راهنمای خرید دوچرخه

به گزارش وبلاگ ماکارون، خرید و انتخاب هوشمند یک کالا زمانی شکل می گیرد که شما از قبل، درخصوص ویژگی های کلی آن محصول اطلاعات کاملی داشته باشید. خرید دوچرخه نیز همانند هر کالا یا وسیله دیگری احتیاجمند برخورداری از چنین اطلاعاتی است. حتی به جرات می توان گفت که با توجه به ویژگی های فنی متعدد و انواع دسته بندی های دوچرخه، احتیاج به اطلاعات شکل جدی تری به خود می گیرد. بر همین اساس در این راهنمای خرید دوچرخه سعی می کنیم با ارائه اطلاعاتی جامع و درعین حال ضروری، به شما در انتخاب دوچرخه دلخواهتان یاری کنیم تا در نهایت با انتخاب دوچرخه ای مناسب، از این ورزش مهیج لذت بیشتری ببرید.

راهنمای خرید دوچرخه

انواع دوچرخه

دوچرخه ها با توجه به محیط هایی که در آن استفاده می شوند، طراحی خاصی که دارند و همچنین جنسیت افرادی که از آن استفاده می نمایند، به چندین دسته مختلف تقسیم می شوند. در تقسیم بندی براساس نوع محیط قابل استفاده، دوچرخه ها به شکل زیر دسته بندی می شوند.

  • دوچرخه های شهری
  • دوچرخه های کوهستان
  • دوچرخه های هیبرید
  • دوچرخه های جاده ای
  • دوچرخه های کورسی
  • دوچرخه های Time Trial

البته در این تقسیم بندی، انواع دیگری از دوچرخه نیز وجود دارند که برای انجام حرکات نمایشی استفاده می شوند و عمدتا به نام دوچرخه های BMX شهرت دارند.

تقسیم بندی انواع دوچرخه بر اساس طراحی

نوع دیگری از تقسیم بندی دوچرخه براساس طراحی و نوع یاری فنر به کار رفته در آن صورت می گیرد و شامل دوچرخه های Hard Tail و Full Suspension است. Hard Tail معمولا به دوچرخه هایی گفته می شود که تنها دارای یک یاری فنر هستند یا یاری فنری ندارند.

Full Suspension به دوچرخه هایی گفته می شود که دارای یک یاری فنر در چرخ عقب هستند. این دسته از دوچرخه ها فریمی دوتکه دارند؛ به نحوی که دارای یک بخش مثلثی در قسمت جلوی دوچرخه و یک بخش دیگر در سمت عقب دوچرخه هستند.

تفاوت دوچرخه Hard Tail با Full Suspension

حال شاید این سوال برایتان پیش آید که برای خرید چه فرقی میان دوچرخه های Hard Tail و Full Suspension وجود دارد؟ اگر شما دوچرخه سواری حرفه ای نیستید، خرید دوچرخه Full Suspension با توجه به اینکه دارای یک یاری فنر دیگر در چرخ عقب است، تنها برایتان هزینه ای اضافه ایجاد می نماید. در چنین شرایطی، استفاده از دوچرخه های Hard Tail به صرفه است. دوچرخه های Full Suspension بیشتر برای حرکت فرود در مسیرهای کوهستانی استفاده می شوند تا به واسطه یاری فنر دومی که در چرخ عقب قرار دارند، فشار بسیار کمتری به دسته و چرخ ها منتقل شود.

تقسیم بندی انواع دوچرخه بر اساس محیط استفاده

تقسیم بندی انواع دوچرخه براساس محیط بیشتر به این جهت انجام می شود که دوچرخه سواران بتوانند با انتخاب دوچرخه ای مناسب، از راحتی بیشتری در زمان استفاده از آن برخوردار شوند. به بیان دیگر، در طراحی هر یک از این دوچرخه ها ویژگی هایی مدنظر قرار گرفته که آن دوچرخه را برای استفاده در محیط های مدنظر مناسب ساخته است.

دوچرخه شهری

دوچرخه های شهری معمولا دارای فریمی فلزی و سبک از جنس آلومینیوم و تایرهایی نازک و بدون آج هستند. این دوچرخه ها معمولا دنده یا یاری فنر ندارند. زاویه فرمان نسبت به زین و همچنین فاصله رکاب تا زین در این دوچرخه ها معمولا بیشتر از دوچرخه های کوهستان است که باعث خواهد شد کنترل دسته فرمان به شکلی راحت انجام شود؛ درعین حال برای حرکت در مسیرهای طولانی، به رکاب زدن های مدوام احتیاج نیست.

  • 3 قاعده مهم برای دوچرخه سواری در شهر

دوچرخه کوهستان

دوچرخه های کوهستان برخلاف دوچرخه های شهری، تایرهای پهن تری دارند. این تایرها معمولا دارای آج هایی هستند که باعث اصطکاک بیشتر با سطح زمین می شود تا از لیزخوردن دوچرخه در مسیرهای ناهموار و لغزنده جلوگیری شود. دوچرخه کوهستان باید دارای دنده باشد که دوچرخه سوار بتواند به یاری آن به راحتی در مسیرهای شیب دار یا صعب العبور حرکت کند. یکی از مهم ترین قطعاتی که در این دوچرخه ها استفاده می شود، دوشاخ است. در واقع دوشاخ این دوچرخه ها باید از فلزات مستحکمی ساخته شده باشد تا در صورت فراز و فرود های زیاد در زمان حرکت، از صدمه دیدن چرخ ها و قطعات متصل به آن جلوگیری کند.

دوچرخه هیبرید

دوچرخه های هیبرید به دوچرخه هایی گفته می شود که کاربردی شبیه به دوچرخه های کوهستان یا شهری دارند. درواقع این دوچرخه ها برای استفاده در هر دو محیط کاربرد دارند؛ با این تفاوت که نمی توان از آن ها برای کوه پیمایی استفاده کرد و تنها مناسب استفاده در دامنه کوه یا محیط هایی هستند که شیب کمتری نسبت به ارتفاعات کوهستان دارند. این دوچرخه ها ویژگی هایی نظیر دوچرخه های کوهستان دارند؛ فقط پهنای چرخ آن ها از دوچرخه های کوهستان کمتر است.

دوچرخه کورسی و جاده

بیشتر افراد دوچرخه های کورسی و دوچرخه های جاده را در دسته ای کلی به نام دوچرخه جاده تقسیم بندی می نمایند. شاید این اشتباه به دلیل اشتراکات فراوانی باشد که بین این دو دسته دوچرخه وجود دارد. دوچرخه های کورسی و دوچرخه های جاده (به استثنای دوچرخه های جاده های کوهستانی) معمولا به دنده یا یاری فنر احتیاجی ندارند. همچنین باید در بدنه این دوچرخه ها از موادی سبک استفاده شود تا به دوچرخه سوار در داشتن شتاب و سرعت بیشتر یاری کند. از تفاوت های اصلی این دو دسته دوچرخه، نوع تایرهایی است که در آن ها به کار می رود؛ به نحوی که دوچرخه های کورسی دارای تایرهایی نازک تر نسبت به دوچرخه های جاده هستند؛ به همین دلیل از یک دوچرخه کورسی نمی توان در مسیرهای جاده ای با مسافت طولانی استفاده کرد.

دوچرخه BMX

دوچرخه های BMX یا دوچرخه های Time Trial بیشتر برای مصارف ورزش کارانی ساخته می شوند که به ورزش دوچرخه سواری به صورت حرفه ای می پردازند. دوچرخه های BMX معمولا دارای سایز فریم هایی کوچک هستند. این دوچرخه ها هیچ نوع ترمز یا یاری فنری ندارند. بدنه دوچرخه های BMX عمدتا از موادی ساخته می شود که وزنی سبک و استحکامی زیاد داشته باشد تا به افزایش بیشتر سرعت برای حرکات نمایشی یاری کند.

دوچرخه Time Trial

دوچرخه های Time Trial نیز همانند دوچرخه های BMX برای مصارف حرفه ای و مسابقه های دوچرخه سواری تیمی طراحی شده اند. این نوع دوچرخه ها معمولا دارای فریم هایی بسیار کوچک تر نسبت به دوچرخه های جاده هستند و طوقه به کاررفته در ساخت آن ها عمق بیشتری دارد که به این دوچرخه ها سرعت بیشتری می بخشد.

مهم ترین نکاتی که برای خرید دوچرخه باید بدانید

برای این که بتوانید دوچرخه مناسبی برای خود تهیه کنید، دانستن این که به چه دوچرخه ای و برای چه محیطی احتیاج دارید، یکی از موارد بسیار لازم است. اما تنها دانستن این نکته نمی تواند به شما در انتخاب دوچرخه یاری کند و مواردی همچون وزن، سایز، قیمت و قطعات به کار رفته تاثیر زیادی بر کیفیت و بازدهی دوچرخه مورد نظر شما خواهند گذاشت.

1. وزن دوچرخه

وزن در انتخاب انواع دوچرخه اهمیت زیادی دارد. درواقع هر چه یک دوچرخه وزن کمتری داشته باشد، به شما در برخورداری از شتاب و سرعت بیشتر یاری خواهد نمود. امروزه سعی شده از موادی در ساخت فریم دوچرخه استفاده شود که به وزن بسیار کم آن بینجامد؛ به همین دلیل در ساخت بیشتر دوچرخه ها از آلومینیوم، کروم (کرومولی) یا کربن استفاده می شود که به دلیل قیمت کمتر آلومینیوم نسبت به دو نوع دیگر، استفاده از آن رواج بیشتری دارد.

2. سایز دوچرخه

هر دوچرخه نسبت به سایز فریم و سایز چرخ یا طوقه ای که در آن استفاده شده، برای افراد مختلف با ویژگی های فیزیکی گوناگون قابل استفاده است. دانستن مواردی از قبیل فاصله زین تا رکاب در حالت نشسته و ایستاده، فاصله زین تا فرمان و سایز چرخ در بین تمامی این موارد از اهمیت زیادی برخوردار است و به شما یاری خواهد نمود تا به یاری آن ها دوچرخه ی مناسب خود را انتخاب کنید. اولین قدم برای انتخاب دوچرخه در سایزی مناسب این است که از اندازه های مورداحتیاج خود اطلاعات کافی داشته باشید. قدم بعدی تطبیق اطلاعات سایز شما با جدول سایز بندی دوچرخه های مورد احتیاجتان است.

انتخاب دوچرخه در سایز مناسب برای بچه ها با نحوه انتخاب دوچرخه برای عظیمسالان تفاوت دارد. در این حالت باید قد و سن را با اطلاعات مربوط به سایز چرخ تطبیق داد تا در نهایت سایز دوچرخه مناسب پیدا شود.

3. هزینه

دوچرخه در بازه های قیمتی مختلف وجود دارد که دلیل عمده تفاوت قیمت ها به نوع قطعات به کاررفته در ساخت دوچرخه ها برمی شود؛ پس در ابتدا باید بدانیم که به چه نوع دوچرخه ای احتیاج داریم و در عین حال دوچرخه ای را انتخاب کنیم که برای نوع مصرف ما مناسب باشد. یکی دیگر از نکاتی که در زمان انتخاب دوچرخه اهمیت زیادی دارد، در نظر داشتن این موضوع است که دوچرخه ها بر اساس نوع استفاده به چند دسته کلی مناسب برای افراد حرفه ای، نیمه حرفه ای و آماتور تقسیم می شوند و طبعا بازه قیمت هر کدام از این رده ها تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر خواهد داشت.

4. قطعات

آنالیز هر کدام از قطعات دوچرخه به مطلبی جداگانه احتیاج دارد تا معین کند چه قطعاتی برای چه دوچرخه هایی مناسب اند؛ اما درنهایت دانستن برخی نکات درخصوص قطعات دوچرخه اهمیت زیادی دارد و به شما یاری خواهد نمود تا بتوانید دوچرخه ای را انتخاب کنید که قطعات آن علاوه بر کیفیت مناسب، با هزینه و نوع کاربرد شما تناسب داشته باشند.

قیمت یک دوچرخه و در عین حال کیفیت آن در ابتدا بسته به نوع فریمی معین می شود که در ساخت آن به کار رفته است. فریم انواع دوچرخه بیشتر از موادی نظیر فولاد، آلومینیوم، کروم (کرومولی) یا کربن ساخته می شود. دوچرخه هایی که فریمی از جنس کربن یا کروم دارند، اغلب برای استفاده در مصارف حرفه ای به کار گرفته می شوند. این نوع دوچرخه ها نیز عمدتا قیمت زیادی دارند؛ به همین دلیل بیشتر دوچرخه هایی که برای افراد نیمه حرفه ای یا آماتور و حتی در برخی موارد افراد حرفه ای ساخته می شوند، دارای فریمی آلومینیومی هستند. دوچرخه های با فریم آلومینیومی خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام از انواع دارای تفاوت هایی در میزان استحکام فریم دربرابر ضربه و فشار هستند.

قطعه بسیار مهم دیگری که در دوچرخه های کوهستان و دوچرخه های Hard Tail از لحاظ کارکرد اهمیت دارد، دوشاخ است. در دوچرخه های Hard Tail با توجه به اینکه معمولا یا یاری فنر ندارند یا دارای یک یاری فنر هستند، فشار بسیار زیادی به چرخ های جلویی وارد می شود. به همین دلیل استفاده از دوشاخ مناسبی که استحکام زیادی داشته باشد، در این دوچرخه ها اهمیت دارد. بیشتر دوشاخ ها از آلومینیوم یا آلومینیوم های سری 6061 ساخته می شوند که دربرابر فشار، ضربه و خوردگی حاصل از تماس با آب مقاومت زیادی دارند.

مجموعه قطعاتی که سیستم دنده دهی یک دوچرخه را معین می نماید، شامل زنجیر، خودرو، شانژمان، طبق عوض کن و دسته دنده است. تعداد دنده های دوچرخه با توجه به تعداد طبق های خودرو معین می شود؛ به نحوی که اگر خودروی دوچرخه دارای هشت طبق باشد، آن دوچرخه را هشت سرعته می گویند.

تمامی قطعات سیستم دنده دهی با توجه به میزان سرعت دوچرخه انتخاب می شوند. نوع قطعاتی که در سیستم دنده دهی دوچرخه قرار می گیرند، بیشتر با توجه به نوع طراحی آن دوچرخه برای افراد حرفه ای، غیرحرفه ای و مبتدی معین می شود. بیشتر دوچرخه هایی که برای افراد نیمه حرفه ای یا مبتدی طراحی می شوند، از قطعات سری Altus، Tourney و Acera محصولات شیمانو یا محصولات سری X4 تا X7 شرکت سرام استفاده می نمایند.

غالب دوچرخه ها دارای یکی از سه نوع ترمز لقمه ای، مکانیکی دیسکی و هیدرولیکی دیسکی هستند. در حال حاضر می توان با اطمینان گفت که ترمزهای هیدرولیکی دیسکی به لحاظ سرعت عملکرد و اعمال فشار متناسب به چرخ ها، نسبت به دو نوع دیگر، ترمز بهتری به حساب می آیند؛ اما استفاده از چنین ترمزی برای همه انواع دوچرخه از لحاظ قیمت به صرفه نیست و بهترین حالت، استفاده از آن برای دوچرخه های کوهستان است.

ترمزهای لقمه ای به وسیله دو لقمه که در کنار طوقه قرار می گیرند، عمل می نمایند؛ به این صورت که پس از فشردن دسته ترمز، لقمه به طوقه چسبیده و باعث کاهش سرعت آن می شود. یکی از معایب عظیم این نوع ترمز ها داغ کردن لقمه ها بر اثر ترمز دریافت زیاد یا قراردریافت گل و لای در بین لقمه و عملکرد دیرتر آن است. این نوع ترمز بیشتر در دوچرخه های شهری، جاده ای و هیبرید استفاده می شود که احتیاج به ترمز دریافت مداوم ندارند.

ترمز های مکانیکی دیسکی و هیدرولیکی دیسکی هردو به وسیله اتصال لقمه به دیسک قرارگرفته در تایر عمل می نمایند و تفاوت میان آن ها در این است که در ترمز هیدرولیکی دیسکی، پس از فشردن دسته، فشار به وسیله روغن به لقمه ها منتقل می شود؛ درحالی که در ترمز مکانیکی دیسکی، این اعمال فشار فقط به وسیله سیم ترمز منتقل می شود.

ترمزهای هیدرولیکی دیسکی معمولا دارای عملکرد سریع تری نسبت به ترمزهای مکانیکی دیسکی هستند. ترمزهای مکانیکی دیسکی بیشتر در دوچرخه های هیبرید و برخی دوچرخه های آفرود کوهستانی استفاده می شوند؛ درحالی که ترمز های هیدرولیکی دیسکی بیشتر برای دوچرخه های کوهستانی، مخصوصا دوچرخه های مناسب برای حرکت در شیب رو به پایین کاربرد دارند.

پویش رکاب سفید از 1 مهر (روز جهانی بدون خودرو) تا 21 مهر ماه 1399 به میزبانی ویرگول برگزار می شود. وبلاگ ماکارون حامی اقتصادی و معنوی این کمپین سازگار با محیط زیست است. این پویش کوشش دارد با تشویق کاربران به نوشتن و خواندن محتوا درباره تجربه دوچرخه سواری در شهر، به افزایش دانش شهروندی و امنیت بیشتر دوچرخه سواران، عابران پیاده و رانندگان یاری کند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای خرید دوچرخه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید دوچرخه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید