خدمات آموزش وپرورش استثنایی به دانش آموزان با آسیب شنوایی

به گزارش وبلاگ ماکارون، تهران (پانا) - از سوی رئیس و کارشناس گروه برنامه ریزی آموزشی نوآموزان و دانش آموزان با آسیب شنوایی، خدمات آموزش وپرورش استثنایی به دانش آموزان با آسیب شنوایی تشریح شد.

خدمات آموزش وپرورش استثنایی به دانش آموزان با آسیب شنوایی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی، فاطمه رشنو رئیس گروه برنامه ریزی آموزشی نوآموزان و دانش آموزان با آسیب شنوایی در خصوص خدمات آموزشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی به بچه ها با آسیب شنوایی گفت: بچه ها با آسیب شنوایی می توانند از بدو تشخیص تحت پوشش سازمان آموزش وپرورش قرار بگیرند و والدین می توانند برای دریافت این خدمات به ادارات آموزش وپرورش استثنایی استان خود مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: محتوای آموزشی بچه ها زیر 4 سال شامل آموزش به والدین است و در کنار آن آموزش های تربیت شنوایی جهت تقویت گفتار و زبان و مهارت های برقراری ارتباط بچه ها هم به والدین داده می شود.

رشنو در ادامه گفت: بچه ها با آسیب شنوایی پس از 4 سالگی وارد دوره آمادگی 1 و 2 می شوند و آموزش های لازم مستقل را از معلم دریافت می کنند، پس از آن وارد دوره دبستان می شوند و دوره دبستان همانند آموزش دانش آموزان عادی 6 پایه دارد با این تفاوت که در پایه اول دبستان اگر دانش آموز توانایی داشته باشد در یک سال می تواند پایه اول دبستان را بخواند و اگر نیاز باشد برای تقویت گفتار و زبان پایه اول دبستان را در دو سال و در دو سطح مقدماتی و تکمیلی می گذراند.

وی اضافه کرد: در دوره دبستان کتاب زبان آموزی و جمله سازی برای 6 پایه تدوین شده است که این کتاب برای تقویت گفتار و زبان دانش آموزان در برنامه درسی دانش آموزان با آسیب شنوایی قرار داده شده است.

رئیس گروه برنامه ریزی آموزشی نوآموزان و دانش آموزان با آسیب شنوایی گفت: دانش آموزان با آسیب شنوایی که در مدارس خاص استثنایی تحصیل می کنند، پس از انتها دوره دبستان وارد دوره متوسطه اول می شوند و محتوای این دوره با آموزش عمومی یکسان است.

وی اضافه کرد: دانش آموزان با آسیب شنوایی در مقطع متوسطه دوره دوم می توانند وارد رشته های فنی حرفه ای و کاردانش شوند اما دانش آموزان با آسیب شنوایی که در مدارس تلفیقی فراگیر تحصیل می کنند می توانند در رشته های علوم انسانی و علوم تجربی و یا حتی ریاضی ممکن مشغول به تحصیل شوند.

وی با بیان اینکه در کنار کتاب های درسی دانش آموزان نرم افزارهای آموزشی جهت تسهیل در آموزش هم طراحی شده است، گفت: علاوه بر طراحی نرم افزار آموزش زبان انگلیسی پایه هفتم و هشتم در سال جاری نرم افزار آموزش زبان انگلیسی پایه نهم هم طراحی شده است و به زودی در مدارس توزیع می شود.

رشنو گفت: یکی از برنامه های واحد آموزش بچه ها آسیب دیده شنوایی، مناسب سازی تصویری کتاب های درسی این دانش آموزان است و برای آموزش و تفهمیم مطالبی که به صورت انتزاعی هستند و قابل درک و فهم نباشند از تصاویر بیشتری برای هر مفهوم استفاده شده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته کتاب های فارسی مناسب سازی شدند و فایل این کتب در بخش گروه آسیب دیده شنوایی سایت سازمان آموزش وپرورش استثنایی بارگذاری شده است و در سال جاری مناسب سازی کتاب های هدیه آسمانی هم در دستور کار است.

در ادامه فاطمه انصاری کارشناس آموزش نوآموزان و دانش آموزان آسیب دیده شنوایی به اقدامات اجرا شده در خصوص آموزش وپرورش بچه ها آسیب دیده شنوایی پرداخت و گفت: پوشش تحصیلی نوآموزان با آسیب شنوایی زیر 4 سال باهدف مداخله بهنگام طلایی، تغییر رویکرد آموزشی از رویکرد شفاهی به رویکرد محلی شامل آموزش شفاهی و زبان اشاره، توسعه رشته های مهارتی و تجهیز کارگاه های مهارتی و پوشش رشته های مهارتی هنرستان ها از طریق برون سپاری، فعالیت در مدرسه تلویزیونی در دوران کرونا، خدمات توان بخشی به دانش آموزان شامل گفتاردرمانی، تربیت شنیداری و مشاوره و خدمات حمایتی شامل کمک هزینه های کاشت حلزون و سمعک از جمله اقدامات اجرا شده سازمان آموزش وپرورش استثنایی برای دانش آموزان با آسیب شنوایی است.

وی در ادامه گفت: دانش با آسیب با شنوایی هم در مدارس خاص استثنایی و هم در مدارس عادی با نام طرح تلفیقی فراگیر مشغول به تحصیل هستند و برای تحصیل این دانش آموز در مدرسه تلفیقی فراگیر میزان افت شنوایی، توانایی دانش آموز جهت استفاده از به جای مانده شنوایی، مهارت های اجتماعی و همکاری والدین و معلم مدرسه پذیرا مدنظر قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش وپرورش هزینه هایی تحت نام خدمات حمایتی به دانش آموزان با آسیب شنوایی ارائه می دهد، گفت: این هزینه ها شامل کاشت حلزون به مبلغ 6 میلیون تومان، هزینه تعمیر قطعات کاشت حلزون به مبلغ 2 میلیون و پانصد هزار تومان، کمک هزینه خرید سمعک به مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان و کمک هزینه تعمیر سمعک به مبلغ 400 هزار تومان است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "خدمات آموزش وپرورش استثنایی به دانش آموزان با آسیب شنوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خدمات آموزش وپرورش استثنایی به دانش آموزان با آسیب شنوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید