چگونه یک خنک کننده آبی مناسب برای CPU انتخاب کنیم؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، اگر در پی یک خنک نماینده آبی برای CPU کامپیوتر خود هستید، باید به نکات زیادی توجه کنید. در این مطلب به طور مختصر و مفید به چند نکته که برای خرید خنک نماینده های آبی باید توجه کنید، می پردازیم. باید خاطرنشان کنیم منظور ما از خنک نماینده آبی، مدل های مدار بسته است که رایج ترین مدل این خنک نماینده ها محسوب می شوند. زیرا همانطور که احتمالا می دانید، بعضی کاربران از مدل های مدار باز هم استفاده می نمایند که البته استفاده از آن ها پیچیده تر است و هزینه بیشتری در پی دارد.

چگونه یک خنک کننده آبی مناسب برای CPU انتخاب کنیم؟

خنک نماینده پردازنده گرین مدل GLACIER 120 ARGB

2,515,000

تومان

خنک نماینده پردازنده ایسوس مدل ROG Ryujin 360

11,000,000

تومان

خرید خنک نماینده آبی از وبلاگ ماکارون

مشاهده همه

خنک نماینده آبی چیست و چگونه پردازنده را خنک می نماید؟

این نوع دستگاه ها مبتنی بر یک محلول مایع هستند که بین رادیاتور فلزی که به وسیله فن ها خنک می شود و یک بلوک خنک نماینده که در بالای پردازنده قرار می گیرد، به گردش درمی آید. با این کار دمای پردازنده با سرعت و به طور بهینه ای کاهش پیدا می نماید. برخلاف خنک نماینده بادی که از هوا برای خروج گرما از پردازنده استفاده می نماید، خنک نماینده مایع با گردش مداوم مایع خنک به وسیله بلوک خنک نماینده که روی پردازنده قرار گرفته است، گرما را از پردازنده خارج می نماید.

سپس از بلوک خنک نماینده، مایع موردنظر به رادیاتور راه پیدا می نماید که این رادیاتور در بخش فوقانی، پشتی یا پایینی کیس قرار گرفته است و در نهایت گرمای موردنظر با یاری فن ها دفع می شود. بعد از این کار، مایع بار دیگر به بلوک خنک نماینده برمی شود و همین فرایند به دفعات تکرار می شود. اما اگر در پی خرید یک خنک نماینده آبی هستید، بهتر است به این نکات که در ادامه آن ها را مطرح می کنیم، توجه کنید.

خنک نماینده پردازنده کولر مستر مدل MASTERLIQUID ML240L ARGB V2

4,600,000 تومان

مشاهده و خرید

آنالیز رادیاتور

همانطور که گفتیم، تمام خنک نماینده های آبی برای دفع گرما از رادیاتور بهره می برند. نحوه عملکرد آن هم مشابه رادیاتور ماشین است. اما قبل از خرید و نصب خنک نماینده، باید به مقدار رادیاتور و ویژگی های آن توجه نشان دهید. زیرا مقدار رادیاتور یک خنک نماینده آبی ارتباط مستقیمی با مقدار کیس کامپیوتر شما دارد.

رادیاتورهای موجود در خنک نماینده های آبی معمولا در سه مقدار مبتنی بر یک، دو و سه فن به فروش می رسند. بعلاوه ممکن است این موارد به عنوان رادیاتورهای 120 میلی متری، 240 میلی متری و 360 میلی متری به فروش برسند. بعضی از آن ها اندکی عریض تر هستند و مثلا ممکن است از فن های 140 میلی متری به جای فن های 120 میلی متری استفاده نمایند. بعلاوه باید به مدل های 280 میلی متری و 420 میلی متری هم اشاره کنیم. در این میان تعداد اندکی خنک نماینده آبی مجهز به 4 فن هم به فروش می رسند که تعداد آن ها بسیار پایین است و در حقیقت فقط افراد انگشت شماری به این نوع خنک نماینده ها احتیاج پیدا می نمایند.

اما اینکه به کدام مقدار احتیاج دارید، بستگی به مقدار کیس و احتیاجهای شما دارد. به طور کلی خنک نماینده های دارای فقط یک فن، بیشتر مناسب پردازنده های میان رده مانند AMD Ryzen 5 یا Intel Core i5 هستند. اما اگر از تراشه های بهتری مانند AMD Ryzen 7/9 یا Intel Core i7/i9 استفاده می کنید، بهتر است حداقل یک خنک نماینده آبی دارای دو فن بخرید زیرا هرچقدر پردازنده قدرت بیشتری داشته باشد، طبیعتا گرمای بیشتری فراوری می نماید. بعلاوه قبل از خرید می توانید نقد و آنالیز های اجرا شده برای مدل موردنظر خنک نماینده آبی یا یک مدل مشابه را مطالعه کنید تا با خیال راحت بتوانید دست به خرید بزنید.

همانطور که گفتیم باید قبل از خرید یک خنک نماینده آبی، از مقدار و ویژگی های کیس کامپیوتر خود مطمئن شوید. به طور کلی توصیه می شود که اگر می خواهید کیس جدیدی را اسمبل کنید، خنک نماینده آبی را قبل از انتخاب کیس معین کنید تا بتوانید از نصب راحت آن در کیس خود مطمئن شوید. با وجود اینکه رادیاتور خنک نماینده های دارای یک فن را می توانید به جای یکی از دریچه های فن موجود در کیس نصب کنید، اما خنک نماینده های دارای دو یا سه فن فضای قابل توجهی را اشغال می نمایند. بنابراین در این شرایط، کاربران معمولا یک کیس با دریچه فوقانی برای رادیاتور خنک نماینده آبی خریداری می نمایند.

سیستم خنک نماینده آبی دیپ کول مدل LE500 marrs

2,960,000 تومان

مشاهده و خرید

آنالیز هیت سینک

هیت سینک بخشی از خنک نماینده آبی است که به طور مستقیم به پردازنده وصل می شود. این بخش که از آن به عنوان بلوک خنک نماینده هم یاد می شود، به زبان ساده گرمای فراوریی از پردازنده را دریافت می نماید و به همین دلیل از کیفیت بالای این قسمت باید مطمئن شوید.

البته تقریبا تمام خنک نماینده های آبی از بلوک خنک نماینده باکیفیتی بهره می برند. معمولا بلوک های مسی رسانای گرمایی بهتری نسبت به بلوک های آلومینیومی دارند. بنابراین اگر مدل موردنظر شما دارای بلوک مسی است، می توانید با خیال راحت از آن بهره ببرید. اما در کنار مسی یا آلومینیومی بودن که برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی ندارد، باید به پشتیبانی از سوکت مربوط به پردازنده در مادربرد توجه کنید.

برای یادآوری باید بگوییم که نسل های مختلف پردازنده های اینتل و AMD از سوکت های مختلفی پشتیبانی می نمایند. اما خوشبختانه بیشتر خنک نماینده های آبی از براکت های لازم برای قرارگیری روی پردازنده های اینتل و AMD بهره می برند. اما در هر صورت قبل از خرید یک خنک نماینده، از سازگاری آن با پردازنده موجود در کیس مطمئن شوید تا حین نصب و راه اندازی با مسئله ای روبرو نشوید. بعضی از خنک نماینده ها هم مثلا صرفا برای پردازنده های اینتل یا AMD ساخته شده اند و اگرچه با براکت های مختلف به احتمال زیاد می توانید آن خنک نماینده را روی پردازنده یک شرکت دیگر قرار دهید، ولی چنین کاری ممکن است فرایند نصب را پیچیده تر کند.

سیستم خنک نماینده آبی دیپ کول مدل LS720

6,670,000 تومان

مشاهده و خرید

خرید از بین برندهای مشهور

در نهایت باید به اهمیت انتخاب از برندهای مشهور اشاره کنیم و سپس باید ببینید آیا خنک نماینده موردنظر محصول باکیفیتی هست یا نه. در بازار از بین انواع و اقسام خنک نماینده های آبی می توانید دست به انتخاب بزنید ولی بعضی از آن ها کیفیت چندان خوبی ندارند و بعد از چند ماه استفاده ممکن است پمپ مایع آن ها خراب شود یا رادیاتور با مسائل مختلفی روبرو شود.

در این زمینه مثلا می توانیم به برندهایی مانند دیپ کول، کولر مستر و MSI اشاره کنیم که در بازار ایران هم با استقبال زیادی روبرو شده اند. اما بار دیگر باید خاطرنشان کنیم که کیفیت خود محصول را هم باید آنالیز کنیم و ممکن است یک خنک نماینده ساخت شرکت مشهور، نسبت به رقبای هم قیمت حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد.

با توجه به اینکه یک خنک نماینده آبی باکیفیت می تواند سال ها انجام وظیفه کند، بهتر است در این زمینه بودجه مناسبی را در نظر بگیرید و اگر بودجه زیادی در اختیار ندارید، توصیه می کنیم ویژگی هایی مانند نورپردازی RGB و دیگر معینه های پر زرق و برق را کنار بگذارید و در عوض به کیفیت خنک نماینده توجه نشان دهید.

خنک نماینده پردازنده گرین مدل GLACIER 120 ARGB

2,515,000

تومان

خنک نماینده پردازنده ایسوس مدل ROG Ryujin 360

11,000,000

تومان

خرید خنک نماینده آبی از وبلاگ ماکارون

مشاهده همه

منبع: How To Geek

سوالات متداول

خنک نماینده آبی چیست و چگونه پردازنده را خنک می نماید؟

این نوع دستگاه ها مبتنی بر یک محلول مایع هستند که بین رادیاتور فلزی که به وسیله فن ها خنک می شود و یک بلوک خنک نماینده که در بالای پردازنده قرار می گیرد، به گردش درمی آید. با این کار دمای پردازنده با سرعت و به طور بهینه ای کاهش پیدا می نماید.

خنک نماینده های آبی در چه مقدار هایی به فروش می رسند؟

رادیاتورهای موجود در خنک نماینده های آبی معمولا در سه مقدار مبتنی بر یک، دو و سه فن به فروش می رسند.

آیا برای خرید خنک نماینده آبی، مقدار کیس کامپیوتر اهمیت زیادی دارد؟

بله، بهتر است یک خنک نماینده متناسب با مقدار کیس کامپیوتر بخرید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه یک خنک کننده آبی مناسب برای CPU انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یک خنک کننده آبی مناسب برای CPU انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید