خرید اینترنتی اقلام اساسی، نرخ ها را متعادل می نماید؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، بنابر مصوبه شورای عالی هماهنگی مالی سران قوا در سال 98، وظایف و اختیارات تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت واگذار شد که مهلت قانونی آن در تیرماه به انتها رسید و مجدد از دوم مرداد رسما تمامی اختیارات حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی و حفظ امنیت غذایی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد.

خرید اینترنتی اقلام اساسی، نرخ ها را متعادل می نماید؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، با واگذاری اختیارات قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی در راستای تنظیم بازار به وسیله بازاررسانی هوشمند محصولات کشاورزی بدنبال مهار گرانی و حذف واسطه های غیر ضرور است که براین اساس از 18 آبان توزیع اینترنتی مرغ و تخم مرغ در تهران آغاز شد که بنابر دستور وزیر جهاد کشاورزی از دهم آذر توزیع اینترنتی 5 قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن و شکر با قیمت مصوب تنظیم بازار در سامانه بازرگام عرضه و رایگان ارسال می گردد.

بنابر اعلام قادری فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی هیچ گونه محدودیتی در عرضه اقلام سامانه بازرگام وجود ندارد و برای جلوگیری از احتکار و دلالی برای هرشخص، محصولات را به مقدار مصرف سرانه سالیانه در نظر گرفتیم.

قادری فر اضافه نمود: هفته آینده عرضه بعضی اقلام لبنی به وسیله درگاه های اینترنتی میسر خواهد شد. کوشش داریم به وسیله عرضه اینترنتی، مسائل همه منطقه ها کشور را که عرضه محصولات اساسی در آن ها با چالش روبرو است، رفع کنیم.

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی عدم اجرای قانون انتزاع را عامل اخلال بازار و کمبود کالا دانست و گفت: وزارت خانه های جهاد کشاورزی و صمت جوابگوی مشکل به وجود آمده نبودند که با واگذاری تمام اختیارات از مزرعه تا سفره به وزارت جهاد کشاورزی، زنجیره فراوری تا سفره با یک فرمانده واحد کار خود را پیش می برد و باعث ایجاد آرامش در بازار خواهد شد.

ساداتی نژاد گفت: با دستور رئیس جمهور، کل اختیارات تا نظارت و بازرسی بازار و توزیع به وزارت جهاد کشاورزی محول شده و این فرماندهی واحد آرامش را به بازار باز می گرداند.

عرضه اینترنتی 5 قلم کالای اساسی در طرح تنظیم بازار

جاوید عربشاهی مشاور عالی سازمان مرکزی تعاون روستایی در مصاحبه با وبلاگ ماکارون، گفت: برای توزیع اینترنتی مرغ و تخم مرغ با نرخ مصوب از 11 آبان برای حضور استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان فراخوان دادیم که از 18 آبان در تهران، 28 آبان کرج و 30 آبان اصفهان این طرح آغاز شد.

وی اضافه نمود: بنابر دستور وزیر جهاد کشاورزی از 10 آذر توزیع روغن، شکر و برنج با نرخ مصوب در تهران آغاز شد که طی فراخوانی، 33 درخواست از شرکت های دانش بنیان و سایت های فروش در حال تایید صلاحیت هستیم تا بتوانیم از ظرفیت پلتفرم ها برای توزیع استانی استفاده کردیم.

عربشاهی ادامه داد: در حار حاضر عرضه مرغ و تخم مرغ تنظیم بازار در 6 شهر در حال اجرا است و از 10 آذر، توزیع روغن، برنج و شکر را در تهران آغاز کردیم که در هفته آینده به شهر های دیگر می رسد.

وی عرضه اینترنتی را راهی برای مهار گرانی و حذف دلالان و واسطه های غیرضرور برای نظارت و کنترل در بازار اعلام نمود و گفت: سازمان تعاون روستایی با هر یک از پلتفرم ها که سه شرط توزیع کالا ظرف حداکثر 24 ساعت بدست مصرف نماینده، ارسال رایگان و قابلیت جوابگویی به لحاظ لوجستیک و سرور را داشته باشد، همکاری می کنیم.

مشاور عالی سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: قیمت محصولات روغن، برنج و شکر در سامانه بازرگام اعلام شده است و همیشه محدودیتی در حوزه تامین کالا های اساسی نداریم.

به گفته عربشاهی، توزیع مرغ و تخم مرغ براساس احتیاج مشتریان عرضه می گردد و به هر مقداری که تقاضا باشد، کالا شارژ می گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: هماهنگی با پلتفرم ها را در سطح استان و شهرستان به وسیله بخش خصوصی پیش می بریم، بدین ترتیب براساس فراخوان اعلامی در هر استانی که توان عرضه دیجیتال به وسیله بخش خصوصی وجود دارد، کار آغاز می گردد.

وی با تاکید بر این مسئله که از تمامی ظرفیت پلتفرم ها که توان رعایت سه شرط را دارند، همکارس می کنیم، گفت: در کنار روش سنتی فروشگاه و مراکز عرضه فیزیکی، عرضه دیجیتال ابزاری برای کوتاه کردن دست واسطه و دلالان غیر ضرور و کنترل بازار است.

توزیع اینترنتی 300 تن تخم مرغ با نرخ مصوب

حمید رضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن مصاحبه با وبلاگ ماکارون، گفت: روزانه 300 تن تخم مرغ توزیع اینترنتی می گردد.

وی اضافه نمود: توزیع اینترنتی تخم مرغ با نرخ مصوب در 6 استان به وسیله پلتفرم های زیر نظر سازمان مرکزی تعاون روستایی انجام می گردد.

کاشانی قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ را 22 هزار تومان، هر شانه تخم مرغ 43 هزار تومان و بسته بندی 51 هزار تومان اعلام نمود و گفت: عرضه با نرخ های بالاتر تخلف است که متخلفان باید به تعزیرات معرفی شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: نرخ کنونی تخم مرغ درب مرغداری از قیمت مصوب ارزانتر است، اما متاسفانه در سطح خرده فروشی ها سود بیشتری لحاظ می نمایند، هر چند مغازه داران با نرخ مصوب تحویل می گیرند.

وی قیمت منطقی هر عدد تخم مرغ در خرده فروشی ها را 1500 تومان اعلام نمود و گفت: توزیع تخم مرغ به وسیله سامانه بازرگام با کمترین هزینه و نرخ مصوب بدست مصرف نماینده می رسد و به هر مقداری که احتیاج باشد، کالا ظرف 24 ساعت در اختیار متقاضی قرار می گیرد.

به گفته کاشانی، با افزایش توزیع اینترنتی کالا در نظر داریم که از هزینه و واسطه های غیرضرور در بازار جلوگیری کنیم.

انحصار در عرضه اینترنتی مانع تحقق اهداف می گردد

ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان گفت: توزیع اینترنتی اقلام اساسی در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر اجرا شده، هر چند هنوز امتحان خود را پس نداده است.

وی اضافه نمود: گرچه توزیع اینترنتی کالا ایده و فکر خوبی است، اما اثرات اجتماعی دیگر همانند خارج شدن چند 10 هزار نفر اصناف خرد را به همراه دارد.

قاسمی با تاکید بر این موضوع که بخش غیردولتی در طرح توزیع اینترنتی کالا باید نقش بیشتری ایفا نماید، گفت: دولت به جای عامل اجرا باید سیاست گذار و ناظر باشد چرا که در شرایط فعلی، سازمان تعاون روستایی رقیب بخش خصوصی است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به انحصار اقتصادی و نحوه اجرا سامانه بازرگام به نظر می رسد که در تنظیم بازار نتواند موفقیت چندانی داشته باشد؛ بنابراین با ایده کار موافق و نحوه اجرا مخالف هستیم که این امر احتیاج به بازنگری و اصلاح دارد.

وی در انتها گفت: نظارت حاکمیت و دولت بر توزیع کالا های اساسی باید بیش از الان باید باشد و تنها با نحوه اجرا مشکل داریم.

منبع: فرارو

به "خرید اینترنتی اقلام اساسی، نرخ ها را متعادل می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید اینترنتی اقلام اساسی، نرخ ها را متعادل می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید