راهکاری برای کم کردن هزینه های زندگی ، چگونه درخانه مان ماست درست کنیم؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، ماست بستن هم یکی از اصطلاحات قدیمی ای است که رفته رفته به تاریخ سپرده می گردد. قدیمی ها خودشان ماست را به اصطلاح می بستند و هر خانم کدبانویی راه و روش درست کردنش را بلد بود. ولی حالا ماست هم مثل خیلی چیزهای دیگر از سوپرمارکت خریده می گردد.

راهکاری برای کم کردن هزینه های زندگی ، چگونه درخانه مان ماست درست کنیم؟

یک ظرف ماست بین 1000 تا 2000 تومان قیمت دارد ولی اگر دوست دارید این روزها کمتر پول خرج کنید و بیشتر ماست بخورید با ما همقدم شوید و ماست بستن را دوباره راه بیندازید.

ماست ساده

1. شیر را در ظرف مناسبی بریزید و بگذارید خوب جوش بیاید. بعد از اینکه شیر خوب جوشید زیر آن را خاموش کنید تا سرد گردد و به اصطلاح قدیمی ها طوری گردد که انگشت دستتان نسوزد. بعد از اینکه شیر به این مرحله رسید مایه ماست را به آن اضافه کنید. البته قبل از آن دو قاشق شیر را به مایه ماست اضافه کنید تا کمی رقیق گردد. بعد مایه ماست را داخل شیر بریزید و خوب هم بزنید. در ظرف را بگذارید و آن را با یک پارچه ضخیم بپوشانید و در یک جای گرم قرار دهید.

2. ظرف ماست باید سه تا چهار ساعت داخل پارچه و در یک جای گرم بماند. بعد از چهار ساعت ظرف ماست را از جای گرم به جای سرد ـ یعنی یخچال ـ بگذارید و اجازه دهید 24 ساعت بماند. بعد از 24 ساعت ماست شما آماده است.

مواد لازم

یک کیلوگرم شیر

یک فنجان مایه ماست

ماست موسیر

درست کردن ماست موسیر خیلی ساده است؛ درست مثل درست کردن ماست فقط یک افزودنی دارد که آن هم موسیر است. موسیر تازه یا موسیر خشک را خیس نموده و ریز کنید یا با رنده یا با خردکن. اگر دوست دارید ماست موسیر شما ترش باشد و خیلی طعم موسیر بدهد، موسیر را در مرحله اضافه کردن مایه ماست به شیر اضافه کنید ولی اگر دوست ندارید و می خواهید ماستتان کمی طعم موسیر بدهد، موسیرها را زمانی به ماست اضافه کنید که می خواهید آن را در یخچال بگذارید. کمی نمک هم فراموش نگردد.

مواد لازم

یک کیلوگرم شیر

یک فنجان مایه ماست

یک پیمانه موسیر

ماست چکیده

1. برای درست کردن ماست چکیده باید مراحل درست کردن ماست ساده را تا جایی که ماست را در یخچال می گذارید طی کنید. بعد از اینکه ماست شما آماده خوردن شد آن را نخورید و در عوض در یک کیسه پارچه ای که بهتر است از جنس چیت و یا کتان باشد بریزید. کیسه ماست را در بالکن خانه آویزان کنید تا خوب آبش در بیاید.

2. بعد از 24 ساعت آب ماست چکیده می گردد و ماستتان آماده می گردد. ماست چکیده موسیردار هم با کمی موسیر رنده شده که در این مرحله اضافه می گردد، آماده است.

مواد لازم

یک کیلوگرم شیر

یک فنجان مایه ماست

فوت وفن

با یک کیلوگرم شیر می توانید یک ظرف بزرگ ماست تهیه کنید. اگر شیر را از لبنیاتی خریداری کنید باید برای هر کیلوگرم شیر گاو 800 تومان بپردازید. با 800 تومان می توانید یک ظرف بزرگ ماست داشته باشید که حداقل قیمت آن در سوپرمارکت بین 1800 تا 2500 تومان است. حالا خودتان مقایسه کنید که کدام به صرفه تر است. فقط کمی حوصله و سلیقه می خواهد.

منبع: همشهری آنلاین

به "راهکاری برای کم کردن هزینه های زندگی ، چگونه درخانه مان ماست درست کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکاری برای کم کردن هزینه های زندگی ، چگونه درخانه مان ماست درست کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید