قیمت مرغ تغییر کرد؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، مشاهدات میدانی حاکی از افزایش قیمت مرغ گرم به کیلویی 36 هزارتومان است. افزایش قیمتی که مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی دلیل آن را عدم تامین به موقع نهاده های دامی، ممنوعیت خروج مرغ از استان ها، کندی حمل و نقل و عدم نظارت بعد از کشتار می داند.

قیمت مرغ تغییر کرد؟

حبیب اسدالله نژاد در گفت وگو با وبلاگ ماکارون در پاسخ به چرایی افزایش قیمت مرغ گرم در روزهای اخیر، گفت:روزانه بیش از 8000 تن مرغ در کشور فراوری می گردد و مقدار جوجه ریزی برای تامین مرغ شب عید حدود 137تا 140میلیون قطعه است. این حجم فراوری احتیاج بازار را تامین می نماید و هیچ کمبودی در فراوری نداریم.

وی ادامه داد: اما عواملی وجود دارد که باعث می گردد تا حدودی بازار به ویژه بازار تهران با مشکلاتی روبرو گردد. اول اینکه بسیاری از مرغداران علیرغم رسیدن مرغ فراوریی به سن کشتار به جهت عدم دریافت نهاده از سامانه بازارگاه، ترس از سوختن سهمیه و تحمل زیان کمرشکن جرات بارگیری ندارند و منتظرند تا نهاده آنها بعد از حدود 45 تا 50 روز از جوجه ریزی در سامانه بازارگاه شارژ گردد که عملا به جهت توزیع قطره چکانی نه نهاده در بازارگاه برای آنان قابل خرید است و نه اطمینان کتبی از سوی جهاد برای عدم سوخت سهمیه داده می گردد و از طرفی نهاده هم شارژ نمی گردد.

وی اضافه کرد: تهران استانی است که مقدار فراوریش به میزان احتیاجش نیست و مجبور است از استان های مشخص از جمله گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، اصفهان و قزوین مرغ وارد کند. قبلا مرغ زنده از استان های مشخص به تهران ارسال و در آنجا کشتار و عرضه می شد ولی در حال حاضر در استان ها به صورت جزیره ای تصمیم گرفته می گردد و اکثرا خروج مرغ زنده را از استان هایشان ممنوع نموده اند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی اضافه کرد: از طرفی حمل و نقل هم با کندی صورت می گیرد و این موضوع باعث شده تا ارسال مرغ به تهران با مشکلاتی روبرو گردد.

اسدالله نژاد توضیح داد: متاسفانه بعد از کشتار نظارت ها کامل نیست و این هم یکی از دلایل عمده سود جویی در بازار مرغ و عرضه به نرخ بالاتر از مصوب است.

وی در ادامه گفت: واحدهای مرغداری در سراسر کشور با وجود اینکه اکثرا در حال عرضه مرغ هایشان هستند یا هنوز پیروز به خرید نهاده نشده اند یا خریداری نموده اند ولی برایشان ارسال نشده است.

به گفته وی شاهد افزایش هزینه های فراوری از جمله افزایش قیمت جوجه یکروزه، دارو، حمل و نقل، نهاده های دامی و... هستیم ولی این افزایش قیمت ها بر روی قیمت مصوب اعمال نشده و این در حالیست که مرغداران مرغ هایشان را با نرخ مصوب عرضه می نمایند.

وی در انتها گفت: در حال حاضر عرضه مرغ بیش از حدود 31 هزارتومان مورد تایید نیست چون مرغداران مرغ زنده را بین 19 هزارو500 تا 21 هزارتومان عرضه می نمایند؛ در حالی که قیمت تمام شده برای آنها بیش از این ارقام است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "قیمت مرغ تغییر کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت مرغ تغییر کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید