خبرنگاران پرورش کاکتوس های بیابانی

به گزارش وبلاگ ماکارون، کاکتوس های بیابانی همان کاکتوس های سنتی هستند. همان هایی که پوشیده از خار و مو اند و نقاشی کارتونی آنها را در همه جا می بینیم! اما به راستی روش صحیح پرورش آنها چیست؟

خبرنگاران پرورش کاکتوس های بیابانی

وقتی نام کاکتوس به گوش مان می خورد، تصویری که در فکر بیشتر ما نقش می بندد، عموما تصویر یک کاکتوس بیابانی است. این گیاهان خیلی مهربان نیستند! اگر شک دارید یکی از آنها را در دست بگیرید تا با تیغ های تیز خود از شما پذیرایی کند! اما به جای آن ظاهری خاص و خیره نماینده دارند و بعضی از آنها زیباترین گل هایی که می توانید در بین گیاهان ببینید را فراوری می نمایند.

همانطور که می توانید حدس بزنید، کاکتوس های بیابانی یکی از سرسخت ترین گیاهان هستند. اما این به آن معنی نیست که آنها را کاملا فراموش کنید و به حال خود رها کنید. امروزه گونه های بسیار مختلفی از آنها در فروشگاه ها به چشم می خورد که همگی شان احتیاجهای کم و بیش مشابهی دارند.

بعضی گونه های کاکتوس بعد از 3 تا 4 سال گل می دهند، بعضی زمان بیشتری احتیاج دارند و بعضی هم اصلا در داخل خانه گل نمی دهند.

به هر صورت، برای داشتن کاکتوس های بیابانی سرحال این چند نکته ساده را رعایت کنید و دیگر نگران آنها نباشید!

- نور

نور زیاد و قوی خورشید، به خصوص در فصل زمستان، برای داشتن کاکتوسی سالم لازم است. البته بعضی گونه ها ممکن است در برابر آفتاب شدید تابستان سوختگی پیدا نمایند.

- دما

در طول فصل رشد، کاکتوس بیابانی به هوایی گرم و خشک احتیاج دارد. در فصل زمستان، گیاه دماهای کمتری را ترجیح می دهد. بسیاری از کاکتوس ها، در زادگاه خود درون بیابان ها به هوای خیلی سرد شب های فصل زمستان عادت نموده اند. اما در کل بهتر است آنها را از معرض سرمای زمستان و بادهای سرد حفظ کنید.

- آبیاری

در فصل زمستان و بهار، زمانی که گیاه به چابکی رشد می نماید و گل می دهد، خاک کاکتوس تان را به محض خشک شدن آبیاری کنید. در هنگام آبیاری در این فصل، مطمئن شوید که تمام خاک گیاه به خوبی خیس شده است (برای اطمینان می توانید گیاه را تا زمانی که آب از سوراخ های زهکش گلدانش سرازیر گردد آبیاری کنید). در طول فصل زمستان که زمان استراحت گیاه است، آبیاری را تقریبا متوقف کنید، حتی می توانید تنها زمانی گیاه را آبیاری کنید، که نشانه های پژمردگی را در آن دیدید.

قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ های زهکش گلدان باز و به مقدار کافی هستند. اگر سوراخ ها ناکافی بودند، از طریق میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نگردد.

- خاک و تعویض گلدان

کاکتوس بیابانی را در خاک های مخصوص کاکتوسی که زهکشی خوبی دارند بکارید. اگر خاک کاکتوس مناسبی پیدا نکردید، خاک گلدان های معمولی را با مقداری مواد غیر ارگانیکی مانند پرلیت مخلوط کنید تا زهکشی و اکسیژن رسانی خاک بهبود یابد. همانطور که می دانید کاکتوس ها گیاهانی آرام رشد هستند و خیلی کم احتیاج به تعویض گلدان پیدا می نمایند. بعلاوه به خاطر داشته باشید بسیاری از گونه های کاکتوس در گلدانی که برایشان کوچک است، بهتر گل می دهند.

- کود دهی

برای کود دهی کاکتوس تان در فصل رشد، از کودهای مخصوص کاکتوس استفاده کنید.

- مسائل رایج

رایج ترین خطری که کاکتوس های بیابانی را تهدید می نماید، آبیاری بیش از حد زمستانه است. این مسئله باعث پوسیدگی ریشه، طوقه و یا نوک گیاه می گردد. اگر پوسیدگی در گیاه پیشرفت نموده است، ممکن است مجبور باشید قسمتی از گیاه را ببرید و گیاه جدیدی از آن به وجود آورید، و یا اگر بیماری پیشرفت زیادی نموده باشد، بهتر است کل گیاه را دور بیاندازید.

کاکتوس ها بعلاوه به حمله آفاتی مانند شپشک ها و کنه ها هم حساس هستند. برای درمان کاکتوس هایی که آغشته به این آفات شد اند از سموم مخصوص این آفات استفاده کنید. البته بهتر است از سموم ارگانیک استفاده کنید تا هم از شر این موجودات مزاحم خلاص شوید و هم به گیاه و محیط زیست تان آسیب کمتری برسانید. طرز تهیه سموم ازگانیک در مطالب قبلی بخش طبیعت آمده است، از آنها استفاده کنید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "خبرنگاران پرورش کاکتوس های بیابانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پرورش کاکتوس های بیابانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید