علل داشتن ناخن های ضعیف

به گزارش وبلاگ ماکارون، ناخن های ضعیف در معرض شکستگی، لایه لایه شدن، و آهسته شدن رشد قرار دارند. بعضی از علل عمده شکنندگی ناخن ها خیس کردن مکرر ناخن، افزایش خشکی، کمبود مواد مغذی، پیری، عدم تعادل هورمونی، و بعضی مسائل

علل داشتن ناخن های ضعیف

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

ناخن های ضعیف در معرض شکستگی، لایه لایه شدن، و آهسته شدن رشد قرار دارند. بعضی از علل عمده شکنندگی ناخن ها خیس کردن مکرر ناخن، افزایش خشکی، کمبود مواد مغذی، پیری، عدم تعادل هورمونی، و بعضی مسائل جسمی زمینه ای را شامل می شود.

ضعیف و شکننده شدن ناخن ها شرایطی است که در آن ناخن ها یا ور آمده و یا از انتهای آزاد آن می شکند. بعلاوه ممکن است منجر به رشد آهسته ناخن شود. به لحاظ پزشکی، این شرایط را تحت عنوان لایه لایه شدن ناخن یا انیکوشیزیا (onychoschizia) می شناسند. به طور کلی، لایه لایه شدن در لایه های افقی رخ می دهد. در مقابل، شکستگی طولی ناخن ها در نتیجه بدشکلی ناخن می باشد. طبق آمار منتشر شده، حدود 20 درصد از افراد دارای ناخن های ضعیف می باشند. بعلاوه مشاهده شده است که زنان نسبت به مردان در معرض خطر بالاتری برای داشتن ناخن های ضعیف و شکننده قرار دارند.

چه عواملی موجب ضعیف شدن ناخن ها می شود؟

بیماری ها و اختلالات

ناخن های ضعیف به علت درماتیت

ناخن های ضعیف نشانه عمده و آشکار از کم خونی است. اختلالات پوستی مانند پسوریازیس، مسائل تیروئید، عفونت، مسائل گردش خون و بد عمل کردن کبد می توانند موجب شکنندگی ناخن ها شوند.

مواد شیمیایی مضر

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی قوی و ناملایم در محل کار می تواند سلامت ناخن های شما را به خطر اندازد.

صابون و مواد شوینده

مواد شیمیایی موجود در مواد شوینده ممکن است موجب ضعیف شدن ناخن ها شوند

قرار گرفتن بیش از حد در معرض محلول های پاک کننده، صابون و مواد شوینده علت عمده ناخن های ضعیف و شکننده است.

کمبود رطوبت

از سوی دیگر، استفاده از سیستم های گرمایشی در فصل زمستان مقدار رطوبت را کاهش داده، که این امر به طور غیر مستقیم موجب خشکی ناخن و ورقه ورقه شدن آن می شود.

خیس کردن مکرر

شستن دست ها به طور مکرر ممکن است موجب ضعیف شدن ناخن ها شود

شستن مکرر و تمیز کردن ظروف و لباس ها منجر به نرم شدن بسیار ناخن های دست شده که این امر آن را در معرض شکستگی و از هم گسیختگی قرار می دهد.

فشار روحی یا استرس

گاهی، تروما یا آسیب روحی و استرس می توانند به عدم تعادل هورمونی منجر شوند. این امر می تواند سلامت ناخن های شما را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد.

رژیم غذایی ناسالم

پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم منجر به ضعف سلامت و به تبع آن ضعیف تر شدن ناخن ها می شود

شکننده بودن ناخن ها بعلاوه می تواند ناشی از سوء تغذیه یا کمبود مواد مغذی کافی در برنامه رژیم غذایی باشد. بعضی از عواملی که موجب تشدید این شرایط می شوند، کمبود پروتئین، ویتامین C، اسید فولیک، آهن، کلسیم و روی را شامل می شود.

یائسگی

در طی یائسگی، نوسانات هورمونی نخستین علت پشت سلامت ضعیف ناخن ها می باشد. خانمی که در سالهای یائسگی خود واقع شده است، از سطوح پایین تر استروژن یعنی هورمونی که مسئول تنظیم تعادل آب است، برخوردار می باشد. به علت پایین بودن مقدار استروژن، تنظیم آب به هم خورده و این امر منجر به خشکی، لایه لایه شدن و شکننده شدن ناخن ها می شود.

سالخوردگی

افراد مسن دارای ناخن های بسیار شکننده تر و ضعیف تری نسبت به افراد جوان می باشند

با بالا رفتن سن، ناخن ها ممکن است به علت کمبود رطوبت در صندلی ناخن به نظر کدر و زرد برسند.

تمایل ژنتیکی

محققان پزشکی اظهار می دارند که ناخن های شکننده در خانواده ها به طور موروثی وجود دارد. از اینرو، افرادی که به لحاظ ژنتیکی مستعد این مشکل ناخنی می باشند، احتمال بیشتری می رود نسبت به دیگران به این شرایط دچار شوند.

عادتهای بد

جویدن ناخن یکی از بدترین عاداتی است که منجر به ایجاد ناخن های ضعیف می شود

بعضی از افراد ممکن دارای ناخن های دست ضعیفی باشند، اما ناخن های پای آنها سالم باشد. در این صورت، عادت بدی مثل جویدن ناخن ها و یا عدم حفظ بهداشت شخصی (عفونت قارچی) می تواند علت ریشه ای ناخن های ضعیف باشد.

چگونه مشکل ناخن های ضعیف را رفع سازیم

پیروی از یک رژیم غذایی سالم

استفاده از مرطوب کننده

استفاده از دستکش در حین کار با محلول های شوینده قوی

مانیکور و پدیکور منظم ناخن ها

در حین استفاده از محصولات ناخن، مانند لاک ناخن یا پاک کننده لاک ناخن، همواره توصیه می شود برترین مارک ها را انتخاب نمایید.

ترکیبی از اصلاح شیوه زندگی و درمان های طبیعی جهت حفظ سلامتی ناخن ها مؤثر می باشد. در صورت شک نسبت به مبتلا بودن به شرایط پزشکی مانند کم کاری تیروئید و پسوریازیس، مداخله درمانی و پزشکی بایستی در نظر گرفته شود. متخصصین پوست ممکن است تست های آزمایشگاهی را جهت رد سایر شرایط شدید پزشکی انجام دهند. بسته به علت آن، پزشک ممکن است داروهای مناسب بدون نسخه و یا مکملهای غذایی را جهت درمان بیماری زمینه ای تجویز نماید. هر چند شکنندگی ناخن ها به ندرت اثرات شدید طولانی مدت بر روی سلامتی خواهند داشت اما توصیه می شود ناخن های ضعیف به درستی تشخیص داده شوند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون

به "علل داشتن ناخن های ضعیف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل داشتن ناخن های ضعیف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید