود. کاتل که یکی از عظیم ترین تامین کنندگان باتری های لیتیوم آیون برای عظیم ترین خودروسازان جهان از جمله تسلا و فولکس واگن است از باتری سدیم آیون رونمایی کرد.

باتری سدیم آیون از سوی CATL معرفی گردید ، لیتیوم آیون کنار گذاشته می گردد؟

وبلاگ ماکارون - CATL غول باتری سازی چین در حال برنامه ریزی برای ایجاد زنجیره تامین و آغاز تحویل فناوری نو سدیم آیون از سال 2023 است.

فناوری های انرژی پاک در اقتصاد جهانی اهمیت فزاینده ای پیدا نموده، از این رو تقاضا برای فلزات و عناصری همانند لیتیوم، مس، نیکل، کبالت و… افزایش خیره نماینده ای داشته است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده به وسیله آژانس بین المللی انرژی بیش از 30 درصد از تقاضا برای لیتیوم را باتری های خودروهای برقی تشکیل می دهد.

هر چقدر تقاضا بالا می رود، منبع یابی برای لیتیوم هم در سطح جهانی دشوارتر می گردد. از این رو سازندگان باتری همیشه در پی راه های جایگزین و کاهش احتیاج به لیتیوم هستند.

وقتی وقفه در تامین این فلزات و عناصر پیش می آید تاثیر بسیار شدیدی روی قیمت آنها می گذارد. طبعا هر چقدر هم تامین این عناصر دشوارتر می گردد، بر قیمت باتری های خودروهای برقی می افزاید.

مزیت باتری سدیم آیون

باتری های نو کاتل موسوم به سدیم آیون می توانند جایگزین مناسبی برای باتری های لیتیوم آیون باشند. طبق ادعای کاتل، مزیت باتری سدیم آیون این است که سریع تر شارژ می شوند و در دمای پایین به خوبی انرژی ذخیره شده را حفظ می نمایند.

نقطه ضعف سدیم آیون این است که چگالی انرژی در آن پایین تر از لیتیوم آیون است. به بیان ساده تر سدیم آیون در هر واحد حجم کمتری از انرژی را ذخیره می نماید.

یکی از مهم ترین دلایلی که چینی ها به سدیم آیون روی آورده اند این است که لیتیوم بسیار گران تر است و همچنان قیمت آن فرایند افزایشی دارد.

در عوض سدیم عنصری بسیار فراوان و بسیار مقرون به صرفه است. سازمان انرژی ملی چین دستورالعمل و سیاست های نو خود را در ماه آوریل 2021 معرفی نموده که در آن فناوری های باتری های سدیم آیون اولویت بالاتری پیدا نموده است.

حکومت چین بعلاوه مشوق هایی را برای تحقیقات در زمینه باتری های سدیم آیون در سال 2020 معرفی نموده بود. هو یانگ شنگ محقق انستیتوی فیزیک در آموزشگاه علوم چین در مصاحبه با شینگهوا گفته است: باتری های سدیم-آیون به نام ستاره ای نو در عرصه انرژی های نو، با شتاب زیادی در جاده صنعتی شدن پیش می رود و ممکن است انقلاب نوی در بخش انرژی به وجود آورد که چین در آن پیشگام و پیشرو خواهد بود. با این حال بعید است که به این زودی باتری های سدیم آیون جای لیتیوم آیون را بگیرند.

منبع: Reuters

منبع: بیت ران

به "باتری سدیم آیون از سوی CATL معرفی گردید ، لیتیوم آیون کنار گذاشته می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باتری سدیم آیون از سوی CATL معرفی گردید ، لیتیوم آیون کنار گذاشته می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید