خبرنگاران ایجاد کتابخانه عمومی در 30 روستای خراسان شمالی

به گزارش وبلاگ ماکارون، بجنورد- خبرنگاران- مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی گفت: تا به امروز 30 کتابخانه عمومی در استان ایجاد شده که این میزان تنها 10 درصد روستاها این خطه را شامل می گردد.

خبرنگاران ایجاد کتابخانه عمومی در 30 روستای خراسان شمالی

علی محمد جهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ ماکارون گفت: تمامی روستاهای بالای هزار تا هزار و 500 خانوار باید کتابخانه عمومی داشته باشند که در این استان دست کم به 50 باب کتابخانه عمومی روستایی احتیاج است.

خراسان شمالی بیش از 800 روستا و آبادی دارد که جمعیت 100 روستای این استان بیش از هزار نفر و 176 روستا نیز جمعیت 500 تا 999 نفر دارد.

وی با بیان اینکه در سرانه فضای کتابخانه ای در کشور در ردیف دو تا سه هستیم اضافه نمود: با وجود این، بیشتر روستاهای با جمعیت بالا در این استان کتابخانه عمومی ندارند.

وی گفت: دولت تدبیر با ساخت 21 باب کتابخانه عمومی در خراسان شمالی، که 17 باب آن در روستاهای منطقه ایجاد شده، در فراهم کردن زیرساخت های فرهنگی و توسعه فرهنگ کتابخوانی در این استان نقشی کم نظیر ایفا نموده است اما هنوز فاصله تا استانداردها وجود دارد.

جهانی گفت: 44 درصد از جمعیت 863 هزار نفری خراسان شمالی در روستاها سکونت دارند از این رو نباید از گسترش فضاهای فرهنگی و کتابخانه ها غفلت گردد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی گفت: از سال 92 تا به امروز 21 باب کتابخانه عمومی جدید در این استان ایجاد شده که از این تعداد 16 باب در مناطق فاقد کتابخانه ساخته شده و پنج باب نیز جایگزین کتابخانه های قدیمی تر شده است.

جهانی گفت: تا سال 92 در مجموع 55 باب کتابخانه عمومی در استان وجود داشت که اکنون این تعداد به 70 باب رسیده است و پنج باب کتابخانه نیز شامل کتابخانه های شهری حصار، درق، شهید بهشتی و کتابخانه های روستایی دشت و قره مصلی جایگزین کتابخانه های پیشین شده است.

وی گفت: سرانه کتابخانه ای استان به ازای هر 25 هزار نفر جمعیت 2.03 کتابخانه است.

جهانی اضافه نمود: به طور میانگین هر باب کتابخانه روستایی بین پنج تا 6 هزار جلد کتاب دارد.

از مجموع 70 کتابخانه عمومی خراسان شمالی 40 باب در مناطق شهری و 30 باب در نواحی روستایی مستقر است.

کتابخانه های روستایی رباط شیروان، ارکان و گریوان بجنورد نیز آماده بهره برداری است که با در نظر دریافت آنها مجموع کتابخانه های عمومی استان به 73 باب می رسد که از این تعداد، 62 باب کتابخانه نهادی و 11 باب کتابخانه مشارکتی است.

با راه اندازی این سه مجموعه جدید در مجموع تعداد کتابخانه های روستایی خراسان شمالی به 33 باب می رسد.

این استان هم اکنون صندلی نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت در کشور داراست.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ایجاد کتابخانه عمومی در 30 روستای خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ایجاد کتابخانه عمومی در 30 روستای خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید