خطر ابتلا به کرونا در کمین این دسته از بیماران

به گزارش وبلاگ ماکارون، خبرنگاران : ایلام - ایرنا - کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت ایلام گفت: درصد مردم دارای فشار خون بالا هستند اما بسیاری از افراد جامعه حتی پرسنل درمان از این بیماری زمینه ای خود مطلع نیستند و در معرض خطر کرونا نیز قرار دارند.

خطر ابتلا به کرونا در کمین این دسته از بیماران

دکتر اسد احسان زاده گفت: فشار خون بالا و دیابت بعنوان بیماری زمینه ای در رابطه با بیماری کرونا ذکر می شوند ولی آگاهی به این بیماری زمینه ای در جامعه بسیار پایین است.

وی در مورد بیماری دیابت اضافه نمود: چنانچه قندخون ناشتا 2 بار برابر 126 و بیشتر باشد با کسی که قند خون آن بالاتر است هیچ تفاوتی ندارد و بر اساس بعضی از نظریه ها این نوع قند خون را خطرناک تر از قند خون بالاتر می خوانیم.

دکتر احسان زاده تاکید نمود: عوارض این قند خون در چشم، کلیه، مغز، قلب، اعصاب محیطی و بسیاری از ارگان های بدن خود را آرام آرام نشان می دهد و در ابتدا بدون هیچ درد و تظاهری شکل می گیرد تا زمانی که عوارض کاملا مستقر گردد.

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام گفت: وجود بیماری های زمینه ای در بسیاری از افراد جامعه بخصوص 30 سال به بالا و میانسالان وجود دارد و باید احتیاط لازم را در مقابله با کرونا داشته باشند.

دکتر احسان زاده به بیماری کرونا اشاره نمود و اضافه نمود: بیماری کرونا دیگر برای همه جامعه شناخته شده است و بیشتر مردم با آداب و اصول پیشگری از بیماری نیز آشنا هستند اما این بیماری طول کشید و با صبر و حوصله جامعه ما همخوانی ندارد.

وی یادآور شد: ویروس همان ویروس است اما از لحاظ ژنتیکی جهش هایی داشته که سبب تغییرات در شرایط سرایت و سنین درگیری و مرگ و میر شده است و در واقع جامعه از این موضوع غافل هستند که باید بیشتر روی آن کار گردد.

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام گفت: در طول تاریخ همیشه تاریخ پاندمی هایی از بیماری های ویروسی وجود داشته و جهان گرفتار شده و میلیون ها نفر بر اثر بیماری های ویروسی جان خود را ازدست دادند اما تا به امروز ما آنها را تجربه نکرده بودیم.

دکتر احسان زاده اضافه نمود: قبل از کرونا بیماری هایی از جنس این ویروس بنام مرس و سارس شیوع یافت که قدرت کشندگی داشتند اما مرگ و میر آنها به اندازه کرونا نبود و کنترل شد.

وی توضیح داد: اما کرونا نمونه ای متفاوت از سایر بیماری ها است و در حال طول کشیدن است و نه تنها واکسنی برای آن ساخته نشده است بلکه داروی صد درصد موثری نیز برای این بیماری بدست نیامده است.

احسان زاده یادآور شد: داروهایی تجویز می گردد اما تاثیر صددرصدی ندارند و همانگونه که در آمار وارقام کشوری و استانی مشاهده می گردد تعداد مرگ و میر نسبت به آغاز بیماری که اطلاعی از آن نداشتیم نه تنها کمتر نشده بلکه در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه مرگ کشوری از 200 نفر در روز بالاتر رفته است، گفت: در استان نیز گاهی چهار تا پنج مورد فوتی ثبت می گردد بنابراین اهمیت بیان موضوع برای جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

تنها راه پیشگیری از کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی است

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام گفت: استفاده از ماسک بخصوص در محیط های دربسته و فضاهای کوچک، شست و شوی مکرر دست ها با صابون، استفاده از مواد ضدعفونی نماینده و رعایت فاصله اجتماعی ساده ترین راه برای پیشگیری از انتشار کرونا است.

دکتر احسان زاده اضافه نمود: بدلیل تغییر رفتار ویروس بچه ها، شیرخواران، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان همچنین افراد دارای بیماری زمینه ای بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند.

وی تاکید نمود: استفاده از مواد ضدعفونی نماینده و الکل نیز لازم است اما نه به اندازه شست و شوی دست چون باید به عوارض احتمالی استفاده از الکل در آینده توجه داشته باشیم همان شست و شوی مکرر دست ها بهترین راه کار و بهترین روش برای جلوگیری از انتقال بیماری است.

دکتر احسان زاده به آغاز فصل سرما اشاره نمود و گفت: با توجه به آغاز فصل سرما و روبرو شدن با انواع سرماخوردگی و بیماری های سیستم تنفسی رعایت فاصله اجتماعی در محیط کار و حتی منزل لازم است.

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام اضافه نمود: علائم سرماخوردگی ها علائم شبیه هم هستند و معین نیست سرماخورگی، کرونا، آلرژی یا آنفلوانزا است بنابراین با ظهور هرکدام از این علائم باید فاصله رعایت گردد.

دکتر احسان زاده گفت: همانگونه که دست دادن در جامعه برای جلوگیری از انشتار بیماری حذف شد باید رعایت فاصله اجتماعی نیز ملزم گردد حتی در خودروهای و عمومی که باید پنجره ها نیز برای جریان پیدا کردن هوا باشند.

ظرفیت بیمارستان ها تکمیل یا در حال تکمیل است

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام گفت: با آغاز فصل سرما حوادث مربوط به سیسیتم تنفسی در حال افزایش است و احتمال خطر بیشتر می گردد از طرفی نیز ظرفیت بیمارستان ها تکمیل شده یا در حال تکمیل است.

دکتر احسان زاده گفت: با افزایش تعداد بستری ها از ظرفیت نیروهای مسلح استفاده می گردد که این موضوع نشان دهنده بالا بودن بستری ها و کمبود تخت بیمارستانی است.

وی تاکید نمود: کادر درمان نیز توانایی استخدام نیروی جدید را ندارد و محدود است بنابراین وقتی بطور مکرر با تعداد بالای بیماری روبرو باشیم برخوردسطحی و عادی می گردد.

امیدی برای ساخت واکسن و داروی جدید کرونا در حال حاضر وجود ندارد

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام گفت: پیگشری از کرونا اصل مطلب است و هیچ امیدی به ساخت دارو، واکسن و درمان در حال حاضر نباید داشته باشیم جهش ویروس و تغییر رفتار آن از موانع کار و عدم ساخت واکسن است.

دکتر احسان زاده گفت: بعضی از مراکز جهان ساخت واکسن کرونا را اعلام کردند و در حال به نتیجه رسیدن هستند اما بعد از 6 ما هنوز خبری از ساخت واکسن نیست.

وی با بیان اینکه رقابت های غلط جهان بر سر امتیازهایی که بدنبال هر کشفی بدست می آید، گفت: با این شرایط همه چیز دست به دست هم داده که فقط بر روی پیشگیری و جلوگیری از انتقال بیماری کار کنیم.

مادران رکن اصلی خانواده هستند که بیشتر در معرض خطر کرونا قرار دارند

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام گفت: افرادای بدون علامت در جامعه با تردد در بیرون از خانه بیماری را انتقا ل می دهند خسارتی جبران ناپذیر برای خانواده ها ایجاد می نمایند.

دکتر احسان زاده تاکید نمود: مادران جزو ارکان اصلی خانواده هستند و چنانچه نسبت به این بیماری و رعایت پروتکل های بهداشتی بی تفاوت باشند خانواده هایشان آسیب جدی خواهنتد دید.

وی توصیه کرد: مردم باید بیماری را جدی تر بگیرند، از تجمعات غیر ضروری پرهیز نمایند و امیدواریم با صحت و سلامت از این دوران عبور کنیم و از خسارات بیشتری که تا به امروز ایجاد شده جلوگیری کنیم.

منبع: اقتصادنیوز

به "خطر ابتلا به کرونا در کمین این دسته از بیماران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر ابتلا به کرونا در کمین این دسته از بیماران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید