توضیحاتی درباره همزمانیِ واکسیناسیون آنفلوانزا و کرونا

به گزارش وبلاگ ماکارون، با توجه به تمرکز بر واکسیناسیون علیه بیماری کووید-19، متخصصان حوزه بهداشت در ایالات متحده آمریکا از مردم خواسته اند که تزریق واکسن آنفلوآنزا را هم کنار نگذارند.

توضیحاتی درباره همزمانیِ واکسیناسیون آنفلوانزا و کرونا

به گزارش وبلاگ ماکارون، متخصصان سلامت می گویند که موارد ابتلا به آنفلوآنزا در طول همه گیری کرونا به پایین ترین سطح کاهش یافته است.

ایالات متحده و اروپا زمستان گذشته موارد اندک ابتلا به این بیماری را گزارش نموده اند و در نیمکره جنوبی که فصل شیوع آنفلوآنزا را به تازگی پشت سر گذاشته هم مانند نیمکره شمالی موارد اندک ابتلا به این بیماری ثبت شده است.

اما با بازگشایی مدارس و مشاغل و از سرگیری سفرهای بین المللی، آنفلوآنزا می تواند بازگردد.

در این مطلب به گزارش یورونیوز و به نقل از آسوشیتدپرس، به بعضی از سوالات درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا همزمان با واکسیناسیون علیه کووید-19 پاسخ داده شده است.

- چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده می گوید تقریبا همه احتیاج به واکسیناسیون سالانه آنفلوآنزا دارند یعنی واکسیناسیون آنفلوآنزا از نوزادان شش ماهه شروع می گردد. با این حال بیماری آنفلوآنزا برای بزرگسالان بالای 65 سال، بچه ها خردسال، زنان باردار و افرادی که مبتلا به بیماری های خاص از جمله بیماری های قلبی و ریوی هستند خطرناک است و احتیاج به واکسیناسیون در این گروه ها بیشتر احساس می گردد.

- چرا سال جاری احتیاج به واکسیناسیون آنفلوآنزا داریم در حالیکه این بیماری در طول همه گیری، تهدیدنماینده نبوده است؟

محدودیت های کووید-19 مانند ماسک زدن و ماندن در خانه به ویژه برای بچه ها که بزرگترین عامل انتشار آنفلوآنزا هستند به وضوح باعث کاهش شیوع این بیماری شد. اما به محض اینکه ماسک ها برداشته شد، ایالات متحده با موجی غیرمعمول از بچه ها مبتلا به ویروس دیگری با نام سین سیشیال تنفسی در تابستان روبرو شد که در بیمارستان بستری شدند. این بیماری معمولا در زمستان بیشتر دیده می گردد. بنابراین، شرایط مشابهی هم ممکن است برای آنفلوانزا مخصوصا با سرد شدن هوا پیش آید.

- پیش بینی آنفلوآنزای زمستانی چیست؟

پیش بینی آنفلوآنزا بسیار سخت است. مدیر مرکز آنفلوآنزای سازمان جهانی بهداشت می گوید: آنفلوآنزا در پاییز سال جاری کمی بیشتر از گذشته در گردش است، از جمله در چین این بیماری افزایش داشته است.

وی تاکید نمود که ممکن است مردم کمی آسیب پذیرتر باشند چراکه قبل از همه گیری 15 تا 30 درصد از مردم هر ساله در معرض آنفلوآنزا قرار می گرفتند.

وی اضافه کرد: اگر آنفلوآنزا شیوع پیدا کند، فرصت بیشتری برای توسعه در این فصل خواهد داشت.

- چه زمانی باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنم؟

مقام های بهداشتی کشورها معمولا مردم را تشویق می نمایند که واکسن خود را تا سرانجام اکتبر (تا یک ماه آینده) دریافت نمایند.

- در صورت تزریق واکسن کووید-19 آیا واقعا احتیاج به تزریق واکسن آنفلوآنزا هم وجود دارد؟

واکسن های کووید-19 از ابتلا به ویروس کرونا و واکسن های آنفلوآنزا از ویروس آنفلوآنزا جلوگیری می نمایند. این دو همپوشانی ندارند اما می توانید در یک زمان هم مبتلا به کووید شوید و هم آنفلوآنزا یا پس از ابتلا به یکی از این بیماری ها به بیماری دیگر مبتلا شوید.

کالج پزشکان اورژانس آمریکا توصیه می نماید که از بیماری مضاعف دوری کنید و هر دو واکسن را بزنید. در حال حاضر واکسن کووید-19 برای افراد بالای 12 سال در دسترس است.

بعلاوه واکسن های آنفلوآنزا به مقدار واکسن های دیگر بیماری ها قدرتمند نیستند با این حال اگر افراد به آنفلوآنزا مبتلا شوند، در صورت واکسینه شدن در برابر آنفلوآنزا، احتمالا بیماری بسیار خفیفی را تجربه می نمایند.

- آیا می توانیم همزمان با تزریق واکسن کووید در همان روز واکسن آنفلوانزا را هم بزنیم؟

پاسخ مثبت است. مقام های بهداشتی آمریکا می گویند که خوب است که واکسن آنفلوانزا را همزمان با تزریق اولین دُز واکسن کووید-19 یا دُز تقویتی آن دریافت کنید.

- برترین واکسن آنفلوانزا برای دریافت چیست؟

آنفلوانزا به طور مرتب در حال تکامل است و واکسن سالانه برای مبارزه با این بیماری فراوری می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "توضیحاتی درباره همزمانیِ واکسیناسیون آنفلوانزا و کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحاتی درباره همزمانیِ واکسیناسیون آنفلوانزا و کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید