فراخوانده شدن سفیران فرانسه در آمریکا و استرالیا در پی اعتراض به همکاری زیرسطحی این دو کشور

به گزارش وبلاگ ماکارون، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: سفیران حاضر در واشنگتن و کانبرا در اعتراض به همکاری زیرسطحی آمریکا و استرالیا فرا خوانده شدند.

فراخوانده شدن سفیران فرانسه در آمریکا و استرالیا در پی اعتراض به همکاری زیرسطحی این دو کشور

به گزارش به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نیویورک تایمز، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه از فراخوانده شدن سفیران کشورش در آمریکا و استرالیا اطلاع داد.

وی در این راستا اظهار کرد: سفیران حاضر در واشنگتن و کانبرا در اعتراض به همکاری زیرسطحی آمریکا و استرالیا فرا خوانده شده اند.

لودریان با بیان اینکه این فراخوان در پی خبر منتشر شده از سوی جو بایدن، رییس جمهور آمریکا درباره تامین زیردریایی های هسته ای استرالیا بدون مشورت با مقامات فرانسوی صورت می گیرد، گفت: تصمیم فوق از سوی امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه اتخاذ شده است.

وزیر خارجه فرانسه ضمن انتقاد از تصمیم استرالیا مبنی بر ترک توافق 90 میلیارد دلاری زیردریایی با شرکت فرانسوی را بی رحمانه خواند و معاهده آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به اوکوس آن را خنجری از پشت توصیف کرد.

لودریان گفت: فرانسه رابطه مبتنی بر اعتماد را با استرالیا برقرار نموده است که فسخ این قرار داد سبب تضعیف این اعتماد شد.

وی در این راستا ادامه داد: این تصمیم یکجانبه و غیرقابل پیش بینی من را به یاد بسیاری از اقدامات دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا می اندازد.

طی روز های گذشته، کشمکش ها بر سر قرارداد نظامی اخیر میان آمریکا و استرالیا شدت گرفته است.

بامداد روز پنجشنبه سران کشور های آمریکا، انگلیس و استرالیا توافقنامه ای را بمنظور همکاری در حوزه های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند که در پی آن برنامه زیردریایی های اتمی استرالیا اولین پروژه عظیم این توافق محسوب می گردد و طبق این معاهده برای دستیابی به زیردریایی های اتمی به استرالیا یاری داده خواهد شد.

از سوی دیگر هم فرانسه در پی امضای این معاهده همکاری آمریکایی، انگلیسی و استرالیایی و در واکنش به حذف پاریس از قرارداد 90 میلیارد دلاری برنامه زیردریایی استرالیا، مراسم گرامیداشت روابط خود با آمریکا را در روز پنجشنبه (25 شهریور) لغو کرد.

از سوی دیگر، بعضی رسانه ها و تحلیلگران معتقدند که هدف اصلی و پنهان تشکیل این معاهده تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر منطقه ها دنیا است؛ اقدامی که ممکن است واکنش پکن و کشور های متحد آن را در پی داشته باشد.

نیویورک تایمز در این راستا گزارش داده است که مسئولان فرانسوی در واشنگتن بیانیه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درمورد زیردریایی های استرالیا را غافلگیرانه توصیف نموده اند و می گویند دولت بایدن فرانسه را غافلگیر نموده است؛ آمریکایی ها اطلاعاتی را درمورد معامله با استرالیا پنهان کردند.

یک مسئول فرانسوی هم اعلام نموده است که کوشش های دولت فرانسه برای مصاحبه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن درمورد این معامله پذیرفته نشده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در اظهاراتی فرانسه را شریک حیاتی در منطقه هند و اقیانوس آرام توصیف کرد و گفت: آمریکا از ایفای نقش به وسیله کشور های اروپایی در منطقه هند و اقیانوس آرام استقبال می نماید و بخصوص فرانسه را شریک حیاتی در این منطقه می داند.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا هم ادعای فرانسه مبنی بر بی اطلاعی از فسخ قرارداد زیردریایی را رد کرد و گفت: پیش تر و در ماه ژوئن در مصاحبه با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از احتمال فسخ قرارداد زیردریایی که سال 2016 با یک شرکت فرانسوی امضا نموده بودند، سخن گفته بود.

وی این ادعای فرانسه را رد می نماید در حالی که فرانسه کمی پیش تر گفته بود از فسخ این قرارداد خبر نداشته است.

کلمنت بون، وزیر امور اروپایی فرانسه هم در این راستا با بیان اینکه اکنون که استرالیا تصمیم به فسخ قرارداد خرید زیردریایی هسته ای از فرانسه گرفته است، پاریس از لحاظ تجاری به کانبرا بی اعتماد شده است، گفت: ما در حال مذاکره تجاری با استرالیا هستیم، اما اصلا نمی توانم تصور کنم که دوباره قادر به اعتماد به آن ها باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فراخوانده شدن سفیران فرانسه در آمریکا و استرالیا در پی اعتراض به همکاری زیرسطحی این دو کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراخوانده شدن سفیران فرانسه در آمریکا و استرالیا در پی اعتراض به همکاری زیرسطحی این دو کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید