برداشت نمک در روستای سرآقاسید از جمله میراث ناملموس چهارمحال و بختیاری است

به گزارش وبلاگ ماکارون، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، برداشت نمک در روستای سرآقاسید از جمله میراث ناملموس چهارمحال و بختیاری است.

برداشت نمک در روستای سرآقاسید از جمله میراث ناملموس چهارمحال و بختیاری است

فریده احمدی، کارشناس ثبت میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری درباره این عنصر فرهنگی که ثبت شده است، گفت: روستای سرآقاسید یکی از جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری است. یکی از چشم انداز های زیبای طبیعی این روستای پلکانی چشمه نمک است که در نزدیکی روستا قرار گرفته است و چشم انداز بسیار زیبایی را به وجود آورده است. این چشم انداز زیبا با کوشش و کوشش زنان روستا آراسته شده است که دلیری و قدرت زنان روستایی را نشان می دهد.

او ادامه داد: با گرم شدن هوا و کم شدن آب چشمه و به علت شوری زیاد آب آن، بلورهای نمک در اطراف چشمه به وجود می آیند. مردم روستا (زنان) در این فصل اقدام به برداشت نمک می نمایند و تا نیمه های فصل پاییز (زمان بارش باران) این کار ادامه پیدا می نماید. در واقع تهیه نمک خوراکی تبدیل به شغلی فصلی برای اهالی روستای سرآقاسید شده و یکی از مشاغل نادر روستایی در کشور ما است.

احمدی با بیان اینکه استخراج نمک خوراکی به وسیله زنان در روستای سرآقاسید کار ساده ای به نظر می رسد، در حالی که حتی مسیر دسترسی به چشمه نمک روستا ناهموار و بسیار سخت است، گفت: زنان روستا برای استخراج نمک باید مسیر صعب العبوری را طی نمایند تا به چشمه نمک برسند. هر یک از زنان روستا مطابق نوبت هفتگی که براساس تقسیمات قدیم خانوارها مشخص شده، ممکن است حق برداشت یک، دو یا سه حلب را داشته باشند.

کارشناس ثبت میراث ناملموس چهارمحال و بختیاری درباره چگونگی برداشت نمک در این روستا شرح داد: زنان محلی در مجاورت چشمه در دره، حوضچه های کوچکی را برای استخراج و تهیه نمک ایجاد نموده اند که در زبان محلی کَرت نامیده می گردد. در مرحله اول زنان با مشقت فراوان آب را از چشمه با حلب روغن بالا می آورند و آن را در این حوضچه ها می ریزند. پس از آن باید منتظر بمانند تا آب تبخیر شده و تنها نمک باقی بماند. زنان این مسیر سخت را چندین بار طی می نمایند تا نمک را جمع آوری نمایند. در نهایت، نمک را در کیسه ریخته و به خانه می برند.

او اضافه نمود: زمان های قدیم که از پلاستیک استفاده نمی شد برای اینکه نمک ها از زمین جدا شوند، با وسیله ای به نام بُهوم (بُهون) کوب روی آنها می کوبیدند که هم نمک ها از سطح زمین جدا گردد و هم سطح زمین محکم و صیقلی گردد تا نمک ها در آن فرو نرود. مرحله آخر کار، آسیاب کردن نمک با غلطک سنگی است. نمک آسیاب شده، نمکی آماده برای مصرف یا فروش است.

احمدی با اشاره به اینکه برداشت نمک در روستای سرآقاسید شهرستان کوهرنگ در بهمن سال 1401 با شماره 2809 در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده، گفت: مردم روستا بخشی از این نمک را برای مصرف خود و دام هایشان استفاده می نمایند و مقداری از آن را به فروش می رسانند و میتوان گفت فروش نمک خوراکی در روستای سرآقاسید یکی از منابع عایدی مردم محسوب می گردد.

منبع: همگردی

به "برداشت نمک در روستای سرآقاسید از جمله میراث ناملموس چهارمحال و بختیاری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برداشت نمک در روستای سرآقاسید از جمله میراث ناملموس چهارمحال و بختیاری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید