خبرنگاران چگونه می توان در بورس، مانع زدایی کرد؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، تهران- خبرنگاران- یک کارشناس می گوید: بازار سرمایه محلی است که معین قیمت در آن بر پایه عرضه و تقاضا انجام می گردد، هنگامی که بی اعتمادی شکل می گیرد یا ابهامات سیاسی و مالی در شرایط روز اتفاق می افتد، سهم های بازار در وضعیتی کمتر از ارزش ذاتی خود قرار می گیرند.

خبرنگاران چگونه می توان در بورس، مانع زدایی کرد؟

احمد اشتیاقی در گفت وگو با وبلاگ ماکارون در خصوص دلایل کاهش ارزش سهام گفت: به دلیل ابهامات سیاسی و مالی، سرمایه گذار نمی داند چه اتفاقی برای سهمی که خریده، خواهد افتاد؛ بنابراین کمتر از ارزش ذاتی، سهم خود را به فروش می رساند.

کارشناس بازار سرمایه با طرح این سوال که در این شرایط چه باید انجام داد؟ گفت: باید موانعی که وجود دارد هم در بخش تقاضا و هم عرضه، مانع زدایی شود. باید این موانع شناسایی شده و حذف شود تا تناسب بین عرضه و تقاضا را ایجاد کند و سهم ها زیر ارزش ذاتی خود مورد معامله قرار نگیرند. در شرایط امروز همه متفق القولند که بیشتر سهم های بازار، زیر ارزش ذاتی خود قرار گرفته اند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: به دلایل ذکر شده، اقبال جدیدی نسبت به بازار سرمایه وجود ندارد و زمانی که ورود نقدینگی متوقف می شود بازار دچار رخوت می شود. البته هر بازاری که جریان نقدی نداشته باشد، به این شرایط دچار خواهد شد.

اشتیاقی گفت: حبابی که سال 99 در بورس رخ داد و شاخص تا دو میلیون و صد بالا رفت و هنگامی که بازار سرمایه، وارد اصلاح شد، عده ای وارد متضرر شدند و این باعث شد به بازار سرمایه بدبین شوند، اعتماد این افراد از دست رفت به همین سبب به هر طریقی کوشش کردند سهام خود را بفروشند و از بازار خارج شوند.

منابع صندوق توسعه ملی برای تثبیت بازار

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه براساس قانون مصوبه سال 1394، صندوق توسعه ملی باید یک درصد از منابع خود را به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص دهد، اضافه نمود: اعلام شده که بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان صندوق توسعه ملی باید به صندوق تثبیت بازار سرمایه تخصیص دهد در حالی که تا به امروز تنها دو هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

به گفته وی، افزایش تقاضا و تقویت خریدار، با پرداخت این اعتبار صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه انجام می شود.

حمایت تسهیلاتی از فعالان بازار سرمایه

اشتیاقی توضیح داد: یکی دیگر از موانعی که حذف آن بازار سرمایه را پویا می نماید، این است که طبق مصوبه بانک مرکزی، امکان پرداخت تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی برای خرید سهام وجود ندارد، بدان معنا که یک شرکت هلدینگ سرمایه گذاری یا شخص حقیقی با منابع خوب که در بازار سرمایه دارد، نمی تواند به سیستم بانکی مراجعه نموده و بگوید این سهام من به عنوان وثیقه، تسهیلات ارایه دهید تا با آن اقدام به خرید سهام کنم.

به گفته وی، قانونگذار گفته برای اینکه وجوهی که بانک ها جمع آوری می نمایند، به صرفه بازار اولیه باشد، تسهیلات به شرکت های تولیدی ارایه می شود اما این وجوه تسهیلاتی به بازار ثانویه یا همان بازار سرمایه تعلق نمی گیرد.

اشتیاقی گفت: زمانی که بازار پایین تر از ارزش ذاتی خود قرار می گیرد، باید کسانی که فعال بازار سرمایه هستند به منابع دسترسی داشته باشند تا اجازه ندهند بازار زیر ارزش ذاتی خود حرکت کند. اگر این مانع توسط بانک مرکزی برداشته شود می تواند به بخش تقاضا یاری کند و باعث رشد بازار شود.

آزادسازی سهام عدالت تا یک سال متوقف شود

این کارشناس بازار سرمایه، شرایط سهام عدالت را نکته دیگری در بازار سرمایه عنوان نمود و شرح داد: شاید بهتر باشد سهام عدالت حداقل تا یک سال آینده برای فروش آزاد نشود چه در قالب خرده فروشی یا عمده فروشی. اکنون باید کوشش شود نه تنها نقدینگی از بازار خارج نشود بلکه وارد بازار سرمایه شود. در حال حاضر بازار احتیاج به نقدینگی دارد، هر چه بتوان نقدینگی وارد بازار کرد، یاری به بازار خواهد بود.

پیشنهاد کاهش مالیات از معاملات بازار سرمایه

اشتیاقی در ادامه با بیان اینکه دولت بابت معاملات و خرید و فروش هایی که در بازار سرمایه انجام می شود، نیم درصد مالیات اخذ می نماید، گفت: سال 97 برای اینکه بازار رونق بگیرد، اخذ مالیات از بازار سرمایه را از نیم درصد به یک دهم درصد کاهش دادند که بسیار موثر بود و باعث رونق بازار شد. اما از ابتدای سال 98، اخذ مالیات از خرید و فروش های بازار سرمایه به نیم درصد افزایش یافت. اکنون که بازار دوباره دچار رکود شده، اگر مالیات اخذ شده به یک دهم درصد کاهش یابد، به رونق و حرکت بازار یاری خواهد نمود.

اشتیاقی پس از تشریح تنظیم نقدینگی در بازار به موارد دیگری نیز اشاره نمود و اضافه نمود: هنگامی که نقدینگی به اندازه کافی در بازار وجود دارد، صف های فروش شکل نمی گیرد و سهامداران از ترس ریزش بیشتر سهم های خود را نمی فروشند. بنابراین طبق موارد گفته شده تقویت نقدینگی به وسیله حذف دو مانع ذکر شده می تواند محقق شود، آزادسازی سهام عدالت هم خود می تواند مانعی برای رشد بازار سرمایه باشد چرا که باعث خروج نقدینگی از بازار خواهد شد.

ابهام بازار نسبت به نرخ دلار

وی ادامه داد: حال می توانیم در خصوص موانع موجود در اقتصاد کلان صحبت کنیم. نکته اول این است که بازار نسبت به نرخ دلار ابهام دارد، نمی داند نرخ دلار قرار است چند باشد. باید برای بازار شفاف شود که قرار است چه اتفاقی برای دلار بیفتد. اگر هر نرخی برای دلار تثبیت شد، سال بعد و در چهار سال آینده چه اتفاقی قرار است برای آن رخ دهد، به عنوان مثال باید عدد دلاری را از اهالی اقتصاد به دست بیاوریم و با اجماع اقتصاددانان کشور در خصوص قیمت دلار، نرخ آن را مشخص و تثبیت کنیم.

اوضاع نرخ سود سپرده

اشتیاقی مانع بعدی بازار سرمایه را نرخ سود سپرده بانکی یا اوراق بدهی ذکر کرد که شرایط آینده آن روشن نیست و اضافه نمود: اکنون صحبت از این است که بانک ها نباید به سپرده یک ساله بیش از 16 درصد سود دهند، طبق مصوبه بانک مرکزی به سپرده های یک ساله 16 درصد سود و دو ساله 18 درصد تعلق می گیرد این در حالی است که بعضی بانک ها اکنون سپرده 20 درصد هم ارایه می دهند.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع نیز برای بازار سرمایه بسیار مهم است، گفت: باید اعلام شود سود سپرده چه عددی است و ارایه نرخ بالاتر توسط بانک ها امکانپذیر نیست، حتی می توان برنامه زمان بندی گفت که به عنوان مثال سالانه نرخ سود سپرده را می توان، نیم، یک یا دو درصد کاهش داد یا پس از انتها چهار سال نرخ بهره را پایین آورد.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها گفت: موارد ذکر شده ابهاماتی است که بازار سرمایه دارد و سرمایه گذار نمی تواند با اطمینان خاطر در بازار حضور داشته باشد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران چگونه می توان در بورس، مانع زدایی کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چگونه می توان در بورس، مانع زدایی کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید