لنز واید چیست و آیا ارزش خرید دارد؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، اگر در خرید لنز با بودجه محدودی روبه رو هستید یا قصد سفر دارید و به همین علت، تنها یک لنز باید با خود به همراه داشته باشید، لنز واید به شدت برای شما کاربرد دارد. در این مطلب ابتدا به معرفی کامل لنز واید پرداخته و سپس به این مسئله می پردازیم آیا خرید لنز واید اهمیت خاصی دارد یا می توان به جای این نوع لنز، محصول دیگری را خریداری کرد.

لنز واید چیست و آیا ارزش خرید دارد؟

لنزهای واید یا عریض (Wide-angle)، یکی از مهم ترین ابزارهایی است که یک عکاس یا تصویربردار می تواند در کوله پشتیِ مخصوص دوربین خود داشته باشد. لنزهای واید این قدرت را دارند تا از همه چیز، از منظره ها گرفته تا فضای داخلیِ منازل، تصاویری را ضبط نمایند. بنابراین، همان طور که از نام لنزها بر می آید، تصویرِ عریضی از یک قاب گرفته می گردد که به مذاق عده بسیاری از افراد خوش خواهد آمد.

لنز دوربین کانن مدل EF 70-300 F/4-5.6 L IS USM

43,000,000

تومان

لنز کانن مدل EF 50mm f-1.4 USM

15,950,000

تومان

خرید لنز دوربین کانن از وبلاگ ماکارون

مشاهده همه

لنز واید چیست؟

به طور معمول به لنزهایی واید گفته می گردد که آستانه فاصله کانونی 35 میلی متر یا کمتر از آن را دارند. این نقطه کانونی برای دوربین های فول فریم یا 35 میلی متری است.

اگر از یک سنسور با ضریب برش (Crop Factor) استفاده می کنید، شما باید فاصله کانونی مورد نظر را بر ضریب برش دوربین خود تقسیم کنید. در واقع این محاسبه به شما نشان می دهد که معادلِ فاصله کانونی زاویه عریض برای دوربین شما چه مقدار است. با فاصله کانونی کوتاه تر، لنزهای واید می توانند میدان دید به مراتب بیشتری را نسبت به سایر لنزها نظیر تله فوتو داشته باشند. لنزهای واید با فواصل کانونی متنوعی ساخته می شوند. حتی لنزهای چشم ماهی هم جزئی از خانواده لنزهای عریض محسوب می شوند.

بعضی از لنزهای واید تحت برچسبِ فوق عریض (Ultra-wide) طراحی و ساخته می شوند. این دسته از لنزها، زیرِ 24 میلی متر هستند. لنزهای عریض به عنوان نخستین لنزها با یک فاصله کانونی ثابت دانسته می شوند. بعلاوه از سایر لنزهای اولیه می توان به لنزهای زوم اشاره نمود که فاصله کانونی متفاوتی دارند.

لنز واید و ماکرو آکی مدل PL-WD07

2,150,000 تومان

مشاهده و خرید

لنزهای عریضِ زوم جزء بیشترین لنزهای کاربردی به شمار رفته و برای عکس برداری های خیابانی، لنزهای فوق العاده مجذوب کننده و کاربردی دانسته می شوند. مهم ترین چیزی که باید درباره لنزهای عریض بدانید در این است که به عکاس اجازه می دهند معینات بیشتری از محیط را در قاب عکس جا دهد. با این حال، این لنزها هم معایبی دارند. برای مثال می توان به دو عارضه اعوجاج بشکه ای (Barrel Distortion) و رنگ بندی (Vignetting) اشاره نمود که در هنگام کار با لنزهای عریض می توان با آنها روبرو شد. با این تفاسیر، یک عکاس حرفه ای حتی از این دسته از مسائل هم می تواند برای گرفتن یک عکس هنری بهره برداری کند.

انواع مختلف لنزهای واید

لنزهای واید بر اساس فاصله کانونی شان دسته بندی می شوند. لنزها با فاصله کانونی 35 میلی متر یا کمتر معمولا تحت عنوان عریض (Wide-angled) طبقه بندی می شوند اما طبقه بندی پرجزئیات تری برای گروه بندی لنزهای واید وجود دارد.

لنزهای واید معمولی دارای فاصله کانونی 35 و 24 میلی متر است. این لنزها همان طور که معین است عریض بوده اما پدیده Distortion به وجود آمده به وسیله این لنزها آنچنان غیر عادی نیست که نتوان آن را تحمل کرد.

لنزها با فاصله کانونی 24 تا 16 میلی متر هم وجود دارند. لنزها در این فاصله های کانونی به خصوص 16 میلی متری برای عکس گرفتن از منظره ها دور به شدت عالی به شمار می روند. هر لنزی که زیر 16 میلی متر باشد، جزء لنزهای فوق عریض یا آلترا واید محسوب می گردد و تصاویر حالتی به شدت عریض خواهند داشت. همان طور که پیش تر هم به آن اشاره نموده ایم، لنزهای چشم ماهی یک نوع لنز آلترا واید محسوب می شوند که دقیقا شبیه به چشم ماهی، تصاویر در قالب یک فریمِ منحنی ثبت می شوند.

اگر همین الان قصد خرید یک لنز واید را دارید، می توانید بین لنزهای معمولی پرایم یا لنز زوم یک گزینه را انتخاب کنید. یک لنز زوم واید با کیفیت به مراتب هزینه بیشتری نسبت به لنز واید پرایم دارد. بنابراین، در انتخاب خود دقت کنید.

چه زمانی شما باید یک لنز واید را بهره ببرید؟

استفاده از لنز واید کاملا به سلیقه شما ارتباط دارد. بنابراین، موارد استفاده از لنزها با زاویه دید عریض، محدود به یک پروتکل خاص نیست. این لنزها هم جزء ابزارهای یک عکاس محسوب می شوند و به هر طریقی که از آنها بهره ببرید عالی خواهد بود. با تمامی این تفاسیر، عکاس های حرفه ای از لنزهای واید تنها برای انجام بعضی از فعالیت ها بهره برداری می نمایند.

اگر تصمیم دارید به سفر رفته و در هنگام تماشای محیط عکس برداری کنید، لنزهای واید به خصوص لنزهای واید از نوع زوم برای شما عالی خواهند بود؛ به خصوص این که از منطقه ها خیابانی گرفته تا منظره ها کوهستانی و طبیعت، جزئیات بسیار زیادی در محیط وجود دارد که به احتمال زیاد دلتان نمی خواهد چیزی از دیدِ لنز دوربین شما مخفی باقی بماند.

در حقیقت، برترین لنزها برای عکس برداری خیابانی، لنزهای واید زوم یا حتی پرایم است. این دسته از لنزها تقریبا همه کار می نمایند. از طرفی، عکاس هایی که فضای چندان زیادی در داخل کیف دوربین خود برای حمل چند نوع مختلف لنز ندارند، وجود لنزهای واید برای این منظور کافی به نظر می رسد.

عکس برداری از منطقه ها دور برای خلق تصاویر زیبا از طبیعت، برترین روش برای استفاده از لنزهای واید محسوب می گردد؛ به خصوص این که شما عاشق طبیعت گردی باشید و برای هر مکانِ جالبی که می بینید، چند مدل عکس در قاب های مختلف با دوربین خود می گیرید. لنزهای واید برای عکس برداری از اتوموبیل ها هم عالی به نظر می رسند؛ به خصوص این که می توان کلی افکت مختلف را روی تصاویر پیاده سازی کرد.

لنز کانن مدل EF 50mm f-1.4 USM

15,950,000 تومان

مشاهده و خرید

لنزهای واید می توانند مقدار اشیای نزدیک تر به لنز را نسبت به پس زمینه به طور اغراق آمیز در بیاورند. این افکت به طور معمول جالب است؛ چراکه ویرایشگرهای تصاویر می خواهند با بعضی نقاط معین از یک تصویر، یک حس خاص را تحریک نمایند. به همین علت است که لنزهای واید شاید برترین انتخاب برای عکس برداری های پرتره نباشند. لنزهای واید می توانند ویژگی های سوژه را هنگامی که به لنز خیلی نزدیک است، اغراق آمیز کند. به همین علت، برای عکس برداری های پرتره اغلب از لنزهای تله فوتو استفاده می گردد.

برای به فروش گذاشتن املاک و منازل هم بهتر است از لنزهای واید استفاده گردد تا جزئیات داخلیِ منازل را بتوان با کیفیت و جزئیات بسیار بالایی تصویربرداری کرد. بعلاوه تماشای تصاویر آسمان خراش ها به واسطه عکاسی با لنزهای واید، کیفیت بسیار خارق العاده ای در مقایسه با لنزهای معمولی دارد؛ چراکه برج ها و ساختمان های بلند به وسیله لنزهای واید، اغراق آمیزتر به نظر می رسند.

روی هم رفته، استفاده از لنزهای واید چندان محدود به یک حوزه خاص نیست، اما لنزهای واید برای عکاسی خیابانی، سفر و بعلاوه تصویربرداری از آسمان خراش ها بیشترین کاربرد را دارند.

قیمت لنزهای واید

قیمت لنز واید کاملا به این موضوع بستگی دارد که شما می خواهید برای لنزها چه مقدار هزینه ای را پرداخت کنید. لنزهای بسیار با کیفیت می توانند بیشتر از هزار دلار قیمت داشته باشند؛ به خصوص این که لنزهای مورد نظر از زوم بسیار بالایی هم برخوردار باشند. به عنوان مثال لنزهای برند کانن (Canon) مدل EF 11-24mm f/4L قیمتی معادل سه هزار دلار دارند. به طور کلی، کیفیت تصاویر بسیار فوق العاده ای را می توان با لنزهای سری L برند کانن کسب کرد.

لنز دوربین کانن مدل EF 24-105mm f/4L IS II USM No Box

36,700,000 تومان

مشاهده و خرید

با تمام این تفاسیر، اگر واقعا به خرید لنزهای واید علاقه مند هستید، حتما نیازی نیست تا یک لنز گران قیمت را بخرید. اگر برای عکس برداری های ساده خیابانی و طبیعت نسبت به خرید این محصول تمایل دارید، شما می توانید مدل های پایین تر و مقرون به صرفه تر برند کانن را بخرید که برای دوربین های فول فریم، یک گزینه بسیار خوب تلقی می شوند. برای خرید یک لنز وایدِ میانه باید بودجه خرید را حداقل 500 الی 600 دلار در نظر بگیرید. در این رنج قیمت، می توان لنزی با فاصله کانونی 18 تا 35 میلی متر با اپرتوس f/1.8 پیدا کرد که حتی در مقدار نورِ کم محیط هم می توان به راحتی عکاسی کرد.

لنزهای واید مقرون به صرفه قیمت تری را هم می توان در بازار پیدا کرد؛ چراکه قیمت لنزها بر اساس فاکتورهای مختلف مشخص می گردد که مهم ترین فاکتور، دوربین عکاسی است که شما در اختیار دارید. با این حال، برای یک عکاسی کاملا حرفه ای، شما باید یک لنز واید با کیفیت را بخرید. با این اوصاف، اگر شما بودجه محدودی دارید، خرید یک لنز وایدِ زوم می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد؛ به این علت که شما قادر خواهید بود هر کاری را به طور نسبتا خوبی انجام دهید. این لنزها می توانند به وسیله بیشتر فاصله های کانونی رایج، زوم نمایند و قیمت بسیار زیادی هم ندارند. اگر هم برای یک سفر قصد خرید لنز واید را دارید، یک لنز 35 میلی متری می تواند تمام نیازهای شما را به راحتی برآورده کند.

لنز دوربین کانن مدل EF 70-300 F/4-5.6 L IS USM

43,000,000

تومان

لنز کانن مدل EF 50mm f-1.4 USM

15,950,000

تومان

خرید لنز دوربین کانن از وبلاگ ماکارون

مشاهده همه

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج درباره لنز واید

لنز واید چقدر قیمت دارد؟

برای خرید یک لنز وایدِ میانه باید بودجه خرید را حداقل 500 الی 600 دلار در نظر بگیرید.

لنز واید نسبت به لنز معمولی چه مزیتی دارد؟

لنزهای واید می توانند مقدار اشیای نزدیک تر به لنز را نسبت به پس زمینه به طور اغراق آمیز در بیاورند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "لنز واید چیست و آیا ارزش خرید دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لنز واید چیست و آیا ارزش خرید دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید